3345
Sök

Tvättstugan - Hur har ni det?

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Ja. Efter att själv kommit igenom halva tvätthögen här hemma så slog mig tanken, hur f*n lyckas man med tvätten om man delar tvättstuga och vilka är rutinerna?

Hade vi bott i lägenhet med tvättstuga så hade det blivit problem, stora problem.
En tvätt med extra sköljning och hög vattennivå tar 2:32 och dagens tvätt ser ut som följande efter att vi storstädat sängarna:

1. Kuddar
2. Kuddar
3. Madrasskydd/dyna
4. Lakan + övriga sängkläder
5. Lakan + övriga sängkläder + kläder
6. Kläder
7. Kläder

Vi talar då om 7st fulla maskintvättar (7Kg kapacitet) à 2,5 timme. Det blir 17.5 timmar effektiv tvättid, sen ska det passas och läggas i torktumlare som i sin tur oftast blir klar på 60-90 minuter. Kuddarna kräver mer så man får passa på att torka dem extra efter föregående maskintvätt tumlat klart.

Ganska nyligen har man läst i tidningarna om bråk i tvättstugan allt från tider till hur man lämnar efter sig.

Hur klarar ni er?!?!
Hur ofta får man tvätta, hur länge åt gången, hur långt tar en normaltvätt och hur är det med kö och svårighet att få tid, tider man får tvätta på dygnen och hur är fördelningen på maskiner:boende?

En annan kommer nog få vänta med nr 6 eller 7  till morgondagen för att inte behöva sitta uppe hela natten och ändå har man maskinerna nära till samt att man hör när de är klar så man bara går och byter utan uppehåll. Hade man bott flera våningar ifrån maskinerna misstänker jag att det aldrig kan bli lika effektivt om man måste springa så långt en gång i timmen...

Så... Ös på med era rutiner och hur det funkar hos er eller om ni själva hamnat i bråk ang detta.

smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 augusti 2008
tvättar du bara en gång i månaden eftersom du har sju maskiner?
jag tvättar när maskinen är full..

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
maximus skrev:
tvättar du bara en gång i månaden eftersom du har sju maskiner?
jag tvättar när maskinen är full..

Haha. det skulle man kunna tro. de första 5 är pga sängen med alla kuddar och sånt som tar väldig plats.

Normalt sett blir det en tvätt i mitten och en i slutet av veckan.

Hur långt i förväg måste du boka tvätten då?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
24 augusti 2008
RFID chip till dörren och bokad tid innebär att den som bokat är den enda som har tillträde, om man nu använder tvättstugan och inte maskinen som står i badrummet. smile

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 augusti 2008
jag bor i ett hus,så jag borde väl egentligen inte skriva här..blev bara nyfiken då du skrev att du hade sju maskiner

SQ
1 343 Inlägg
24 augusti 2008
Bor i en hyreslägenhet...Tvättstugan i denna kåk är nog en bland dom fräschaste rummen som finns i byggnaden, med ett stort torkskåp, samt en torktumlare och 2 st tvättmaskiner.. 1 rätt så stor och en lite mindre.. tror de är typ 8 resp 5 kg...

den stora har en tvätttid på bara 35min vilket är kanonfort om man jämför med den "lilla" maskinen som tar dubbelt..

tvätt tiderna är fördelat på 07:00-12:00 12:00-17:00 17:00-22:00 dvs 5 timmar i stöten.. på denna tid hinner man lätt med minst 4 tvättmaskiner.. å sen tumla små saker å hänga större prylar i torkskåpet...

tvätt tiderna är relativt lätt att få tag i.. man har en liten låscylinder som man plaserar på en tavla med 31 dagar.. å 3 st tidsperioder /dag.. men man brukar i regel få vänta ca 1 vecka om man ska ta passet från 17-22..  då många slutar jobbet då.. å kan väll tippa på att de är ca 25 hyresgäster i huset´?

Ljudnörd!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
24 augusti 2008
När jag bodde i bostadsrätt hade vi vanligt system där vi skrev upp oss på en tavla när man ville tvätta. Var på hela området kanske 10 lägenheter som faktiskt använde tvättstugan, så man fick alltid den tid man ville ha och behövde inte oroa sig för hur lång tid man hade på sig eftersom tiden före och efter nästan alltid var ledig. smile Bokade oftast dagen innan eller samma dag, ibland inte alls utan gick bara ner med tvätten.
Tvättade två maskiner varje gång, typ en gång i veckan.

Nu står tvättmaskinen i stallet så jag tror jag tvättar dagligen nästan. smile Men då är mycket hästgrejer också. Och ja, jag tvättar mina kläder i samma maskin som hästgrejerna.

/ichi

Bäst i värla
150 Inlägg
24 augusti 2008
Jag bor i en hyreslägenhet, och jag brukar boka en tid i veckan. Brukar bli ganska lagom, ibland blir det bara kalsonger,strumpor alltså det som man byter varje dag och ibland blir det fullt. Då är det sängkläder, kuddar, täcken, handdukar osv osv. Men man bokar 3 timmar åt gången, och då hinner man med att tvätta 4 maskiner, men bara att torktumla 2. Jag brukar köra en maskin med vitt och en med mörkt, och det tar ungefär 1 timme och 20 min. Då har man nästan 2 timmar på sig att torktumla, som tar typ 40-50min.

