3232
Sök

Volvo 940 mitsubishiaggregat?

128 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#21
softmuppen skrev:
dom säger nog inte så mkt men om du tar med en burk så kan du alltid ifall bes klagar sätta på en flam dämpare från simons kostar ca 400-600 kr beroende på vad du ska ha för stl....

Men jag vet inte ifall man vågar ta med bara en dämpare? Vet inte alls hur pass högt det låter heller..


2 266 Inlägg
21 juni 2008
#22
du får bygga en tre tums dowmpipe som antingen fortsätter under hela bilen eller gå ner till 2,5 tum och monterar en apple racing dämpare så långt bak som möjligt annars risk för fiskebåtsljud som på en gammal raggarbil, med ett stort slutrör gärna grövre än 4"  så plockar du bort katten efter besiktningen och de gör mycke skillnad på draget i bilen. grannen besiktar sin 740 turbo med 3" downpipe sen 2,5" org katt och en apple ljuddämpare längst bak inga anmärkningar

svetsdiff !!!

5 Inlägg
21 juni 2008
#23
Jens_940 skrev:
softmuppen skrev:
dom säger nog inte så mkt men om du tar med en burk så kan du alltid ifall bes klagar sätta på en flam dämpare från simons kostar ca 400-600 kr beroende på vad du ska ha för stl....

Men jag vet inte ifall man vågar ta med bara en dämpare? Vet inte alls hur pass högt det låter heller..

Ja kan lova dig....de låter knappt någonting, ja har jt med 1 dämpare och ja vart besviken på hur lite de lät:/. Inga problem med besiktnigen för min del..blankt papper smile


224 Inlägg
21 juni 2008
#24
turbon tar upp allt muller i princip blir inte samma ljud som på en avgas trimmad 704 gl från 85 =P

för o få hyffsat ljud får du nog köra med en japs dämpare längst bak....

593 Inlägg
21 juni 2008
#25
Håller med chip, bara köra JT 3" system från turbon med org.katt. körde själv med det förut, alltså satsen med 1 ljuddämpare, och det blir mkt skön sång i bilen med inte så högljudt. Bes hade heller inga klagomål angående ljudnivån, så det är bara köra på..

angående din trimning, har du färsk komppling osv så kan du köra chip, 1,0bars wastegate, 3" avgas och de blir helt plötsligt en mkt roligt bil. kopplingen ska fungera bra utan att slira när du ligger runt 200-210hk sträcket, körde själv med dessa grejer förra sommaren och de funkade kanon (observera då att min koppling va nästan ny) så hur en gammal sleten koppling beter sig vågar ja inte svara på.

Men som sagt, de blir helt acceptbelt drag i bilen..,och det är ju inte så himla dyrt heller.
lycka till

128 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#26
epapower skrev:
Håller med chip, bara köra JT 3" system från turbon med org.katt. körde själv med det förut, alltså satsen med 1 ljuddämpare, och det blir mkt skön sång i bilen med inte så högljudt. Bes hade heller inga klagomål angående ljudnivån, så det är bara köra på..

angående din trimning, har du färsk komppling osv så kan du köra chip, 1,0bars wastegate, 3" avgas och de blir helt plötsligt en mkt roligt bil. kopplingen ska fungera bra utan att slira när du ligger runt 200-210hk sträcket, körde själv med dessa grejer förra sommaren och de funkade kanon (observera då att min koppling va nästan ny) så hur en gammal sleten koppling beter sig vågar ja inte svara på.

Men som sagt, de blir helt acceptbelt drag i bilen..,och det är ju inte så himla dyrt heller.
lycka till

Skönt! Efter du skrivit detta ändrade jag helt uppfattning om trimmet smile Har nog bestämt mig att det får bli detta och så får jag se om kopplingen pallar med eller inte, och så får jag hoppas på att besiktningen godtar ljudnivån från min bil när den har JT 3" avgas från turbon med endast en dämpare.

Jag har skickat PM till dig...(epapower)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 juni 2008
#27
jag kör med ca 1bar ladd, viking chip och 3" från turbo en dämpare och utan katt, och kg kopplingen, och det är stor skillnad mot orginal, och då har jag fulltryckaren, så du kommer märka ännu större skillnad

Jonas

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
21 juni 2008
#28
Jens_940 skrev:
softmuppen skrev:
dom säger nog inte så mkt men om du tar med en burk så kan du alltid ifall bes klagar sätta på en flam dämpare från simons kostar ca 400-600 kr beroende på vad du ska ha för stl....

