2274
Sök

Öka hk i b230f på enkelt sätt.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har en b230F som ligger på 116 hk. Jag tänkte att om man tar bort kat och lägger dit sportluftfilter och simons 2.5 dämpare och etanolkonventera med Flexitune. Då kanske jag ligger på 130 hk, eller? Finns det något mera man kan göra? Dom dära trimm grejerna är inte så soppatörstiga. Jag vill ha en snål bil.


C(^^,)
453 Inlägg
22 augusti 2008
#2
740 är ju aldrig snål  tongue
plana toppen! vassare kamaxel.
Du får en bra förbättring på accet med!  finns ju inget sånt i 740 så du kanske inte vet vad det är ( ironi )  wink   big_smile
Senast redigerat av HKS (22 augusti 2008)

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
22 augusti 2008
#3
Volvo740-88 skrev:
Jag har en b230F som ligger på 116 hk. Jag tänkte att om man tar bort kat och lägger dit sportluftfilter och simons 2.5 dämpare och etanolkonventera med Flexitune. Då kanske jag ligger på 130 hk, eller? Finns det något mera man kan göra? Dom dära trimm grejerna är inte så soppatörstiga. Jag vill ha en snål bil.

Hmm ifall man etanol konverar så kommer bilen dra mer wink du kan ju tokplana toppen då etanol klarar högre kompresion en vad bensin gör, samt vassare kam, extraktor grenrör och 2,5tums avgas

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

volvonörd
116 Inlägg
22 augusti 2008
#4
ja har etanolkonvertarat min,portat toppen lätt på båda sidor,planat 3mm,höjt tändningen bytt kam till H-kam,extraktor å 2.5 tum

går mkt bra på högre varv och bättre botten,körde jämt med polarns halvslöa 16v,drar ca 1.1 blandat


Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#5
Men jag tänkte bara etanol konventera och sportfilter och simons 2.5 och ta bort kat. Undra hur mycket kh jag kommer få då ? 130 kanske?  Men om jag ska plana toppen så måste jag ha en annan kamrem som är kortare. Min topp har inte läkt på 20 år, och om jag tar bort den jätte täta packningen och sätter dit en ny så kanske det läker lite. Är det värt att plana toppen när man ska etanolkonventera?


huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2008
#6
Med Volvos egna trimsats fick man 20hk till på B230F, dvs 136hk.
"B" på bilden:
http://www.forumbilder.se/images/802200854912Pe55e.jpg

531-topplock, VX-kamaxel och avgassystemet från turbobilarna.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
#7
Volvo740-88 skrev:
Men jag tänkte bara etanol konventera och sportfilter och simons 2.5 och ta bort kat. Undra hur mycket kh jag kommer få då ? 130 kanske?  Men om jag ska plana toppen så måste jag ha en annan kamrem som är kortare. Min topp har inte läkt på 20 år, och om jag tar bort den jätte täta packningen och sätter dit en ny så kanske det läker lite. Är det värt att plana toppen när man ska etanolkonventera?

Skulle gissa på 100hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#8
Men jag tror att jag nöjer mej med att etanolkonventera och ta bort katt och lägga dit simons 2.5 och sportfilter. Jag vill få ner soppa förbrukning och köra billigt genom att köra på etanol med felxitune som drar ca 20-30 % mera.
Senast redigerat av Volvo740-88 (22 augusti 2008)


C(^^,)
453 Inlägg
22 augusti 2008
#9
torpis skrev:
Volvo740-88 skrev:
Men jag tänkte bara etanol konventera och sportfilter och simons 2.5 och ta bort kat. Undra hur mycket kh jag kommer få då ? 130 kanske?  Men om jag ska plana toppen så måste jag ha en annan kamrem som är kortare. Min topp har inte läkt på 20 år, och om jag tar bort den jätte täta packningen och sätter dit en ny så kanske det läker lite. Är det värt att plana toppen när man ska etanolkonventera?

Skulle gissa på 100hk.

