Smajly skrev:
Hehehe.. om di inte missat det så diskuterar vi det första inlägget i tråden och givetvis så är det det som jag svarar på. Där har du alla fakta om hur det gick till. Lyx med ambulans tycker jag inte.. dom är oftast snabbare på plats än en taxi är.. Dom får man ju vänta i evigheter på.
Fast å andra sidan för att gå lite offtopic.. nu när du nämner det så kommer jag nog ALLTID att minska avstånd till framförvarande bil om det är en idiot som försöker TRÄNGA sig förbi mig på insidan där det är enfiligt. Särskilt om det sker vid vägbygge (som det gjorde i första inlägget), ja även om det inte är vägbygge för den delen. Och är det ett vägräcke som delar av vägen från höger/vänster körbana så gör det saken inte roligare.
Horribelt eller ej av mig.. ännu mera horribelt av taxin/idioten.
Tack för platsen i boken.. det glädjer.
Det beteende som du skriver att du visar i trafiken får mig att vilja skaffa en skrotbil och trycka folk av vägen.
Men nu tänker jag inte falla så lågt. Du har inte en enda rättighet i trafiken. Du har bara skyldigheter. Du är skyldig att lämna plats om någon vill köra om. Du är skyldig att underlätta omkörningen. Du är skyldig att hålla ett säkert avstånd till bilen framför.
Om någon sedan gör vad du anser är fel är du enligt svensk lag skyldig att påkalla polis.
Att, som i de fall som nämns i tråden, ta lagen i egna händer och försvåra för någon att ta sig fram är ett lagbrott. Körkortet är en lånehandling, och ett sådant beteende bör resultera i återkallning av körkortet.
Om bilen som kommer har en bra anledning till att köra om på insidan är ingenting ni vet eller ska bry er om, kör er bil och underlätta för andra. Det kan tillochmed vara en polis på väg att förhindra brott, eller en brandman på väg till stationen för larm (de som ej sover på stationen)... Även dessa kan ta en taxi om det krisar. Det finns även situationer där privatpersoner fått köra så fort de kunnat och att polisen mött upp för poliseskort där de kunnat, det är ingenting ni vet när det sker...
I fallet med denna taxichaufför är det stora felet att han tar ner rutan och spottar, men det är först efter att trådskaparen har brutit mot lagen och hindrat taxichauffören , som därmed kan ha hamnat i en farlig trafiksituation. Då vägen smalnade av har trådskaparen medvetet skapat en farlig situation för en bil som, av en anledning ingen vet, kör om på fel sida.
Då jag har bott på landet tidigare vet jag hur det är med valet att vänta på ambulanss eller inte. Jag hade egen bil, ringde larmcentralen och förklarade och på sjukhuset tog de emot med bår på parkeringen, då ambulansen varit 15-30minuter senare till sjukhuset. En taxi kanske finns nära av en annan anledning, så sluta blockera vägarna, eller klipp körkorten.
Vi ska visa hänsyn, inte ilska, i trafiken!