Men jag vet inte ifall man vågar ta med bara en dämpare? Vet inte alls hur pass högt det låter heller..

jag har jts 3" med 2 dämpare och jag tycker det fungerar bra det låter inte för mycket och inte för lite när man gasar och motorn andas utan problem. och den är även chippad och jag har inga problem med orginal kopplingen heller men nu laddar jag bara 0.65 med viking chipp och det är inga problem


128 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#29
volvo_245 skrev:
Jens_940 skrev:
softmuppen skrev:
dom säger nog inte så mkt men om du tar med en burk så kan du alltid ifall bes klagar sätta på en flam dämpare från simons kostar ca 400-600 kr beroende på vad du ska ha för stl....

Men jag vet inte ifall man vågar ta med bara en dämpare? Vet inte alls hur pass högt det låter heller..

jag har jts 3" med 2 dämpare och jag tycker det fungerar bra det låter inte för mycket och inte för lite när man gasar och motorn andas utan problem. och den är även chippad och jag har inga problem med orginal kopplingen heller men nu laddar jag bara 0.65 med viking chipp och det är inga problem

Men du hade klarat ladda mer eller?


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juni 2008
#30
H3dlund skrev:
Xuri skrev:
om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet

Det var aningen dyrt det.

Kgtrimning säljer värre tryckplattor ganska billigt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Och den klarar över 400nm med originalkoppling, räcker gott och väl till en chippad bil. smile

Jag vet inte hur du gör men byter jag tryckplatta så byter jag även lamellen...så 4 pappa för lamell,tryckplatta å urtrampningslager tycker inte jag är dyrt....å den där skitryckplattan (618)är ju för sugmotorer ...han ska ha 712 tryckplattan som orkar med 525Nm för han har dubbelmassesvänhjulet..å de är med orginal lamellen ...med sinter tror jag den orkar över 700nm

BTW de är sachsplattor jag också snackar om...712 plattan kostar ca 2800 kr plus lamell ca 1000 å urtrampningslager...
Senast redigerat av Xuri (21 juni 2008)


128 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#31
Xuri skrev:
H3dlund skrev:
Xuri skrev:
om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet

Det var aningen dyrt det.

Kgtrimning säljer värre tryckplattor ganska billigt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Och den klarar över 400nm med originalkoppling, räcker gott och väl till en chippad bil. smile

Jag vet inte hur du gör men byter jag tryckplatta så byter jag även lamellen...så 4 pappa för lamell,tryckplatta å urtrampningslager tycker inte jag är dyrt....å den där skitryckplattan (618)är ju för sugmotorer ...han ska ha 712 tryckplattan som orkar med 525Nm för han har dubbelmassesvänhjulet..å de är med orginal lamellen ...med sinter tror jag den orkar över 700nm

BTW de är sachsplattor jag också snackar om...712 plattan kostar ca 2800 kr plus lamell ca 1000 å urtrampningslager...

Okej! smile Vart kan man hitta detta isåfall? Vill du skicka hemsidan?

Mvh,Jens


133 Inlägg
21 juni 2008
#33
Varför köpa 712 platta när han bara ska chippa bilen? Jag kör fortfarande original koppling på min och de funkar.

Köp endast starkare koppling om du tänker trimma mer sen, annars är det meningslöst enligt mig.

940ltt

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 juni 2008
#34
Jens_940 skrev:
Xuri skrev:
H3dlund skrev:
Xuri skrev:
om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet

Det var aningen dyrt det.

Kgtrimning säljer värre tryckplattor ganska billigt.


Och den klarar över 400nm med originalkoppling, räcker gott och väl till en chippad bil. smile

Jag vet inte hur du gör men byter jag tryckplatta så byter jag även lamellen...så 4 pappa för lamell,tryckplatta å urtrampningslager tycker inte jag är dyrt....å den där skitryckplattan (618)är ju för sugmotorer ...han ska ha 712 tryckplattan som orkar med 525Nm för han har dubbelmassesvänhjulet..å de är med orginal lamellen ...med sinter tror jag den orkar över 700nm

BTW de är sachsplattor jag också snackar om...712 plattan kostar ca 2800 kr plus lamell ca 1000 å urtrampningslager...

