2275
Sök

Rätt eller Fel? ska man veja om man Blir omkörd på insidan?

3 059 Inlägg
15 oktober 2008
Sharky skrev:
Du vet att det finns situationer då folk har bråttom av trängande skäl. Du menar allstå att du kan sätta dig till doms i trafiken och blockera bara för att du tror att det är en idiot. Det kan likväl vara sjukdomsfall eller förlossning på gång.

/Göran

Smajly skrev:
Jag hade aldrig släppt fram en sån idiot som ska om på insidan.. hade minskat avstånd till framförvarande bil ännu mera så taxin varit tvungen att slå av på gasen..

Ja det menar jag.. inte bara för att jag tror att det är en idiot utan för att om man låter en göra så så tror dom ju helt enkelt att det är okej att göra så nästa gång osse... Sen vet ju alla att just taxibilar tror att dom får göra som dom vill och alltid har förkörsrätt. Sjukdomsfall eller ej så hade jag ju inte valt en taxi till sjukan, hade ringt ambulans om det var så brådskande.
Och har man en förlossning i bilen ska man ju ännu mindre riskera andras och mamman/barnets liv genom att köra som en idiot ett par cm från framförvarande bil när man ändå ska av på en avfart hundra meter fram.

10 287 Inlägg
15 oktober 2008
Jag vände mig mot ditt generella att alltid blockera. Inte det specifika fallet med "ett par cm från framförvarande bil när man ändå ska av på en avfart hundra meter fram".
Det finns situationer då man inte kan välja lyxen att invänta ambulans.
Och med inställningen "för att om man låter en göra så så tror dom ju helt enkelt att det är okej att göra så nästa gång" så sätter du dig till doms utan att veta situationen och det är helt horribelt i min bok.

/Göran

Smajly skrev:
Sharky skrev:
Du vet att det finns situationer då folk har bråttom av trängande skäl. Du menar allstå att du kan sätta dig till doms i trafiken och blockera bara för att du tror att det är en idiot. Det kan likväl vara sjukdomsfall eller förlossning på gång.

/Göran

Smajly skrev:
Jag hade aldrig släppt fram en sån idiot som ska om på insidan.. hade minskat avstånd till framförvarande bil ännu mera så taxin varit tvungen att slå av på gasen..

Ja det menar jag.. inte bara för att jag tror att det är en idiot utan för att om man låter en göra så så tror dom ju helt enkelt att det är okej att göra så nästa gång osse... Sen vet ju alla att just taxibilar tror att dom får göra som dom vill och alltid har förkörsrätt. Sjukdomsfall eller ej så hade jag ju inte valt en taxi till sjukan, hade ringt ambulans om det var så brådskande.
Och har man en förlossning i bilen ska man ju ännu mindre riskera andras och mamman/barnets liv genom att köra som en idiot ett par cm från framförvarande bil när man ändå ska av på en avfart hundra meter fram.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 059 Inlägg
15 oktober 2008
Hehehe.. om di inte missat det så diskuterar vi det första inlägget i tråden och givetvis så är det det som jag svarar på. Där har du alla fakta om hur det gick till. Lyx med ambulans tycker jag inte.. dom är oftast snabbare på plats än en taxi är.. Dom får man ju vänta i evigheter på.

Fast å andra sidan för att gå lite offtopic.. nu när du nämner det så kommer jag nog ALLTID att minska avstånd till framförvarande bil om det är en idiot som försöker TRÄNGA sig förbi mig på insidan där det är enfiligt. Särskilt om det sker vid vägbygge (som det gjorde i första inlägget), ja även om det inte är vägbygge för den delen. Och är det ett vägräcke som delar av vägen från höger/vänster körbana så gör det saken inte roligare.

Horribelt eller ej av mig.. ännu mera horribelt av taxin/idioten.

