2502
Sök

kylning bmw 325

135 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#1
tänkte kolla om någon vet hur fläkten på bmw 325 ska fungera,
min kylare pajjade nyss, så jag tänkte byta den, men fick hjälp av en kompis för o få loss vissa saker, saknar lite verktyg hemma:/

men då så sa han att fläkten troligtvis oxå var paj för att den snurrade aldeles för lätt.
så ja frågar andra bmw ägare nu, hur lätt snurrar eran kylar fläkt?
enligt min kompis så ska dom snurra lätt när motorn e kall, men bli "tyngre" när motorn blir varm, det gör inte min, så vill kolla om det e just bmw som inte blir tyngre innan jag skaffar en ny smile

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

1 353 Inlägg
6 september 2007
#2
min fläkt snurrar jättelätt när motorn är avslagen, och sätter endast igång när motorn blivit varm.
Det är väl viskokoppling, som gör att fläkten inte ska vara igång hela tiden och stjäla hästkrafter, utan endast hoppa igång när det behövs? (:

There's no replacement for displacement

135 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#3
tror du menar AC fläkten nu,, den e lika dan för mig, men fläkten som kyler motorn ska snurra hela tiden,,tror jag?

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
7 september 2007
#4
fläkten som styr motorn skall snurra hela tiden.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

135 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#5
någon som vet hur bilen beter sig om fläkten skulle vara paj?
bytte just kylare på bilen, men den blir ändå varm efter en stunds körning,
går först upp till rätt värme, ligger där en stund, sen börjar den öka i värme igen.

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

2 Inlägg
14 juni 2008
#6
Jag har liknande problem med min 320.
Den går ett tag sedan blir den varm och kokar. Jag har misstankar om att topplockspackningen är kass och att kompression läcker ut i kylslingan.
Om jag öppnar expansionskärlet när motorn är kall så är det fortfarande tryck.
Är det samma problem som du har? Skulle vara bra att veta om man har rätt med topplockspackningen.

70 Inlägg
14 juni 2008
#7
En fläkt med viskoskoppling som du troligen har fungerar så att den snurrar när du startar bilen men den "slirar" när motorn är kall. Ju varmare bilen blir desto mera expanderar gummit? i viskoskopplingen och således kommer fläkten att snurra mera, detta ger att fläkten skapar ett undertryck bakom kylaren som luften framför kommer att vilja utjämna.

mvh Kapi

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juni 2008
#8
är det lika dålig som på min 535a ?
jag kan stoppa in fingret i fläkten när motorn är igång och den stannar av det lol


1 688 Inlägg
15 juni 2008
#9
Bmw har magnet-koppling mellan motorn och fläkten på dom "nyare", typ m50-motorer och nyare.
Så när tempen är kall så är den avslagen, och när motorn blir varm så känner styrboxen av att motorn är varm och skickar ström till magnet-kopplingen så att den bettar. Enkelt och välfunktionerande förutom då magnet-kopplingen säger upp sig. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juni 2008
#10
Losgard skrev:
Bmw har magnet-koppling mellan motorn och fläkten på dom "nyare", typ m50-motorer och nyare.
Så när tempen är kall så är den avslagen, och när motorn blir varm så känner styrboxen av att motorn är varm och skickar ström till magnet-kopplingen så att den bettar. Enkelt och välfunktionerande förutom då magnet-kopplingen säger upp sig. smile

men så är det väl inte på min ?
är en 91 med M30B35 snurran


1 688 Inlägg
15 juni 2008
#11
Team-Adolfsson skrev:
Losgard skrev:
Bmw har magnet-koppling mellan motorn och fläkten på dom "nyare", typ m50-motorer och nyare.
Så när tempen är kall så är den avslagen, och när motorn blir varm så känner styrboxen av att motorn är varm och skickar ström till magnet-kopplingen så att den bettar. Enkelt och välfunktionerande förutom då magnet-kopplingen säger upp sig. smile

men så är det väl inte på min ?
är en 91 med M30B35 snurran

Vet faktiskt inte, har inte pillat något på m30-motorerna. Bara m50/m52 och 8an i 540. smile
Men det är inte omöjligt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juni 2008
#12
Losgard skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Losgard skrev:
Bmw har magnet-koppling mellan motorn och fläkten på dom "nyare", typ m50-motorer och nyare.
Så när tempen är kall så är den avslagen, och när motorn blir varm så känner styrboxen av att motorn är varm och skickar ström till magnet-kopplingen så att den bettar. Enkelt och välfunktionerande förutom då magnet-kopplingen säger upp sig. smile

men så är det väl inte på min ?
är en 91 med M30B35 snurran

Vet faktiskt inte, har inte pillat något på m30-motorerna. Bara m50/m52 och 8an i 540. smile
Men det är inte omöjligt.