Okej! smile Vart kan man hitta detta isåfall? Vill du skicka hemsidan?

Mvh,Jens

alla återförsäljare av sachs kan fixa hem en 712 platta till dig om du vill...jag köpte tex min på autoexperten för jag fick bäst pris där å kunde få hem den dagen efter...kg är ju bra å ha å göra med men så snabba leveranser...nje...

Om du köper en orginal koppling för 2500kr så kommer den börja slira till slut..antingen pga av momentet eller pga att tryckplattan blir mjukare å slits...köper du en "race 712" så kommer den garanterat orka hålla mer än orginal plattan även efter 20k mil... jag vet flera som kört chippat..avgas..osv som köpt ny orginal koppling å dom har inte kommit mer än ett par hundra mil sen har de slirat igen... har man ändå skiten nere för byte kan man göra de riktigt ju..men de är upp till var och en


128 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#35
Xuri skrev:
Jens_940 skrev:
Xuri skrev:

Jag vet inte hur du gör men byter jag tryckplatta så byter jag även lamellen...så 4 pappa för lamell,tryckplatta å urtrampningslager tycker inte jag är dyrt....å den där skitryckplattan (618)är ju för sugmotorer ...han ska ha 712 tryckplattan som orkar med 525Nm för han har dubbelmassesvänhjulet..å de är med orginal lamellen ...med sinter tror jag den orkar över 700nm

BTW de är sachsplattor jag också snackar om...712 plattan kostar ca 2800 kr plus lamell ca 1000 å urtrampningslager...

Okej! smile Vart kan man hitta detta isåfall? Vill du skicka hemsidan?

Mvh,Jens

alla återförsäljare av sachs kan fixa hem en 712 platta till dig om du vill...jag köpte tex min på autoexperten för jag fick bäst pris där å kunde få hem den dagen efter...kg är ju bra å ha å göra med men så snabba leveranser...nje...

Om du köper en orginal koppling för 2500kr så kommer den börja slira till slut..antingen pga av momentet eller pga att tryckplattan blir mjukare å slits...köper du en "race 712" så kommer den garanterat orka hålla mer än orginal plattan även efter 20k mil... jag vet flera som kört chippat..avgas..osv som köpt ny orginal koppling å dom har inte kommit mer än ett par hundra mil sen har de slirat igen... har man ändå skiten nere för byte kan man göra de riktigt ju..men de är upp till var och en

Men fördmodligen ska den hålla för runt 200hk? Jag ska ju inte ligga och drifta hela dagarna precis men visst någon gång ibland måste man väl prova lite hehe.
Det är kanske inte lätt att veta men ändå.. Alla säger olika. Många säger att den håller och många säger att jag får byta till 712 plattan.

Men om den skulle börja slira. Hur pass mycket är det isåfall? Är det så illa så det inte går att köra med kärran? Och är det "inte bra" på något sätt att köra med en koppling som slirar?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 juni 2008
#36
940Black skrev:
Varför köpa 712 platta när han bara ska chippa bilen? Jag kör fortfarande original koppling på min och de funkar.

Köp endast starkare koppling om du tänker trimma mer sen, annars är det meningslöst enligt mig.

därför om man inte har den frächaste orginalkoppling börjar det slira, jag chippade och laddade 0.8 och då började det slira med orinal koppling

Jonas

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
22 juni 2008
#37
Jens_940 skrev:
volvo_245 skrev:
Jens_940 skrev:

Men jag vet inte ifall man vågar ta med bara en dämpare? Vet inte alls hur pass högt det låter heller..

jag har jts 3" med 2 dämpare och jag tycker det fungerar bra det låter inte för mycket och inte för lite när man gasar och motorn andas utan problem. och den är även chippad och jag har inga problem med orginal kopplingen heller men nu laddar jag bara 0.65 med viking chipp och det är inga problem

Men du hade klarat ladda mer eller?

ja det går nog men jag vill inte göra det för den här motorn ska bara hålla tills jag har byggt klart andra motorn big_smile



Sök