2581
Sök

Slutsteg+Bas till Saab 900 -95

12 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare. Tredje forumet jag vänder mig till, gararget fixar det mesta säger dom wink
Citerar min tråd från ett annat forum:

"Tjenare!

Idag fick jag ett slutsteg+basrör för 200:- av en bekant.
Dessvärre är jag totalt handikappad inom elektronik och jag förstår inte ett dugg hur jag ska koppla in skiten 

Eftersom jag inte ens vet vad kablar och allt heter så tänkte jag ta ett kort på allt.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_2608.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_2609.JPG

Om jag förstått det hela rätt så ska då alltså den långa kabeln till vänster gå från batteriet till bagaget?
Vart ska jag borra föresten? Eller finns det något hål?
Saknas det någon kabel? Behöver jag något mer?

Och på den långa kabeln där föresten, ska det inte sitta som en "klämma" man bara sätter på batteriet? 

Har ni några övriga tips på sjysta högtalare till ett bra pris?
För jag antar att orginalhögtalarna inte räcker så bra till detta 

Nåja, tack så mycket på förhand iaf.
En stor guide till just Saab 900 skulle göra mig evigt tacksam"

Mvh Freddyboy!

RM-operatör
667 Inlägg
24 augusti 2008
Vore jag du skulle jag ge bort kablarna, och köpa nytt, inte så fasligt dyrt faktiskt, och man får fräscha kablar=)

B+ till batteri
GND till jordning i karossen
REM till antingen en blå/blåvit kabel bakom stereon som heter "Antenna", eller till bakljusen, INTE bromsljus.

Sedan vad gäller högtalaranslutningarna så tar du den yttersta PLUS och den yttersta MINUS och sätter till basen.
Lågnivån, den tunna svarta med två ledare som du ser näst längst ner på första bilden, Sätter du i motsvarande på steget,. och på stereon(förutsatt att du har sådan), annars sakffar man en adapter till det.

Vad gäller hål så får du nog leta, finns 99/100 gånger ett lagom hål in i kupén på en såpass gammal bil.
Gå in på BRL, MDS eller liknande så hjälper dom dig med kabelstorlekar.

Kom ihåg att dra lågnivå(och ev. Remote) på ena sidan av bilen, och strömen på den andra. Risk för överslag/störningar annars.

Tror jag fick med allt nu, annars fråga igen=)

EDIT:stavfel
Senast redigerat av ShyGuy (24 augusti 2008)

12 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Tack för svaret smile

Ska be kompisen läsa igenom det där. Han har lite bättre koll och ska hjälpa mig imorgon.

Skulle koppla in hans slutsteg i min bil sist men lyckades inte ens få igenom kabeln från motorutrymmet. hmm
Men jag ska leta! smile

RM-operatör
667 Inlägg
24 augusti 2008
Haha, det är inte lätt alla gånger=)
Men kolla vid säkringsdosan, i närheten av den brukar hålen finnas.

Sök