vattenpumpen behöver man inte byta då dom går mååånga mil.
dom gamla volvona har gått mååååånga mil...
har sett vattenpumpar som rasat vid 16 000mil och dom som rasat vid 30 000mil. varför snåla in på en sån skitgrej , bara idiotiskt å chansa
Äntligen någon som resonerar som mig!
Jag har säkert bytt 50st 850 kamremmar och jag har ALLDRIG vart med om en pump som inte börjat kugga i lagret eller läckt i skvallerhålet.
Att snåla på 620kr är bara dumt!
Jag fick en 850 bärgad till mig för någon dag sedan och denna står med skjuten topp pga att verkstaden som bytte kamrem inte böt vattenpump. Så billigt det vart i slutändan? :]
4000kr tar vi för kamremsbyte inkl material. Kamrem, Vattenpump, Löphjul och spännarhjul.
jo kanske det men jag känner ett pars vars vattenpumpar har gått minst 30000mil och dom kör med 400+Hk i sina maskiner och dom används mest på bana så dom går inte snällt + att dom varvar ca 9000rpm som mest.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jo kanske det men jag känner ett pars vars vattenpumpar har gått minst 30000mil och dom kör med 400+Hk i sina maskiner och dom används mest på bana så dom går inte snällt + att dom varvar ca 9000rpm som mest.
seriöst ...
bygger man en motor av den kalibern , med verdi-stakar, JE-kolvar osv så kan man väll inte vara så totalt urblåst så man snålar in på sista 100-lapparna ???
ingen av dom jag känner som åker med femmor med över 700hk har gamla vattenpumpar
klart du ska byta vattenpumpen när du endå har isär de o byter remmen, varför chansa på dom små pengarna, de finns säkert många som kamremmen hållit för några tusen mil extra för oxå men de e ju dumt att chansa
Tror inte det sitte rorginalpumpen på en motor som gått 30k specielt inte om den är trimmad, på dom motorerna jag har sett så är v-pumpen drevad som kamaxeln så vid 9k så går den då bara 4500rpm :-)
MVH Peter
På volvos femmor så är det inte samma drevning på vattenpumpen och kammarna. Vattenpumpens varvtal ligger mycket närmare vevaxelns varvtal.