qazse skrev:
CA18ET som sitter i svenska s12 har 8stift och
hemi motor iofs är det ju en smakfråga men jag tycker att KA mer lättskruvad och smartare utformad. det som enligt mig är lite dåligt är att dom har hydraliskt styrda lyftare som inte funkar så bra vid höga varv och att fördelaren sitter på samma axel som oljepumpen så om man tar bort pumpen ramlar axeln till fördelaren ut och man måste nolla om skiten:/ ( fast det går ju att ta bort fördelaren och hålla kvar axeln med en magnet så det är ju inte så farligt )
sen är KA;n väldigt lik L28 motorn som sitter i nissan 280zx så den oljepumpen passar rakt på och eftersom den är till en 6;a levererar den mer olja vilket kan vara bra om man ska bygga en överdriven motor
även L28;an har kamkedja
Hemi motor?
Hemisfäriska förbränningsrum? Vad nu?
Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.