3965
Sök

volvo s40 t4 bra först bil?

113 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#1
hej jag undrar om ni har någon bra fakta om s40 t4? något som brukar krångla hur är motorn och växelådan? jag kollade på en saab 95 årsmodell 00 250 hk. men den ladda inte fullt hela tiden, ägaren sa att de bara gör så med nåogn magnetventil som man inte kan göra något åt rätt eller fel? saabs växellådor håller dom inte mer än 300hk? men som sakt grejer om s40 tack big_smile


1 079 Inlägg
28 augusti 2008
#2
För det första, vilken årsmodell på S40:n? Fas1 eller Fas2? Fas2 rekommenderas, fas1 har en del fel och brister som är åtgärdade på fas2:an.

Men mellan Volvon och Saaben skulle jag nog valt 9-5an om jag INTE skulle trimma mycket. Det mesta för att Saaben inte håller lika bra + växellådorna. Ska du trimma välj T4.

113 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#3
s40 från 98 till 00 något sånt? vad är de för fel på fas1orna?


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#4
pro_danc3 skrev:
s40 från 98 till 00 något sånt? vad är de för fel på fas1orna?

-00 T4 har bästa motorn, fas2 är uppdaterad på en massa punkter, men motorn är sämmre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

113 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#5
okej så vad tycker ni? såg en rätt fräsch t4 98 för 43 000. några andra roliga bilar man kan pilla med lite? big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#6
Jag hade inte köpt 98-99...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

113 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#7
pgr av? måste ha svar så jag vet? big_smile ingen som vet någon annan trevlig bil runt 200 kusar orginal och turbo som man kan greja med?


1 582 Inlägg
28 augusti 2008
#8
Audi A4 1.8T Quattro har vissligen 150hk, men chippa den, skaffa sportsystem hela vägen, sportluftfilter så har du 200hk där, samt roligare än fwd smile

Supraman
2 300 Inlägg
28 augusti 2008
#9
köp en som e helt original.

Annars e risken att den har blivit hård körd.
Kolla även efter oljeläckage.
fas 1 har även problem med rost.

jag skulle nog sata på en saaben om man var tvungen att välja men välj en frisk sådan.
Gäller bägge.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 augusti 2008
#10
låter som du går in med för lite pengar i detta...så vad du än väljer kommer du säkerligen få skruva, så välj me hjärtat då tongue e ju en anledning till varför de ligger så mkt lägre än normalpriset


5 089 Inlägg
29 augusti 2008
#11
Har du tänkt på att det är din första bil, du är inte speciellt erfaren och därför kanske inte borde ha en snabb bil? och riksen är väll att man kör väldigt fort i början och så blir man av med körkortet ganska fort:P köp en slö bil så du kommer in i trafiken ;P

\Lindgren

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2008
#12
98 hade problem med kvaliteten, räkna med att du behöver en ny styrbox.  99 skall vara bättre, men saknar alla de uppdaterignar som kom -00 både vad gäller motor, väghållning samt säkerhet. Håller du dig till steg3 eller mindre så är en T4 01-03 i princip likvärdig en -00, skall du över 260hk så är det -00 som gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

105 Inlägg
29 augusti 2008
#13
tycker inte ens att du skall ha en Turbo bil som första bil!
Du är ingen säker förare . Då menar jag inte på att du e kass på att köra utom att du har ingen erfarenhet.
tycker du skall vänta med att köpa turbo .
Senast redigerat av mrjaba (29 augusti 2008)

x40
1 209 Inlägg
29 augusti 2008
#14
jag har en 2.0 turbo som jag vill trimma vad e max jag kan få av den, det e en 00 som jag har...

Volvo S40 turbo.

105 Inlägg
29 augusti 2008
#15
mr_Hasse skrev:
jag har en 2.0 turbo som jag vill trimma vad e max jag kan få av den, det e en 00 som jag har...

beror ju på hur mycket din plånbok e sugen på att pynta ut!
du kan få 600 häst med mycket pengar osv.
du får ju säga mer vad du e ute efter osv smile

x40
1 209 Inlägg
29 augusti 2008
#16
nja det va la mycket man kan få.. men så mycket hade jag inte tänkt men kanske 250 eller nåt, om jag vill uppe på 250 vad ska man göra? just nu e jag på 200 hk men har probkem med d, bilen hakar lite, typ som bensin inte kommer fram..? sad

Volvo S40 turbo.

105 Inlägg
29 augusti 2008
#17
mr_Hasse skrev:
nja det va la mycket man kan få.. men så mycket hade jag inte tänkt men kanske 250 eller nåt, om jag vill uppe på 250 vad ska man göra? just nu e jag på 200 hk men har probkem med d, bilen hakar lite, typ som bensin inte kommer fram..? sad

Servat bilen ? bytt soppa filter osv ? bytt ttändsystem  , ojämn tändning ?
Du kan ju Pys trimma bilen ? Inte så nyttigt men ger ju effekt .
Plana topp , vassare kamaxel , värre spridare , grövre avgassystem med större downpipe , öppet filter , lättare svänghjul . extraktor grenrör ,  o blabla listan kan bli lång .
Till trådskaparen . Sorry för OT
Senast redigerat av mrjaba (29 augusti 2008)

1 833 Inlägg
29 augusti 2008
#18
mr_Hasse skrev:
jag har en 2.0 turbo som jag vill trimma vad e max jag kan få av den, det e en 00 som jag har...

400+ kanske, beror ju på hur mycket du byter.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

1 833 Inlägg
29 augusti 2008
#19
Jag har 98 t4, jag har som Torps skriver, fått domen att jag måste byta styrboxen, och den är INTE gratis.
Annars har jag inte haft några problem direkt. Ingen rost. Bara vanliga slitdelar jag behövt byta.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

x40
1 209 Inlägg
29 augusti 2008
#20
ok det va la mycket man ska tänka på... den problemet e det nog ojämn tändning kan jag tänka mej, men hur gör man för att fixa d?.... och att jag vill ha 250 så hade jag tänkt mej att sätta en t4 och 3" system och skicka den te tech, men vet inte heller hur mycket pengar man vill lägga på bilen... vet inte om jag vill behåla den länge om du fattar vad jag menar, jag e ny i detta därför e det svårt för mej!!!!hmmtongue

Volvo S40 turbo.


Sök