Tack för platsen i boken.. det glädjer.
Senast redigerat av Smajly (15 oktober 2008)

212 Inlägg
16 oktober 2008
dadooo skrev:
obs stav fel

din mams

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 oktober 2008
Smajly skrev:
Hehehe.. om di inte missat det så diskuterar vi det första inlägget i tråden och givetvis så är det det som jag svarar på. Där har du alla fakta om hur det gick till. Lyx med ambulans tycker jag inte.. dom är oftast snabbare på plats än en taxi är.. Dom får man ju vänta i evigheter på.

Fast å andra sidan för att gå lite offtopic.. nu när du nämner det så kommer jag nog ALLTID att minska avstånd till framförvarande bil om det är en idiot som försöker TRÄNGA sig förbi mig på insidan där det är enfiligt. Särskilt om det sker vid vägbygge (som det gjorde i första inlägget), ja även om det inte är vägbygge för den delen. Och är det ett vägräcke som delar av vägen från höger/vänster körbana så gör det saken inte roligare.

Horribelt eller ej av mig.. ännu mera horribelt av taxin/idioten.

Tack för platsen i boken.. det glädjer.

Det beteende som du skriver att du visar i trafiken får mig att vilja skaffa en skrotbil och trycka folk av vägen.

Men nu tänker jag inte falla så lågt. Du har inte en enda rättighet i trafiken. Du har bara skyldigheter. Du är skyldig att lämna plats om någon vill köra om. Du är skyldig att underlätta omkörningen. Du är skyldig att hålla ett säkert avstånd till bilen framför.
Om någon sedan gör vad du anser är fel är du enligt svensk lag skyldig att påkalla polis.

Att, som i de fall som nämns i tråden, ta lagen i egna händer och försvåra för någon att ta sig fram är ett lagbrott. Körkortet är en lånehandling, och ett sådant beteende bör resultera i återkallning av körkortet.

Om bilen som kommer har en bra anledning till att köra om på insidan är ingenting ni vet eller ska bry er om, kör er bil och underlätta för andra. Det kan tillochmed vara en polis på väg att förhindra brott, eller en brandman på väg till stationen för larm (de som ej sover på stationen)... Även dessa kan ta en taxi om det krisar. Det finns även situationer där privatpersoner fått köra så fort de kunnat och att polisen mött upp för poliseskort där de kunnat, det är ingenting ni vet när det sker...

I fallet med denna taxichaufför är det stora felet att han tar ner rutan och spottar, men det är först efter att trådskaparen har brutit mot lagen och hindrat taxichauffören , som därmed kan ha hamnat i en farlig trafiksituation. Då vägen smalnade av har trådskaparen medvetet skapat en farlig situation för en bil som, av en anledning ingen vet, kör om på fel sida.
Då jag har bott på landet tidigare vet jag hur det är med valet att vänta på ambulanss eller inte. Jag hade egen bil, ringde larmcentralen och förklarade och på sjukhuset tog de emot med bår på parkeringen, då ambulansen varit 15-30minuter senare till sjukhuset. En taxi kanske finns nära av en annan anledning, så sluta blockera vägarna, eller klipp körkorten.

Vi ska visa hänsyn, inte ilska, i trafiken!

Eliminator
1 441 Inlägg
16 oktober 2008
>>sirmiro. Du glömde att skriva att om man skall köra om å är man också skyldig att uppmärksamma framförvarande bil om ens avsikt samt att en omkörning är omkörarens ansvar, den skall göras med omtanke och med god marginal,,,,,

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Intresseklubben
673 Inlägg
16 oktober 2008
epic_mazur skrev:
Tjena  var på väg hem från västerås idag körde på 70 sträcka  i västerås

dom håller på att bygga om så det Gick över Från 2 filit till 1 fil

Precis  När det vart en Fil  så kom det en taxibil  omkörandes på INSIDAN av min bil notera ochså att han hade passagerare i bilen
iallafall klart att man blev förbannad var ju typ 3 cm från min Dörr så jag Hängde på tutan som vilken normal svensson skulle ha gjort

men  helt plötsligt så  var taxi chaffisen förbannad  För att jag inte  bromsa in så han skulle kunna svänga in mellan mig och bilen framför

han började svära  sen vevade han ner rutat  spotta på min bil sen peka han Finger och drog sen ner på en avfart

Rätt eller fel  skulle jag ha  Tvärnittat och riskerat att bilen bakom mig kört rakt in i min bil eller skulle jag bara ha körtvidare??

