3470
Sök

Effektskillnad om man tar bort katten på en bmw 735?

221 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
hur mycke effekt blir de skillnad om man tar bort katten på en bmw 735?

1 570 Inlägg
9 juni 2008
Det brukar handla om 5-10hk har jag för mig. Min MB tex har 190 utan och 180 med kat.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 juni 2008
Har inte haft min katt i min nya bil, och det är betydligt mindre hår på inredningen,
vilket är bra!...

...Sorry. Jag var bara väldigt tvungen.

3 120 Inlägg
9 juni 2008
Skaffa en racekatt istället, slipper du bekymret med besiktningarna och miljö-samvetet mår lite bättre.
Det är dryga böter om du blir påkommen utan kat (miljöbrott), enligt någon tidigare tråd i forumet runt 12.000 kr (men har inte fått det bekräftat).

1 255 Inlägg
9 juni 2008
viccoA skrev:
Skaffa en racekatt istället, slipper du bekymret med besiktningarna och miljö-samvetet mår lite bättre.
Det är dryga böter om du blir påkommen utan kat (miljöbrott), enligt någon tidigare tråd i forumet runt 12.000 kr (men har inte fått det bekräftat).

Jag har själv kollat med Polisen du får reggbesitning altså dom kollar igenom hela bilen o allt måste vara orginal + at de blir mellan 6-12.000:- i böter.

Så vill ni köra utan katt köp en orginal katt o rensa den istället då sitter de ju en katt på om snuten skulle kolla.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 723 Inlägg
9 juni 2008
...och så mycket märker du inte av att byta till racekatt eller att ta bort den så det ens är värt jobbet eller pengarna. Inte på en helt original bil med medellåg effekt. Inte ens på min V8 med 245hk märkte jag nåt. Har en helt vanlig standardkatt på nu.

Mjau.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2008
falloutboy skrev:
...och så mycket märker du inte av att byta till racekatt eller att ta bort den så det ens är värt jobbet eller pengarna. Inte på en helt original bil med medellåg effekt. Inte ens på min V8 med 245hk märkte jag nåt. Har en helt vanlig standardkatt på nu.

Mjau.

Det är väldigt stor skillnad mellan olika bilar/motorer. Finns inga generella regler. En fingervisning är att ju högre varvtal effekten finns på desto mer ger det att ta bort katalysatorn. En annan fingervisning är att om motorn konstruerats utan kat, dvs på 80 talet, så ger det mer att ta bort den. Nykonstruerade motorer tjänar man sällan något på då tillverkaren konstruerat motorn med katten i åtanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

221 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
okej! bäst att ja rensar min som ni sa så märker inte snuten nåt!

Sök