3084
Sök

Ska beställa chiptrim till min 740 tic, lite tips och råd behövs.

211 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#1
idag Tittade jag på den styrenheten som sitter på passagerarsidans golv. Där stod det ett bochnr som var 0280000541 .. Då undrar jag om man kan se på detta nr om jag har lh 2,2 eller 2,4?

Om jag förstår detta rätt så är detta bränslestyrenheten? Finns det en till box att chippa?

Köper troligen från viking eller klracing.se, eller vilken leverantör tycker ni bäst om?


211 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#2
Ingen?


1 772 Inlägg
31 augusti 2008
#3
Har du lh 2,4 har du ett diagnosuttag för att läsa av felkoder uppe till höger i motorrummet, det finns inte på lh 2,2.

Sen finns väl också tänd boxen som man även kan chippa.


Någon med bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av NordstromJ (31 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

948 Inlägg
31 augusti 2008
#4
står det motronic på boxen så är det inte lh.2.4 eller 2.2 för dom heter Jetronic
då har du bränsle och tändning i samma box om du har motronic och bsr eller viking har väl chip till den

211 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#5
Stod Jetronic på det. Då Behöver chippa 2 boxar då?


948 Inlägg
1 september 2008
#6
inte nödvändigtvis den boxen du har vid passagerar sidan är bränsle boxen vilket gör när du chippar ökar bränslet vid ladd och eventuellt tar bort laddspärren som är spärrad elektroniskt
tändboxen har du överratt stången och nu vet jag inte exakt hur det är på lh2.2 om den går att chippa/alltså har löst chipp i men ska du göra lite standard trim så behövs inte det chippas om du inte ska göra en seriösare trimning då kanske tändningen behöver ändras lite men då är nog ett programerbart sprut att rekommendera istället

211 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#7
Fick ett mail från viking, dom sa att han inte hade chipp till lh2.2... Fan... vad gör jag då?? Har redan bytt spridare och så tongue hehe ska ställa trycket så jag vill ha den chippad


från bun!
89 Inlägg
2 september 2008
#8
jag har köpt hi-tuning steg 2 till min 940, det innehöll 2 chip, och tänboxen hittar jag inte:( annars så står det vad det är för bränsle-styr system på styrboxen...

(vore snällt om nån berättar vart tänboxen sitter i en 940 turbo:) )

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

1 004 Inlägg
2 september 2008
#9
RaLsO skrev:
jag har köpt hi-tuning steg 2 till min 940, det innehöll 2 chip, och tänboxen hittar jag inte:( annars så står det vad det är för bränsle-styr system på styrboxen...

(vore snällt om nån berättar vart tänboxen sitter i en 940 turbo:) )

sitter under ratten...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

från bun!
89 Inlägg
2 september 2008
#10
sitter 2 boxar där, vart ingen av dom kan jag säga

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

243 Inlägg
3 september 2008
#11
boxen under rattsången är tändboxen, för att den ska vara "chippnings duglig" så måste den vara guldfärgad sk. "guldboxen". jag har iaf en 740 tic med lh 2.2 och den boxen heter tyvärr 541 på slutet (boxen vid vid passagerfötterna). denna dox har lödda chip:( guldboxen sitter som jag har förstått det lite spordiskt i alla 740 utan någon som helst logik.

om du nu vill ha mera/högre soppatryck så kan en ställbar btr vara något kanke? är det mra ladd du vill ha så en pysventil?

243 Inlägg
3 september 2008
#12
RaLsO skrev:
sitter 2 boxar där, vart ingen av dom kan jag säga

den vänstra är abs-boxen och den högra är tändboxen.

948 Inlägg
3 september 2008
#13
Flubbe skrev:
Fick ett mail från viking, dom sa att han inte hade chipp till lh2.2... Fan... vad gör jag då?? Har redan bytt spridare och så tongue hehe ska ställa trycket så jag vill ha den chippad

saxat från tpc...

http://www.hi-tuning.com har chip till lh2.2. Ring och fråga, för till just lh2.2 har den inte funnits med på hemsidan förut iaf. Kanske ligger uppe nu.

Finns även en firma i Örebro som heter RS Service som kan mappa om dom boxarna också. Har iaf telefonnummer till dom.

RS Service
Örebro
0705939018
019239018

Förresten, laddtrycksspärren på lh2.2 är väl nån tryckklocka eller liknande som känner av hur mycket den laddar? På min är en slang pluggad av tidigare ägare, ligger i närheten av tändboxen. Och det funkar, jag laddar 0,7 med min..

235 Inlägg
3 september 2008
#14
PÅ LH 2.4, är tänd o bränsle i samma box då? den nere vid fötterna?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

948 Inlägg
3 september 2008
#15
Hermansson skrev:
PÅ LH 2.4, är tänd o bränsle i samma box då? den nere vid fötterna?

nej bränsleboxen iallaf på turbon sitter nere vid fötterna på passagerar sidan

211 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#16
Tog kontakt med kl-racing och han sa att jag kunde skicka in boxen med chipp och allt så skulle dom bygga om den. Antar att dom programerar om chippet som sitter där.. Segt  bara att inte kunna köra bilen..

Han sa äveen att man kunde ladda runt 1,4 - 1,5 med dessa bilar, tyckte jag lät kul.. får se hur jag gör.


211 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#17
Btw! En bra bränsletrycksregultor man kan ha på 740 tic? Som sagt spridarna är bytta och i morgon så ska pysventilen på..


211 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#18
Så då sitter pysventilen i.. När jag drar på så går den upp till 0,7 och sen ner till typ 0,5... Brukar det vara så att den sjukner efter en stund?


Med lem
1 127 Inlägg
5 september 2008
#19
Flubbe skrev:
Så då sitter pysventilen i.. När jag drar på så går den upp till 0,7 och sen ner till typ 0,5... Brukar det vara så att den sjukner efter en stund?

Pysventil är inga bra grejjer.. Justera på wastegaten istället, och skippa pysventilen.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 september 2008
#20
Japp, med pys får man inte lika stabilt ladd som med en wastegateklocka.



Sök