Bromsrören är gjorda i stål på dessa bilar så de rostar tyvärr bort på nolltid, går att byta mot koppar.
Informationsdisplayen för färddatorn brukar glappa och tappa pixlar, går att laga med strykjärn.
9-5 har lågfriktionsmotor med kolvringar i balsaträ vilket föranleder problem med oilsludge och hög oljekonsumtion. Hålls oftast i schack med täta oljebyten. Kan dock leda till motorhaveri.
En detalj som kan vara värd att tänka på är att 9-3 och 9-5 är mera datorstyrda än ett rymdskepp i Star trek så förvänta dig inte att kunna installera någonting nytt, eget eller plockat från annan Saab. I alla fall inte utan att programmera in den nya delen i bilen för några hundralappar.
Annars är det en trevlig bil att köra. Mycket mjuk och tyst och känns nästan lite lyxig att sväva omkring i på landsvägar.
Du kan utan allt för stora modifieringar trimma en Saab till 300 hk+ men då får du byta en del kostsamma detaljer såsom avgasrör, insugssnorkel och insugshus till turbon. Vid den nivån får du räkna med att lägga c:a 20 000 och reparera ofta. Med detta i åtanke kan det i vissa fall vara en bra idé att snegla på en Aero direkt. Annars räcker steg 1-chip för 8000 ganska långt.
Senast redigerat av Oilsludge (21 juni 2008)