4569
Sök

Hur får man loss SAAB 9-5ans instrumentsarg?

Firejennifer
27 augusti 2008
Trådstartare
Jag är som väldigt många andra ruggigt inne på att lackera instrumentsargen på min SAAB 9-5 kombi. Men, hur fasiken får man loss den? smile Sitter den enbart med clips? Stämmer det att man måste lyfta högtalaren på instrumentpanelen och gå via den?

Måste ju finnas någon i denna värld som vet!! smile

Tack på förhand!
Senast redigerat av Firejennifer (29 augusti 2008)

3 Inlägg
10 september 2008
sitter skruvar lite här och var.. Om du tar bort sterion och de så ser du nog dom... 6eller 7 tror ja de ska vara!!

<---CaRpE DiEM--->

234 Inlägg
10 september 2008
_08 skrev:
sitter skruvar lite här och var.. Om du tar bort sterion och de så ser du nog dom... 6eller 7 tror ja de ska vara!!

Det är väll 8st? tongue

Dom sitter inte rakt in som vanligtvis utan sitter snett upp i hörnen runt stereon.

Tipsar om biltemas verktyg för att få ur stereon. Dom är clarion kopior smile

/Eric.

3 Inlägg
10 september 2008
8 e nog riktigt!

<---CaRpE DiEM--->

Medlem 5280
552 Inlägg
10 september 2008
Det sitter även bakom lamp kontakten också. Du får plocka bort stereon, acc, sid och av/på ljusen på vänster sida om ratten. Sen sitter det skruvar lite här o var, Dom sitter snett in så dom kan vara lite svåra att se och sen sitter den fast med 3 klips så man får dra rätt hårt det sista. men så till att inte några skruvar är kvar!

man kan få ut stereon med 4st 3" spik också.
Senast redigerat av ScottaN (10 september 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 september 2008
Om du menar instrumentpanelen så kan jag fixa bra beskrivningar på hur du demonterar och monterar den smile

Har själv bytt panel till en kolfiber-panel i min big_smile

Iaf: Har du kvar Saabs skruvmejsel som ska ligga i reservhjulsbaljan ??

Isf plockafram den, annars får du leta reda på rätt torxnycklar/bits/WE.

Börja med att plocka bort rattkåpan, den sitter med tre skruvar.

Plocka bort blinkers och torkarspakarna.

Plocka ut stereon med vanliga radionycklar från biltema, dom kostar runt 15-20kr. (bild finns i mitt galleri om du letar runt lite).

Tryck ut SIDen.

Plocka bort MCCn (klimatkontrollen).

Ta bort luckan på vänster sida av instrumentbrädan och tryck ut ljuskontrollpanelen bakifrån.

Lossa alla knappar och strömställare från panelen .

Nu ska du bara ha en tom panel kvar och den sitter fast med sex skruvar och fyra clips.

Tre skruvar sitter i MCC-hålet (höger, vänster, mitten nere), en skruv sitter i SID-hålet (övre högra hörnet) och dom andra två skruvarna sitter i hålet för ljusreglaget (en i vänstra nederkanten och en i botten). Clipsen sitter allihop runtom ratten och instrumentklustret, för att lossa dom så drar och sliter du bara i panelen bestämt men ändå försiktigt så att du inte bryter panelen.

För att montera panelen igen gör du bara allting i omvänd ordning smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 september 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Firejennifer
10 september 2008
Trådstartare
Tack för all hjälp!! smile Har inte testat ännu, men det är nog på G big_smile

Sök