3112
Sök

Köpa bil från skroten?

Maizer
8 februari 2006
Trådstartare
Går det att köpa en bil från skroten som redan är skrotad? Om man köper den utan papper och säger att man ska bygga race bil eller liknande av den?
//Matte

Dieseldoktor
112 Inlägg
8 februari 2006
beror ju på vilken skrot.. en stor&seriös skrot kanske ställer sig på tvären men en mindre bonnskrot fixar ju det lätt

Maizer
8 februari 2006
Trådstartare
Den står hos uppsala bildemo.. de är ju en ganska så stor skrot väl? tongue
Senast redigerat av Maizer (8 februari 2006)

671 Inlägg
8 februari 2006
Det är ju bara en reservdel, visserligen rätt stor. Däremot går den aldrig att besiktiga så mycket annat än racebil kan det inte bli.

1 417 Inlägg
8 februari 2006
Ska du åka med den då, eller bara ta delar? Har sett att vissa skrotar säljer hela bilar som demoleringsobjekt, dom bilar jag har sett säljas så, är i det skick att dom lär aldrig rulla en meter för egen maskin igen tongue

914 Inlägg
8 februari 2006
Om det är en seriös skrot Får DOM INTE sälja någon bil som är utskrotad, inte ens till folkrace bygge

100 Inlägg
8 februari 2006
du kan köpa halva bilen i taget

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar

638 Inlägg
8 februari 2006
Säg att du vill köpa hela bilen. Nämn INTE att du ska köra den. Blir nog dyrare om dom ens säljer den då.

Kommer väl nånting här snart!

8 156 Inlägg
8 februari 2006
Säg att du vill köpa den som reservdelsbil?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Turbomissbrukare
62 Inlägg
9 februari 2006
Det går att köpa bilar från skroten.. Men då måste du regga om den eftersom den inte finns längre i registret.. Eller jooo. de gör den ju men de e inte lagligt att köpa en från en skrot med regbevis.. Om du nu reggar om den som amatörbyggd så måste du göra förändringar och sedan kan du få ta den på gatan om du nu vill de.. Finn folk som köper t.ex BMW Z3 från skrotar och gör om dom till helfräna monster.. tongue

Har funderat sj å leta efter en kaross och bulta in någon rolig motor i..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

460 Inlägg
9 februari 2006
Man får inte ens exportera hela bilar som är skrotade på bilskrot.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
9 februari 2006
Ronnie.L skrev:
Om det är en seriös skrot Får DOM INTE sälja någon bil som är utskrotad, inte ens till folkrace bygge

Får dom visst de.
Regeln i folkrace är att bilen skall vara skrotad!

Du får köpa en bil från skroten oberoende på hur ´stor skroten är.
Bilen får dom inte sälja för mer än 3500 kr. För det är vad folkrace bilar kostar när man gör byten på tävlingar. eller om de är 4500 nu. kluven där.

Sen finns de dpom skrotarna som inte vill sälja hela bilar då dom förlorar enorma pengar på de.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
9 februari 2006
För den som undrar så kostar de 10 000kr å regga in de till vägbil igen.

Nog inget man lägger ut så vidare det inte är en nyare bil efter år 2000 som inte behöver en massa rikt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

12 086 Inlägg
9 februari 2006
Det borde väl gå.. men skulle gissa på att chassinummer mm plockas bort.

8 156 Inlägg
10 februari 2006
Då är väl det bästa sättet att köpa en begagnad bil
(som är redo för skroten), sen köpa en bra bil
från skroten och till sist kombinera båda?

Beror ju lite på vad det är för bil man ska fixa

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Rörpulare
1 453 Inlägg
10 februari 2006
kan man gissa till sig att du fluktar efter en lancia delta intergrale eller:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

460 Inlägg
10 februari 2006
Lucifer84 skrev:
Ronnie.L skrev:

Får dom visst de.
Regeln i folkrace är att bilen skall vara skrotad!

Du får köpa en bil från skroten oberoende på hur ´stor skroten är.
Bilen får dom inte sälja för mer än 3500 kr. För det är vad folkrace bilar kostar när man gör byten på tävlingar. eller om de är 4500 nu. kluven där.

Sen finns de dpom skrotarna som inte vill sälja hela bilar då dom förlorar enorma pengar på de.

Skrotade  bilar räknas som miljöfarligt avfall och hanteringen på bilskrotenn ska ske enligt miljölagen.
Fösäljning av kompletta skrotade fordon/tomma karosser får endast ske till en firma som har tillstånd att hantera miljöfarligt avfall i form av skrotade fordon.
De bilskrotar som säljer kan förlora sin aktorisering som bilskrot!

Ännu hårdare regler väntar under 2007 och regler för privatpersoner som har veteranfordon  uppställda hemma kommer oxå framöver.

Om jag tar min egen bilverkstas firma lastbil och kör en bil till skroten begår jag ett miljöbrott eftersom jag inte har tillstånd att frakta milöfarligt gods.

Det är helt andra regler för en firma än för privatpersoner.
Många bildemonteringar kommer att försvinna under 2007
själv får jag besök av komunens miljöispektörer med jämna mellanrum och får informationsblad hela tiden om regler.Har snart en hel pärm.

27 Inlägg
10 februari 2006
vad för bil handlar de om?

Rallyförare
1 075 Inlägg
10 februari 2006
Man brukar få köpa mot uppvisande av tävlingslicens, dock oftast inget att rekomendera då dom brukar ta ut riktiga överpriser...

Sök