Vet att det är lite kronglig tex  sorry!!

jag skulle åkt efter han, och hoppat sönder han jävla taxi bil!

Jag tror inte det e ditt fel, han får ju börja planera sitt körfältbyte.. står ju "avsmalning 400 meter" innan typ..  Det som du skulle kunnat göra är om du såg han komma och försöka bromsa in lite lätt, för snällt släppa in han..

/Mvh Andreas

bitter besserwisser
644 Inlägg
16 oktober 2008
IMPRAZERN skrev:

tror jag med att du hade gjort roll
Väldigt många som spänner musklerna på det här forumet, frågan är dock om ni hade gjort det i verkligheten? Skulle ni gjort det så är ni ju fan till och med dummare än taxichauffören.

Ska ni slå ihjäl alla fåglar för de skiter på bilen?

Väx upp för fan

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
16 oktober 2008
sånna lägen man ska ha sån frontbåge som snuten i usa har

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 oktober 2008
niclas_swe skrev:
IMPRAZERN skrev:

tror jag med att du hade gjort roll
Väldigt många som spänner musklerna på det här forumet, frågan är dock om ni hade gjort det i verkligheten? Skulle ni gjort det så är ni ju fan till och med dummare än taxichauffören.

Ska ni slå ihjäl alla fåglar för de skiter på bilen?

Väx upp för fan

Håller med...visst e de jävligt de som hänt för trådskaparen...men att börja ge sig efter o spöa upp ngn, de tror jag inte många gör. O de som gör de bör söka anger management hjälp tongue
Man ska iaf kunna tuta o så i trafiken utan att bli skadad av ngn jävla vettvilling.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 oktober 2008
Sokrates skrev:
>>sirmiro. Du glömde att skriva att om man skall köra om å är man också skyldig att uppmärksamma framförvarande bil om ens avsikt samt att en omkörning är omkörarens ansvar, den skall göras med omtanke och med god marginal,,,,,

/Tommy

Givetvis ska den som köra om se till att det kan göras utan fara, men då det sker lagbrott (om omkörning på höger sida när det är en fil) så ska fortfarande inte den som blir omkörd leka polis, då det också är lagbrott.

Sen får vi hoppas att folk följer lagarna. =P

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
16 oktober 2008
Roadrage är tillochmed en vedertagen term i usa, finns speciella behandlingar för det. Många människor blir hulken/stålmannen när dom är skyddade av 1.5 ton stål, men pratar man med dom på parkeringen så ber dom om ursäkt.

Jag och min flickvän var ute och gled motorväg med min gamla golf i sommras, när en kille ligger ensam i omkörningsfilen på 110 sträckan mellan falun och borlänge, jag signalerar att jag vill om, han flyttar inte på sig (det är alltså ingen i högerfilen), jag blinkar med helljuset, han flyttar inte på sig, jag tutar, han flyttar inte på sig. Jag växlar ner, går tydligt över i höger fil och verkligen visar att jag ska köra om, kör om och tänker inte mer på det (Jag vet att man inte får köra om i högerfil i 110.) Efter några kilometer så kommer samma bil i en hastighet långt över min (Jag låg kanske 140-150) Tutandes, blinkandes (och jag antar svärandes) och kör om mig, pekar finger till mig, drar fingrarna över halsen osv. Det roliga är att bilen är förutom föraren fylld med barn i 3-9 års åldern förutom föraren som är en svensk medelålders gubbe. Jag lägger mig bakom och följer efter, genom hela staden, när han stannar vid sin parkering så frågar jag vad som är problemet och varför han kör som en idiot och killen börjar typ gråta och ber så hemskt mycket om ursäkt.

