2541
Sök

Kamremsbyte Volvo 850 T5

Sjölejon
80 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, tänkte höra om det är någon som vet vad det kostar att lämna in bilen på volvo för kamremsbyte.
Och, är det svårt att göra själv?

/Jocke

^.^

2 283 Inlägg
19 augusti 2008
#2
Gör inte det själv, bättre med stämpel.

R.I.P. Michael Jackson!

8 250 Inlägg
19 augusti 2008
#3
Inte så blodigt svårt att göra det själv om man vill det.


Sjölejon
80 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#4
Tack för svar, nån som vet vad det kostar på Volvo?

^.^

1 079 Inlägg
19 augusti 2008
#5
Ring och fråga?

Sjölejon
80 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#6
Syst3m skrev:
Ring och fråga?

Det kan man ju göra, men jag är inte i så stort behov av att veta jusst nu så om ingen vet här så skiter jag i det för tillfället.

^.^

741 Inlägg
22 augusti 2008
#7
Pikey skrev:
Gör inte det själv, bättre med stämpel.

Inte så vanligt att man servar en gammal 850 på verkstad längre, det är inte så viktigt med stämplar i boken på så pass gammla bilar  tongue
Senast redigerat av Joo (22 augusti 2008)

61 Inlägg
22 augusti 2008
#8
Runt 2000kr tror jag volvo tar för kamremsbyte.


Teddan
2 495 Inlägg
22 augusti 2008
#9
FBR skrev:
Runt 2000kr tror jag volvo tar för kamremsbyte.

+ löp/spännhjul och vattenpump

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 822 Inlägg
22 augusti 2008
#10
vattenpumpen behöver man inte byta då dom går mååånga mil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Teddan
2 495 Inlägg
22 augusti 2008
#11
Christian S skrev:
vattenpumpen behöver man inte byta då dom går mååånga mil.

dom gamla volvona har gått mååååånga mil...

har sett vattenpumpar som rasat vid 16 000mil och dom som rasat vid 30 000mil.
varför snåla in på en sån skitgrej , bara idiotiskt å chansa

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

234 Inlägg
22 augusti 2008
#12
r-ted skrev:
Christian S skrev:
vattenpumpen behöver man inte byta då dom går mååånga mil.

dom gamla volvona har gått mååååånga mil...

har sett vattenpumpar som rasat vid 16 000mil och dom som rasat vid 30 000mil.
varför snåla in på en sån skitgrej , bara idiotiskt å chansa

Äntligen någon som resonerar som mig!

Jag har säkert bytt 50st 850 kamremmar och jag har ALLDRIG vart med om en pump som inte börjat kugga i lagret eller läckt i skvallerhålet.

Att snåla på 620kr är bara dumt!

Jag fick en 850 bärgad till mig för någon dag sedan och denna står med skjuten topp pga att verkstaden som bytte kamrem inte böt vattenpump. Så billigt det vart i slutändan? :]

4000kr tar vi för kamremsbyte inkl material. Kamrem, Vattenpump, Löphjul och spännarhjul.

/Eric.


4 822 Inlägg
22 augusti 2008
#13
jo kanske det men jag känner ett pars vars vattenpumpar har gått minst 30000mil och dom kör med 400+Hk i sina maskiner och dom används mest på bana så dom går inte snällt + att dom varvar ca 9000rpm som mest.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Teddan
2 495 Inlägg
22 augusti 2008
#14
Christian S skrev:
jo kanske det men jag känner ett pars vars vattenpumpar har gått minst 30000mil och dom kör med 400+Hk i sina maskiner och dom används mest på bana så dom går inte snällt + att dom varvar ca 9000rpm som mest.

seriöst ...

bygger man en motor av den kalibern , med verdi-stakar, JE-kolvar osv så kan man väll inte vara så totalt urblåst så man snålar in på sista 100-lapparna ???

ingen av dom jag känner som åker med femmor med över 700hk har gamla vattenpumpar wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sjölejon
80 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#15
Nu började svaren ramla in smile

Tack! / Jocke

^.^

Servicetekniker
235 Inlägg
22 augusti 2008
#16
Jag är lite inne på Christian S linje. Sällan man byter vattenpumpar på dom bilarna jag har aldrig bytt nån när jag bytt remmar i alla fall.

Har inte din bil gått överdrivet mycket så hade jag inte bytt pumpen om den inte läcker lr nått.

mvh ralle

Team Chevy740

689 Inlägg
22 augusti 2008
#17
klart du ska byta vattenpumpen när du endå har isär de o byter remmen, varför chansa på dom små pengarna, de finns säkert många som kamremmen hållit för några tusen mil extra för oxå men de e ju dumt att chansa

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 augusti 2008
#18
byter man kamrem så byterman självklart vattenpumpen också!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sjölejon
80 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#19
-Mackan- skrev:
byter man kamrem så byterman självklart vattenpumpen också!

Mvh Markus

Precis smile

^.^

8 250 Inlägg
25 augusti 2008
#20
BTLulle skrev:
Tror inte det sitte rorginalpumpen på en motor som gått 30k specielt inte om den är trimmad, på dom motorerna jag har sett så är v-pumpen drevad som kamaxeln så vid 9k så går den då bara 4500rpm :-)

MVH Peter

På volvos femmor så är det inte samma drevning på vattenpumpen och kammarna. Vattenpumpens varvtal ligger mycket närmare vevaxelns varvtal.



Sök