157 Inlägg
24 augusti 2008
ichibon skrev:
När jag bodde i bostadsrätt hade vi vanligt system där vi skrev upp oss på en tavla när man ville tvätta. Var på hela området kanske 10 lägenheter som faktiskt använde tvättstugan, så man fick alltid den tid man ville ha och behövde inte oroa sig för hur lång tid man hade på sig eftersom tiden före och efter nästan alltid var ledig. smile Bokade oftast dagen innan eller samma dag, ibland inte alls utan gick bara ner med tvätten.

Nu står tvättmaskinen i stallet så jag tror jag tvättar dagligen nästan. smile Men då är mycket hästgrejer också. Och ja, jag tvättar mina kläder i samma maskin som hästgrejerna.

usha  vad det kommer lukta  om kläderna då  dom vanliga  torkar du sen kläderna i inne i stallet med blä  med hästlukt på allt du tvättar

audi 100

Med lem
624 Inlägg
24 augusti 2008
Jag har lägenhet och har både tvättmaskin och torktumlare på toan smile

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se

3 714 Inlägg
24 augusti 2008
bor i hyreslägenhet och brukar boka varannan vecka ca

är bara en nyckel så den som bokat är den enda som har tillgång vilket är skönt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

508 Inlägg
24 augusti 2008
Jag har både tvättmaskin och torktummlare och tvättar ca två ggr i månaden men då tvättar jag hela dagen med en tvättmaskin med en kapacitet 6 kg och torktummlare på 8 kg och tvättmaskinen sätter man på timer så är den klar när man vaknar bara på med torktummlaren och på med nästa.

När jag tvättade i tvättstugan så tvätta jag allt på en gång 1 gång i månaden för vi har tre st stora maskiner och en torktummlare .

Ett förslag är ju att inte tvätta kuddarna för dom har man ju överdrag på och behöver inte tvätta mer än 2 ggr per år.

1 067 Inlägg
24 augusti 2008
MrL skrev:
Jag har lägenhet och har både tvättmaskin och torktumlare på toan smile

Jag med smile

Använder områdets stora maskin till mattor och annat tyngre..

Tomten
1 065 Inlägg
24 augusti 2008
min sambo tvättar vet ej hur ofta o hur det fungerar.

Då jag brukar sitta hemma o se sport o dricka öl.

Nä skämt o sido.

Brukar tvätta en gång i veckan o våra maskiner har olika program med den kostade på 17 min och längste på 40 min.  Brukar tvätta 2 maskiner varje tvätt tid vi har.
Våra tider är 4 timmar och det hinner man ledigt tvätta flera maskiner o torka o tummla sakerna.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
24 augusti 2008
peking_86 skrev:
ichibon skrev:

usha  vad det kommer lukta  om kläderna då  dom vanliga  torkar du sen kläderna i inne i stallet med blä  med hästlukt på allt du tvättar

Haha. Jag visste det. smile
Nej du vet, tvättmaskinen är ju ren på insidan.

/ichi

712 Inlägg
24 augusti 2008
Va f*n.. orka tvätta kuddarna. Är ni så rädda för kvalster lr?

Jag kanske tvättar varannan vecka.. ibland ännu längre mellan. Har köpt på mig en jäkla massa kalsonger o strumpor.
har stugan i huset brevid så det blir ju lite spring. Själva systemet funkar bra. Alla har en liten "plutt" som man flyttar runt på en tavla.

huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2008
Jag och sambon brukar tvätta varannan vecka.

Man måste mer eller mindre boka tvättid minst 2-3 veckor innan för
att ens kunna få en tvätttid. Sen råder det väl anarki utöver det..
massa oldies som har 4-5 tvättider i veckan som ockuperar torktumlare
och torkskåp på andras tider, torkrum som kan vara fulla med torr
tvätt i flera dagar m.m.

Finns två små rum med tvättmaskiner, två i varje.
Ska man ha en chans att få tvätten torr så lär man
boka båda rummen (man delar på ett torkrum, en torktumlare
och ett torkskåpannars). Nackdelen med detta är att
för att boka ena rummet så låser man fast sitt tvättlås på datum/tid.
Det andra rummet skriver man upp sitt namn i en kalender.
Kalender-rummet har listan ute två månader i taget, så
alla oldies bokar upp alla vettiga tider i förväg. sad

Kanonkul med hyreslägenhet wink (fyra av fem toasts)

2 283 Inlägg
24 augusti 2008
Jag vet fan inte hur man tvättar, mamma is the shit tongue

R.I.P. Michael Jackson!

157 Inlägg
24 augusti 2008
ichibon skrev:
peking_86 skrev:
ichibon skrev:

Haha. Jag visste det. smile
Nej du vet, tvättmaskinen är ju ren på insidan.

hahha  du  hur mår din msn igentligen du loggar in o ut  50 gånger på en timma

audi 100

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
24 augusti 2008
Tvättar oftast en gång i veckan brukar väl hinna med 4 maskiner varav 2 torktumlas resten får man hänga i lägenheten över natten. Tror det är 24 lägenheter som delar på 2 tvättmaskiner, 1 tumlare och ett torkrum.

Sök