Bazeman skrev:
Ska hjälpa en kompis att byta låda på en v40. Allt jag vet är att det är en -01. Är det någon som vet vad jag behöver lossa? Behövs en lyft eller kan man göra det i hemmagaraget? Tidsåtgång? Specialverktyg?
Tacksam för svar
//Bazeman
Du kommer att behöva ett "stag" som man placerar rakt över motorn och sedan hakar i ett motorfäste då man får tilta lådan snett för att kunna ta ur den.
Sen är det bra med en växellådslyft.
Skulle föredra att göra det där om man har tillgång till lyft också, lite halvdrygt att göra det hemma.
Det man behöver ta bort under huven är:
Batteri
Luftburk
Diverse slangar (är det turbo så bort med slang till IC)
Kabelmatta som sitter fast på lådan
Helt enkelt tar man bort allt som sitter ovanför lådan.
Sen bort med de övre bultarna som håller i lådan
Startmotorn
Sen tar du bort:
Hjulet
styrled
Haka av bromsoket, häng upp det i fjädern.
Ta bort hjulspindeln + länkarm + drivaxel hela paketet dvs.
Man behöver inte ta bort den högra drivaxeln, men för att underlätta så kan man göra det också.
Under bilen:
Lossa motorfästen
Släpp bultarna till lådan
Subframen ska och släppas ner en bit, Ta bort det 2 vänstra bultarna på subframen helt, och släpp dom högra en aning så den åker ner.
styrväxeln lär du skruva loss.
Det var bara en del av det som ska bort, men det mesta man ska ta bort märker man medans man håller på.
Specialverktyg, du behöver ju centreringsdon för koppling (om ni nu byter den i samma veva då)
Tidsåtgången varierar, Volvomek som gjort det några ggr 4,5 - 5 timmar från rull till rull.
Sen finns det även folk som gör det snabbare och saktare, bara ett exempel.
Lycka till!