Audi har också kamkedja på dom nyare modellerna. Vet att det kan bli fel på kedjan på A4:orna med v6 har jag för mig. Såg många a4:or på jobbet i somras som stod med både motor och växellåda nerrivet. Exakt vad som var fel ska jag låta vara osagt.
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.
Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.
Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.
Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
/Eric.
dom gamla DOCH motorerna har ju kedja mellan kammarna å rem mellan veven å ena kamaxeln.
Gamla saabfyror innan -81 har dubbel kamkedja, likaså vissa mercedes bensinare och alla mercedes dieslar
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.
Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
/Eric.
du har inte hört talas om kamdrev??
sitter ju på gamla volvomotorer.
Ja men nu pratar vi ju äldre jänkare Dom har kedja från veven till kammen.
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.
Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
/Eric.
dom gamla DOCH motorerna har ju kedja mellan kammarna å rem mellan veven å ena kamaxeln.
Ja det var ju det jag skrev :] Dom enda som inte har det är polons gti motor som istället har kamrem mellan kammarna :]
Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Med kamkedja låter motorn lite mer och går inte riktigt lika mjukt , med kamrem går den lite mjukare okej låter inte mycket ... men denna kräver dock lite mer skötsel ....d.v.s byte vid vissa mil antal . men det finns ju även minus med kamkedja ... den kan ju blandannat hoppa av kuggarna ... detta kan i sin tur skada ventilera ...vilket kan göra allt till en dyr historia
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja
@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.
/Eric.
Ah, tänkte helt fel. Finns det dock någon stötstångsmotor som inte har drev eller kedja?
BTLulle skrev:
Ingen av dom CX GTI och Turbo 2:orna jag bytt kammrem på har då haft kamkjedja.
MVH Peter
Det är jag däremot ganska säker på att dom ska ha. En snabb googling säger också att så är fallet. Dieselversionerna har det dock inte.