2772
Sök

Byta grenrörspackning Saab 9-3 aero -00

47 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Hej, tänkte kolla om det är någon som har bytt grenrörspackning på en Saab 9-3 aero -00?  Den har börjat spricka sönder på min bil och ett byte av den behövs göras så fort som möjligt. Är det någon som har några tips eller förslag på hur jag ska byta den? Någon som kan tänka sig göra jobbet åt mig? I Så fall för hur mycket?

Är tacksam för svar.

Hälsningar Robert

2 164 Inlägg
11 juni 2008
Du lär behöva pinbultarna med för dom går lätt sönder.
Kan ta lite tid men så svårt är de inte. Ta bara god tid på dig så funkar de.

MVH

F

47 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Jo, har hört att dem lätt går sönder tack vare den konstanta värmen från motorn. Har räknat med att byta dem samtidigt som packningen. Men några frågor kvarstår, någon som gjort det förut och har lite tips på hur och i vilken ordning jag ska montera loss grenröret mm? Eller en uppskattad tidsåtgång på arbetet? Verktyg som kan behövas med mer?

Tack för svar.

/Robert

2 164 Inlägg
11 juni 2008
Block nycklar lär behövas och gärna nått verktyg som kan ta ut bultar  ur toppen om dom går av i toppen.
Sen är de ett våtslip papper och även nått du kan skära med så du får bort alla rester från toppen och grenröret.

Tid beror på hur duktig du är.

MVH

F

5 710 Inlägg
11 juni 2008
_booost_ skrev:
Har räknat med att byta dem samtidigt som packningen.

Byt inte pinnskruven OM de inte går av....det är en risk att försöka lossa dessa från toppen. Går de av är det inte kul......
Preparera gärna muttarna med rostlösare några dagar innan tilltänkta bytet.
Inhandla oxo kopparpackningar till turbons vattenrör.

MVH Jonas
..............

47 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Tack för svaren. Kan tänka mig att det inte är alltför lätt att lossa pinnbultarna utan att dem går sönder, men jag får smörja upp allting innan jag börjar då. Hjälper alltid något. Blir även till att köpa nya kopparpackningar då. Inte kul att stå där med motordelar nedskruvade om det då saknas nånting och det behöver köpas. (been there, done that)

Har pratat med auktoriserad Saab verkstad som säger att den uppskattade arbetstiden för dem ligger runt 3 - 3,5 timmar. Borde klara av det på lite mer än så om jag har alla delar hemma. Tack för svaren igen, om det dyker upp nåt mer så skriv gärna här.

Mvh

Robert

Sök