Med andra ord: Det är lätt att vara käftig när man sitter bakom tangentbordet eller i en bil, men dom flesta är fan inte så kaxiga när det kommer fram någon och frågar vad dom håller på med.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Eliminator
1 441 Inlägg
16 oktober 2008
sirmiro skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy

Givetvis ska den som köra om se till att det kan göras utan fara, men då det sker lagbrott (om omkörning på höger sida när det är en fil) så ska fortfarande inte den som blir omkörd leka polis, då det också är lagbrott.

Sen får vi hoppas att folk följer lagarna. =P

Om jag fattade trådskaparen rätt så hängde han sig på tutan för att uppmärksamma taxins framfart i trafiken, ser inget olagligt i att uppmärksamma medtrafikanter på att man upplever vederbörandes sätt vårdslöst.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
16 oktober 2008
discokapten skrev:
Roadrage är tillochmed en vedertagen term i usa, finns speciella behandlingar för det. Många människor blir hulken/stålmannen när dom är skyddade av 1.5 ton stål, men pratar man med dom på parkeringen så ber dom om ursäkt.

Jag och min flickvän var ute och gled motorväg med min gamla golf i sommras, när en kille ligger ensam i omkörningsfilen på 110 sträckan mellan falun och borlänge, jag signalerar att jag vill om, han flyttar inte på sig (det är alltså ingen i högerfilen), jag blinkar med helljuset, han flyttar inte på sig, jag tutar, han flyttar inte på sig. Jag växlar ner, går tydligt över i höger fil och verkligen visar att jag ska köra om, kör om och tänker inte mer på det (Jag vet att man inte får köra om i högerfil i 110.) Efter några kilometer så kommer samma bil i en hastighet långt över min (Jag låg kanske 140-150) Tutandes, blinkandes (och jag antar svärandes) och kör om mig, pekar finger till mig, drar fingrarna över halsen osv. Det roliga är att bilen är förutom föraren fylld med barn i 3-9 års åldern förutom föraren som är en svensk medelålders gubbe. Jag lägger mig bakom och följer efter, genom hela staden, när han stannar vid sin parkering så frågar jag vad som är problemet och varför han kör som en idiot och killen börjar typ gråta och ber så hemskt mycket om ursäkt.

Med andra ord: Det är lätt att vara käftig när man sitter bakom tangentbordet eller i en bil, men dom flesta är fan inte så kaxiga när det kommer fram någon och frågar vad dom håller på med.

Haha word !

Ett ställe där man verkligen märker av detta är mellan stockholm och arlanda, där kan fan INGEN köra verkar det som. varenda gång jag ska hämta tjejen på arlanda så ligger 9/10 bilar i ytterfilen helt utan anledning, så där kan man i princip sätta på farthållaren å bara lägga sig i innerfil, åka där bra länge innan man stöter på en långtradare, tränga sig in i vänsterfilen bland idioterna å sen är det fritt fram i högerfilen igen. konstigt nog så är det ingen annan som gör så, men när jag väll gör det så brukar det alltid vara några taxi bilar som hänger på ;P

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
16 oktober 2008
jag skulle nitta direkt på pedalen så han kör in i mig då blir de jävlar, de ska vi ringa polisen:Pförsäkringbolag och hans arbetsgivare jag skulle gör hans liv till ett helsiket.. men men taxi e taxi de finsn de som kör som de vore biltjuv:P

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 oktober 2008
Taxichaufförer borde ha fartrestriktorer på sina bilar som standard.. mad
Sen ett körkortstest varje år.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

DFFL
9 020 Inlägg
16 oktober 2008
Syst3m skrev:
FireTraXX skrev:
Fetazde skrev:
...
han va inte svensk antar jag ?

