3526
Sök

Ojämn tomgång OCH olja i avgaserna V70

5 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#1
Har seriösa problem inför semestern.

Min V70 AWD kärvar seriöst.

Bilen har plötsligt börjat gå ojämt både på tomgång och vid gaspådrag. Från avgasröret kommer det gråaktig rök med mycket vatten i samt små oljepartiklar som målar upp en "kvast" på asfalten. Bilen dricker olja (ca halva volymen på drygt 70 mils körning).

Tändstiften förbryllar mig också, 1,3 och 5 var sotiga och oljiga medan 2 och 4 var sotiga och torra. Modellen har en tändspole för varje tändstift. Alla stift verkar fungera som dom ska då motorn går ännu sämre då jag kopplar ur dom ett och ett åt gången.

Vad kan vara felet här? Förslag på Vidare felsökning?

Spjut bär bäst i motvind

BTLulle
13 juni 2008
#2
Turboras.

MVH Peter

Herr
285 Inlägg
13 juni 2008
#3
Igensatt vevhusventilation!!.
Gör rent eller lämna in.
finns hur mycket som helst om det problemet på Volvoforumet.

396 Inlägg
13 juni 2008
#4
prova flytta runt spolarna. byt stift om det inte gör nån skillnad. SAMT gå igenom vevhusventilationen, vakuumslangar och ryck av nedre IC slangen, rinner det ut nån liter olja, så ahr du ett problem där, är det bara lite, så är det lugnt med det iaf.

min gissning är igensatt vevhusventilation eller kassa stift/spolar

Fixaren
14 juni 2008
#5
Hur ser oljestickan ut? Är oljan grå så har du blåst toppackningen men all säkerhet men då borde något av stiften se "tvättat" ut. Ett kompprov är att rekomendera i så fall.

66 Inlägg
14 juni 2008
#6
tomgångs ventilen eller själlhuset. olja avgaserna kan va vevhus ventilationen som e tät

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,

5 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#7
Uppdatering.

Skulle skruva isär insuget idag för att kolla på vevhusventilationen. Halvvägs igenom allt körde jag fast, ett bränslerör sticker upp mitt i insuget. Se bilden http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=376809

Hur kommer man förbi detta på ett snyggt sätt? Nån som rengjort detta på likadan motor som min (AWD -99 med lättrycksturbo)

Bytte iallafall packning med insuget hängandes på trekvart. Kollade också de slangar jag kunde komma åt, men nådde aldrig riktigt till "pudelns kärna" oljeavskiljaren för att ta lös den, eller de slangar som går från den, förutom det som ansluter på topplocket men det såg fint ut "uppifrån". De rör jag kollade hade iaf inga spår av sludge i sig. Däremot samlades det lite olja i mynningen på insugningsröret när det hade stått en stund...

Då jag skruvat ihop prylarna gjorde jag ett kompprov som visade tryck mellan 12 och 13 bar i alla cylindrar utom 5:an som hade 14 bar. Där efter startade jag bilen och då gick den "nästan" normalt i ca en min, därefter börjde den gå sämre, gick ner i varvtal mot 600 -700 där den sedan stannade kvar. Motorn ville nästan självdö...

Avgaserna var svarta, med mycket sot/oljepartiklar. Målade åter igen upp en svart kvast på marken bakom avgasröret.

Står ni fortfarande fast vid vevhusventilationen som boven här?

Spjut bär bäst i motvind

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
17 juni 2008
#8
Om du startar bilen står det som en kvast ur oljestickan?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

5 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#9
Nope. Ingen kvast av något någonstans utom sot/oljedammet som lägger sig på asfalten bakom avgasröret.

I förra inlägget glömde jag skriva att det fanns lite svart tjock olja (ett par mm tjockt lager) fastkletat i röret som går från fronten på bilen (har sitt ursprung strax ovan kylarfläkten) till spjällhuset. Oljan fanns ffa i den första delen av röret som är av gummi.
Senast redigerat av Umevargen (17 juni 2008)

Spjut bär bäst i motvind


Sök