xenopsy skrev:
Detta kanske e intressant att läsa med:
Sänkt bensinskatt en rättvisefråga
Kenneth Winsborg svarar Lucas Carlsson och Samuel Christiansson
Det finns en rad orättvisor och orimligheter med den för höga svenska bensin- och dieselskatten. Sverige är (tillsammans med Finland) EU:s verkliga glesbygd. Vi borde ha betydligt lägre drivmedelsbeskattning än tätbefolkade centraleuropeiska länder. Vi har större resebehov. En lika hög skatt på bränsle i Sverige som i Belgien/Holland ger både medborgare och företag konkurrensnackdelar.
Om man i ett glesbygdssamhälle tar ut en stor del av samhällets allmänna skatteintäkter på specialbeskattning av biltransporter, missgynnas låginkomsttagare.
Den lilla minskning (under 1 procent) av resandet som eventuellt kan sammankopplas med skattehöjningarna gör större social skada än mätbar miljönytta eftersom det är ”fel” grupper och ”fel” resor som drabbas av neddragningarna.
Sverige är ett litet land. Vår samlade bilpark motsvarar siffran för vad som årligen nyregistreras i Kina. Ytmässigt är Sverige stort och glesbefolkat. Vi behöver köra bil mycket mer än många andra världsmedborgare.
Vi i bensinskatteupproret kräver kraftigt sänkt bensin- och dieselskatt. Inga rabatter på bensinpriset.
Jätteekonomier, som Kina, Indien och Indonesien med flera, säljer bensin och diesel med rabatt till företag och medborgare för att få fart på utvecklingen. I USA med 140 miljoner bilar erbjuder samhället bensin för under sex kronor litern. I glesbygdslandet Sverige med fyra miljoner bilar är bara skatten över åtta kronor. FN:s klimatpanel (IPCC) förordar en global koldioxidskatt på högst 70 öre kilot.
En hög bensin- och dieselskatt slår mycket ojämlikt i samhället. Låginkomsttagare får betala en orimligt hög del av sin inkomst för sin nödvändiga förflyttning. För höginkomsttagarna kvittar det nästan om bensinen kostar bara världsmarknadspriset fem kronor eller 13 efter svensk skatt.
Det finns inte några citat någonstans i Bibeln som kan tolkas så att just låginkomsttagare i svensk glesbygd skall betala 1 000 procent högre koldioxidskatt än alla andra grupper! Att sänka bensin- och dieselskatten i Sverige är en rättvisefråga.
källa:
http://www.varldenidag.se/index.php?opt … ;Itemid=29