Du är dum i huvudet antar jag?

Ne, det är han inte. Faktum är att varje gång jag sett en riktig idiot i trafiken har jag tänkt: "Det är en invandrare", och sen när man kommer i kapp honom så är det mycket riktigt en sådan.

Bara ren fakta!

Så du kommer ikapp han som kör som en idiot?
Det bör ju egentligen betyda att du är en ännu större idiot.

EDIT:
_lee_jr skrev:
jag skulle nitta direkt på pedalen så han kör in i mig då blir de jävlar, de ska vi ringa polisen:Pförsäkringbolag och hans arbetsgivare jag skulle gör hans liv till ett helsiket.. men men taxi e taxi de finsn de som kör som de vore biltjuv:P

Att bromsa utan anledning (T.ex. att en snögubbe springer upp på vägen) gör att du åker på det.
Han hade inte fått ett skit.
Senast redigerat av FireTraXX (16 oktober 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
16 oktober 2008
Att bromsa utan anledning (T.ex. att en snögubbe springer upp på vägen) gör att du åker på det.
Han hade inte fått ett skit.

Jodå, han i sin tur ska ha sådan hastighet och avstånd så att han kan stanna innan..

vinnarskalle!
907 Inlägg
16 oktober 2008
FireTraXX, du verkar vara en riktigt ettrig person smile en flisa i röven kanske? (skoja). Men faktum är att vissa invandrare är idioter, medans andra är helt reko. Inget konstigt med det egentligen.. bara livet..

1 785 Inlägg
16 oktober 2008
epic_mazur skrev:
Tjena  var på väg hem från västerås idag körde på 70 sträcka  i västerås

dom håller på att bygga om så det Gick över Från 2 filit till 1 fil

Precis  När det vart en Fil  så kom det en taxibil  omkörandes på INSIDAN av min bil notera ochså att han hade passagerare i bilen
iallafall klart att man blev förbannad var ju typ 3 cm från min Dörr så jag Hängde på tutan som vilken normal svensson skulle ha gjort

men  helt plötsligt så  var taxi chaffisen förbannad  För att jag inte  bromsa in så han skulle kunna svänga in mellan mig och bilen framför

han började svära  sen vevade han ner rutat  spotta på min bil sen peka han Finger och drog sen ner på en avfart

Rätt eller fel  skulle jag ha  Tvärnittat och riskerat att bilen bakom mig kört rakt in i min bil eller skulle jag bara ha körtvidare??

Vet att det är lite kronglig tex  sorry!!

Problemet är att det inte finns något avstånd mellan bilarna i trafiken idag för att alla ska köra i R*v*n på varandra. Det finns många duktiga taxi chaufförer men vissa skulle absolut inte sitta bakom ratten

Att veva ner rutan och spotta är ett klart tecken på att den människan inte är riktigt frisk. Nästa gång han gör det kanske det är en anabol stinn förare då får han inte det lätt.

Var nu taxi chauffören så sent ute att byta fält så får han skylla sig själv om han inte kommer in i fältet direkt. Är man lite smartare kollar man mer än 10meter framför bilen. Men som sagt det hade inte varit några problem om folk bara hade hållit lite avstånd, trafiken hade fått bättre flyt och mindre irriterade och arga människor. Dock tjänar man på att vara lite mer generös i trafiken och låta idioterna köra om så slipper man ha dem bakom sig.

Rätt eller fel, jag håller på dig du var förutseende och gick in i filen innan det var försent, men släpp fram skiten nästa gång så ska du se att det är du som tjänar på det och han som förlorar. Om man dessutom inte kan bromsa in på grund av att någon kör för nära bak hur i helvete ska man klara situationen om man får bensin stopp eller något som dyker upp på vägen plötsligt? Mer än hälften av alla trafikanter håller mindre än 1sekund bakom framförvarande fordon och de kommer inte fram snabbare för det, tvärt om

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök