3748
Sök

Köpråd av Golf mk2 gti eller g60

Hemmasittare
241 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
Har lite funderingar kring köp av golf mk2 gti eller g60. Först och främst, vilken modell är att föredra? Vad ska man se upp med på respektive modell?

Har fått ett bytesförslag på en Golf mk2 gti 16v 91a. Den verkar vara i fint skick, men det som gör mig skeptisk är att den har haft 21 ägare och verkar gått rätt långt, över 26000 mil iaf. Är det långt för en golf? Vad kan den vara värd, ungefär?

Har själv alltid bara haft bmw, och miltalet har jag aldrig stirrat mig blind på. Har haft många långmilare och aldrig haft problem.

Tack på förhand.

16 197 Inlägg
26 maj 2008
#2
G60 e kul som fan när dom funkar..big_smile   dom kan va rätt struliga va gäller kompressorn. skulle ja själv köpa en GTI så skulle ja köpa en från -88 elle äldre. (inte lika höga krav på avgasrening samt att dom har ca 10 hk mer)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fattig student
1 282 Inlägg
26 maj 2008
#3
Är det i 8 ventilaren det är 136hk? (1,8l)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

16 197 Inlägg
26 maj 2008
#4
16V (kr motorn) har ca 139 hk.. 8v har väl bara 115 om ja inte minns fel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 maj 2008
#5
mm 8v e inge monster direkt...16v går fint. skulle välja den me tanke på alla problem man hört me folk som haft g60 golf o corrado...


Hemmasittare
241 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#6
Ok. Det verkar inte direkt finnas många G60 till salu, så på nått sätt verkar dessa lite mer eftertraktade. Dom lär ju inte tappa i värde direkt om dom är välskötta och i fint skick? Men vad ska man betala för en hyfsad golf G60? Vad jag sett ligger de ju mellan 40-50k, men iof är de väldigt fräscha. T.ex den här verkar väldigt påkostad med ny kompressor m.m http://www.blocket.se/vi/15954073.htm?ca=9_s

Indrivare/torped
149 Inlägg
3 juni 2008
#7
Enligt vad jag har förstått så är kompressorerna mest bara kack på G60, om man inte byter till ett annat märke. En kompressorsats på dli-teknik.se kostar runt 18 000 tror jag, och då är inte det original. Dock ska den vara mycket mer hållbar, och det tror jag säkert den är.

Personligen ser jag mig omkring efter en 16v GTI, då jag är ganska säker på att det kan bli en häftig bil om man moddar till rallystuk, eller möjligen banracingstuk smile Gillar Golftvåor också, dom är faktiskt ganska häftiga, anser jag. Den jag har nu dock är inte häftig någonstans alls. tongue

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

160 Inlägg
4 juni 2008
#8
hitta en seriös bil,det finns så skräp ute på annons...! gamla Gti bilar har ju ofta gått hårt,och ofta haft många mer eller mindre seriösa ägare... !


182 Inlägg
4 juni 2008
#9
Min Gti 16v ska säljas innom kort ifall nån är intresserad...

191 Inlägg
4 juni 2008
#10
Hade jag vatt dej hade jag satsat på 16 ventilaren istället för g60:in g60 har mkt strul med kompresorn. plus att 16 ventils motorn(KR) e riktigt hållbar och den går jävligt fint med:)


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
4 juni 2008
#11
Bortset ifrån kompressorn så är motorn skottsäker, kompressorn behöver en del service. Många ägare tror att bilen bara behöver olja och nya tändstift då och då. Men servar du kompressorn som du ska så håller den.

Men att byta till Eaton eller någon annan kompressor är att föredra, de behöver nästintill ingen service alls och levererar oftast mer effekt.

Jag har bytt på min till en skovelkompressor. Men det var för att orginal inte "fanns".

Och ja, g60 är lite sälsynta, speciellt Golf. 16v kryllar det av så dem får du billigare.



Sök