jag ska väl ändå inte kunna stoppa fläkten med ett finger ? tongue
finns absolut inget motstånd


1 688 Inlägg
15 juni 2008
#13
Team-Adolfsson skrev:
Losgard skrev:
Team-Adolfsson skrev:
men så är det väl inte på min ?
är en 91 med M30B35 snurran

Vet faktiskt inte, har inte pillat något på m30-motorerna. Bara m50/m52 och 8an i 540. smile
Men det är inte omöjligt.

jag ska väl ändå inte kunna stoppa fläkten med ett finger ? tongue
finns absolut inget motstånd

Det är inte så stort motstånd med magnet-kopplingarna, snurrar den med full fart? Du kan stoppa den med fingret och hålla fast den, men lite motstånd ska det vara. Kan ju vara så att magnet-kopplingen är kass, eller att det inte kommer någon ström till den.
Eller att temp-givarn för fläkten är kass så styrboxen inte skickar ut någon ström för att den tror att motorn är OKI, men å andra sidan borde motorn gå fett som bara den eftersom den chokar när du kör me kall motorn. Svårt å säga, är inte så duktig på sådana här problem. smile
Senast redigerat av Losgard (15 juni 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juni 2008
#14
Losgard skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Losgard skrev:

Vet faktiskt inte, har inte pillat något på m30-motorerna. Bara m50/m52 och 8an i 540. smile
Men det är inte omöjligt.

jag ska väl ändå inte kunna stoppa fläkten med ett finger ? tongue
finns absolut inget motstånd

Det är inte så stort motstånd med magnet-kopplingarna, snurrar den med full fart? Du kan stoppa den med fingret och hålla fast den, men lite motstånd ska det vara. Kan ju vara så att magnet-kopplingen är kass, eller att det inte kommer någon ström till den.
Eller att temp-givarn för fläkten är kass så styrboxen inte skickar ut någon ström för att den tror att motorn är OKI, men å andra sidan borde motorn gå fett som bara den eftersom den chokar när du kör me kall motorn. Svårt å säga, är inte så duktig på sådana här problem. smile

ok ok det är inget motstånd och kan göra det när den är både kall och varm
men den går aldrig upp i temp heller den kokar aldrig vid extremt hård körning
låg 190-240 i 4-5 mil idag och den gick inte över normal temp
så skiten får vara så länge det håller haha


1 353 Inlägg
15 juni 2008
#15
Brutalion skrev:
Jag har liknande problem med min 320.
Den går ett tag sedan blir den varm och kokar. Jag har misstankar om att topplockspackningen är kass och att kompression läcker ut i kylslingan.
Om jag öppnar expansionskärlet när motorn är kall så är det fortfarande tryck.
Är det samma problem som du har? Skulle vara bra att veta om man har rätt med topplockspackningen.

Att du har tryck i expansionskärlet även fast bilen är kall är väl mer ett tecken på att det är helt tätt, precis som det ska vara?

jag kan köra bilen varmt, och sen gå ut 2 dagar efteråt och har fortfarande lite tryck kvar i systemet.
tror inte du har problem med topplockspackningen.

There's no replacement for displacement

2 Inlägg
15 juni 2008
#16
Men trycket borde väll ändå innebära att materia tillförts i systemet. Om trycket ligger på en atmosfär när kylvattnet tillförs i rummstemperatur så borde ju trycket återgå till utgångsläge när motern kalnat. I annat fall måste massan ökat eller volymen minskat.
Jag har ingen läcka som lämnar synliga fläckar under bilen så det borde peka på topplockspackningen där läckaget är begränsat. Utom vid drift.
Eller om pumpen drar tjuvluft men då borde trycket smita ut samma väg när jag stänger av bilen.


Sök