2153
Sök

ang skruva fast steg på baslådan, hälsosamt?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
har hört både hit och dit... en del säger att man inte ska skruva steget på baslådan för att lödningarna i steget kan släppa/gå sönder pga vibbrationerna och en del säger att det spelar ingen roll... och jag tycker som så att det borde inte spela nån roll för vart man än monterar steget så blir det ju vibbrationer? så jag undrar om nån vet ifall det är farligt eller ofarligt att skruva steget på baslådan?

MVH//Glenn
Senast redigerat av _Glenne_ (11 juni 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 878 Inlägg
11 juni 2008
vet inte om steget tar stryk, men jag körde med steget på min låda ett tag innan jag byggde om skuffen. har inte märkt nåt iallafall. men någon mer kunnig än mig bör nog svara på din fråga.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
jag har också kört med steget på lådan ganska många gånger utan att märkt nått, men jag tänkte bara utifall att tongue dumt att pajja steget i onödan smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

338 Inlägg
11 juni 2008
Basen jag har har steget monterat på lådan och har haft så i typ 5 år eller nåt tongue Inte hänt något ännu iaf. Men om man har möjlighet ska man väl helst sätta det någon annanstans.

* Klåpare
1 718 Inlägg
11 juni 2008
Det går utmärkt. Om nu en lödning skulle vara kass (har aldrig stött på det problemet dock) så är det kanske bättre att det skakar sönder än brinner sönder. tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 634 Inlägg
11 juni 2008
Spelar ingen roll som sagt. Dom gånger steg monterade på baslåda gått sönder lär det ha berott på något annat. dvs kass kvalitet, gamla prylar, eller handhavandefel. blir bra mycket kraftigare stötar i tex min bil som jag har slutstegen monterade med tanke på hur våra vägar ser ut, och de har hållt bra även om jag vart lite orolig ibland när man vart ute och kört.

Sedan är det ju så att baslådan SKALL INTE vibrera när du spelar, då är den för klent byggd och du tappar massor med tryck och kvalitet. Lägger man handen på baslådan skall du inte känna någonting. samma gäller egentligen dörrar och instrumentbräda om du har högtalare monterade där.

Går ju alltid att lägga någon sorts dämpning mellan stegen och underlaget, tex O-ringar i hörnen där du sätter skruvarna, så skall iaf jag göra nu när jag bygger om.

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (11 juni 2008)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Mr Kock =)
199 Inlägg
11 juni 2008
Ja om man kollar europamästaren i ESPL, så har han ju ett teg monterat INUTI lådan, för bättre kylning..wink

Så att skruva det på lådan e inga som helst problem... Har själv gjort det flertalet gånger...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Spelar ingen roll som sagt. Dom gånger steg monterade på baslåda gått sönder lär det ha berott på något annat. dvs kass kvalitet, gamla prylar, eller handhavandefel. blir bra mycket kraftigare stötar i tex min bil som jag har slutstegen monterade med tanke på hur våra vägar ser ut, och de har hållt bra även om jag vart lite orolig ibland när man vart ute och kört.

Sedan är det ju så att baslådan SKALL INTE vibrera när du spelar, då är den för klent byggd och du tappar massor med tryck och kvalitet. Lägger man handen på baslådan skall du inte känna någonting. samma gäller egentligen dörrar och instrumentbräda om du har högtalare monterade där.

Går ju alltid att lägga någon sorts dämpning mellan stegen och underlaget, tex O-ringar i hörnen där du sätter skruvarna, så skall iaf jag göra nu när jag bygger om.

Mvh Andreas

hehe okej, ja jag tror ju inte lådan är för klent byggd iaf... eftersom det är en fabriksbyggd låda till dom basarna samt att lådan med basar kostar en del ny, så lådan är säkert bra byggd smile

6 851 Inlägg
12 juni 2008
_Glenne_ skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

hehe okej, ja jag tror ju inte lådan är för klent byggd iaf... eftersom det är en fabriksbyggd låda till dom basarna samt att lådan med basar kostar en del ny, så lådan är säkert bra byggd smile

Haha..jag tror tvärt om. då lådan är fabriksbyggd så tror jag inte att den är så stabil.
De flesta färdiga lådor jag kollat på är ren skit om man se till va de kostar.

vad är det för låda du har?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
dubbla inphase 15"are... lådan gick väll på närmare 6000kr när den köptes av en polare om jag inte minns fel smile

474 Inlägg
12 juni 2008
Det funkar alldeles utmärkt att montera där men tänk på att om tjuven är där så får dom med steget på köpet när dom snor lådan..(bara en tanke)

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

vingåker
68 Inlägg
12 juni 2008
Slutsteget tar inte stryk.Jag har mina två slutsteg monterad på baslådan och det funkar fint.

Drive Nice!

6 851 Inlägg
12 juni 2008
_Glenne_ skrev:
dubbla inphase 15"are... lådan gick väll på närmare 6000kr när den köptes av en polare om jag inte minns fel smile

ok..den info jag hittar om deras lådor så är de i 18mm MDF..Hoppas att den har mycke stag innuti, annars är det väldigt klent för 2x15".

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
Knasig_Racer skrev:
Det funkar alldeles utmärkt att montera där men tänk på att om tjuven är där så får dom med steget på köpet när dom snor lådan..(bara en tanke)

ingen fara.. baslådan är rätt stor och tung så den är bökig att få i och ur plus att den är bultad i golvet big_smile och steget sitter väldigt osynliga också... så jag tror inte dom lyckas att sno grejjerna smile

Sök