Han har ju 116!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
#10
HKS skrev:
torpis skrev:
Volvo740-88 skrev:
Men jag tänkte bara etanol konventera och sportfilter och simons 2.5 och ta bort kat. Undra hur mycket kh jag kommer få då ? 130 kanske?  Men om jag ska plana toppen så måste jag ha en annan kamrem som är kortare. Min topp har inte läkt på 20 år, och om jag tar bort den jätte täta packningen och sätter dit en ny så kanske det läker lite. Är det värt att plana toppen när man ska etanolkonventera?

Skulle gissa på 100hk.

Han har ju 116!

ja för 20 år sedan, sen själv fippla med nytt drivmedel utan att ha en aning om lambdavärdet blir rätt...   sportluftfilter som ger turbulens genom LMM mm...

finns alla möjligheter att trolla bort hästar på vägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#11
vadå? Om jag har 116 hk när bilen är ny och den är fiskörd i 36.000 mil av en gammal gubbe. Har jag 100 hk då för den är sliten, eller?


1 004 Inlägg
22 augusti 2008
#12
torpis skrev:
HKS skrev:
torpis skrev:

Skulle gissa på 100hk.

Han har ju 116!

ja för 20 år sedan, sen själv fippla med nytt drivmedel utan att ha en aning om lambdavärdet blir rätt...   sportluftfilter som ger turbulens genom LMM mm...

finns alla möjligheter att trolla bort hästar på vägen.

lägger min röst på torpis ide smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
#13
Volvo740-88 skrev:
vadå? Om jag har 116 hk när bilen är ny och den är fiskörd i 36.000 mil av en gammal gubbe. Har jag 100 hk då för den är sliten, eller?

Det förefaller rimmligt ja.  Allting slits, kompressionen minskar, glapp ökar, ventiler läcker mm...

ibland poppar det upp en 740 som går bättre än alla andra, kan mycket väl vara någon som gjort en renovering på motorn för 5000mil sedan, slipat in ventiler, bytt kolvringar mm... då får man tillbaka sina 116hk och bilen upplevs som "piggare än alla andra"

att fisköra en motor sliter förmodligen minst lika mycket som normal/intensiv användning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Refined
1 770 Inlägg
22 augusti 2008
#14
jepp. finns inte en enda orginal 740 som har kvar 116hk

Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#15
När jag menar fiskörd så menar jag att man har inte våldat med den eller kört som en ungdom. Den är gubbkörd då, om du vet vad jag menar tongue


Driifter;)
1 630 Inlägg
22 augusti 2008
#16
kvittar väl om man gubbkör? motorn har snurrat precis lika många varv för det. sen att de sliter mer resten av bilen om du kör som en idiot o inte liger o fiser i 70 på vägen..

de enda som är intressant är o veta att den är servad ordentligt me rätt intervall

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
#17
Amazon_123GT skrev:
kvittar väl om man gubbkör? motorn har snurrat precis lika många varv för det. sen att de sliter mer resten av bilen om du kör som en idiot o inte liger o fiser i 70 på vägen..

de enda som är intressant är o veta att den är servad ordentligt me rätt intervall

Baserat på kännsla från de fysiklektioner man intresserat deltagit på så tror jag en motor som kört aktivt ger mest effekt efter "många mil"

tänk själv en gubbe som alltid kör 40 på 5:an...  olja skvätter inte upp på cylinderväggar like mycket som om man varvar till 5000rpm...  sot sätte sig i kanaler, ventilsäten, på ventiler i kolvringar mm.

jag tror en motor som är aktivt körd av den normale gasglade håller bäst effekt med tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
23 augusti 2008
#18
Zwudda skrev:
jepp. finns inte en enda orginal 740 som har kvar 116hk

Jo då om den har stått i lager hos någon bilhandlare sen de var ny så är de nog möjligt big_smile


736 Inlägg
23 augusti 2008
#19
En motor som gått 30000 mil på femman i 100 km/h och 3000 rpm har å andra sidan bara roterat 540 miljoner varv mot en som gått 30000 mil på trean i 100 km/h och 5000 rpm som roterat 900 miljoner varv... wink


huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2008
#20
Svenska MonsterGarage som gick på femman back in the day
körde rullande landsväg på en Volvo 850 GL och en Saab 9000 2,3i.
Volvon hade (140hk original) 145hk, Saaben (150 original) 158hk
efter 33000 mil. Inte så mycket tapp där inte. tongue



Sök