Håller med om att den kan ha inte varit ordnkligt varmkör eller att katten inte har hållt rätt arbetstemp. kan oxå var som så att du har något fel på bränslesystemet.
Altlså att den flödar för mycket som tex en läckande spridare så den inte förbränner allt.
Har du moddat bilen på något sätt så kan bilen tagit stryk av moddningen (maskinella moddningar).
Katten kan vara dålig självklart eller så har du en trasig tempgivare som ska ange tempen till databoxen...en del bilar har fler än en tempsensor varav en går till tempmätaren inne i bilen och en går till databoxen så att EGI/EFI systemet kan anpassa bränsle och tändningen och eventuellt ladd för att passa den rådande situationen på bästa möjliga vis.
För att spara tid och pengar, ta felkoder.
Vissa bilar kan man göra det själv på utan verkstadsbesök...brukar stå utförligt i Hayes gör det självboken för insprutningssystem och ibland även i hayesboken till den specifika bilmodellen.
Men annars så åk till en verkstad som har felkodsläsare.
Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara