3511
Sök

ATV Köpråd.

156 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det så att jag har börjat universitetet och har funderat på att skaffa en ATV att pendla med, men nu kommer vi till frågan, hur är de med alla asiatiska ATVer, kan man lite på driftsäkerheten, ungefär hur mycket drar 150-200cc fyrtaktarna. sedan allmän kvalité, (runt 10 000 kr klassen)

tacksam för svar och tips och märkesråd.

4 586 Inlägg
4 juli 2009
#2
Det tråkiga är att däcken inte är någon höjdare på en sådan maskin.

jag skulle kunna tänka mig att en sådan drar 3-4dl/mil

Det finns några som heter badboy något dyrare 15-16.000:- tror dessa är något bättre än dom billigaste


3 259 Inlägg
4 juli 2009
#3
Alla sånna maskiner som kostar under ca 30.000kr kräver en hel del grejande, lagande och lite ombyggnation för att dom ska fungera bra! Man får vad man betalar för! Det är absolut inga kvalitetsgrejor du köper men lägger du ner lite energi så kan dom helt klart bli dugliga att åka på!(talar av egen erfarenhet) Motorerna brukar nästan aldrig krånga, det är resten runt omkring...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

582 Inlägg
4 juli 2009
#4
Bättre att köpa en beg. Raptor 350 isåfall, dom är det ju lite kvalitet i ! Alla Kina-Atv's är det en timmes åtdragning av skruvar efter körning tongue eller nån annan reparation. Plus att chassie-geometrin är sämre på billiga atv's = inte stabila för fem öre!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Jägermeister
910 Inlägg
4 juli 2009
#5
Skulle jag vara du skulle jag nog köpa en eu moped för att pendla med, för det första så har en sån där kina fyrhjuling noll i väghållning, du får byta alla gummislangar direkt för dom vittrar sönder av sig självt, dom flesta elkablar oxå.

Även fast den går som min ca 90-100kmh så är det ingen ide att tro att man kan ligga och dra på i 90kmh längre sträckor, den käns rent av farlig i dom farterna, men visst att busa runt lite på skogsvägar är den kul till att ha, eller köra runt med lite på sommaren, men inte till att pendla med...smile

På min satt det som tur är bättre gatudäck på, men annars är terrängdäcken som följer med original som någon här tidigare skrev helt värdelösa och blir som varmt tuggummi efter ett par kilometer och tänk dig då att behöva panikbromsa med dom däcken... dessutom vobblar dom och är i väldig obalans pga den usla kvaliten i gummit

Att behöva dra åt allt hela tiden har jag sluppit då min verkar hålla ihop men har hört om att saker och ting verkar vilja falla av och man måste dra åt skruvar, muttrar mm hela tiden.

Alla vajrar får man byta efter ett tag för skalen till vajrarna vittrar oxå sönder och sen rostar vajern fast, sen måste du bestycka om den för den är reggad in i Sverige väldigt strypt och går för snålt och blir för varm, men det kostar inte mkt.

Ca en halv liter milen drar dom, en eu moppe drar ca 0.15liter milen.smile
Senast redigerat av gemini78 (4 juli 2009)

En gång är ingen gång...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#6
gemini78 skrev:
Skulle jag vara du skulle jag nog köpa en eu moped för att pendla med, för det första så har en sån där kina fyrhjuling noll i väghållning, du får byta alla gummislangar direkt för dom vittrar sönder av sig självt, dom flesta elkablar oxå.

Även fast den går som min ca 90-100kmh så är det ingen ide att tro att man kan ligga och dra på i 90kmh längre sträckor, den käns rent av farlig i dom farterna, men visst att busa runt lite på skogsvägar är den kul till att ha, eller köra runt med lite på sommaren, men inte till att pendla med...smile

På min satt det som tur är bättre gatudäck på, men annars är terrängdäcken som följer med original som någon här tidigare skrev helt värdelösa och blir som varmt tuggummi efter ett par kilometer och tänk dig då att behöva panikbromsa med dom däcken... dessutom vobblar dom och är i väldig obalans pga den usla kvaliten i gummit

Att behöva dra åt allt hela tiden har jag sluppit då min verkar hålla ihop men har hört om att saker och ting verkar vilja falla av och man måste dra åt skruvar, muttrar mm hela tiden.

Alla vajrar får man byta efter ett tag för skalen till vajrarna vittrar oxå sönder och sen rostar vajern fast, sen måste du bestycka om den för den är reggad in i Sverige väldigt strypt och går för snålt och blir för varm, men det kostar inte mkt.

Ca en halv liter milen drar dom, en eu moppe drar ca 0.15liter milen.smile

Men en Eu-moppe gör enbart 45km/h...

För 10k kan det kanske vara värt lite trix för att få en rejäl maskin utav det?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 586 Inlägg
18 oktober 2009
#7
jag köpte fyrhjuling för ett tag sen. en smc 300 xle. Med 2cyl honda motor samt hyfsat prestanda

Går bra på vägen och känns välbyggd

min maskin kostar 39.000 ny men då håller det. En maskin för max 10.000 blir bara dyr i slutänden samt en lång väntan på delar



Sök