HC värde vad mäter det.

pukan2
21 juni 2008 · 3 182 Inlägg

som topik lyder vad mäter hc värdet för nåt. var ok bes bilen för ett tag sen ok hc värdet låg precis på gränsen till icke godkänd.

KarlNilsson Örebroare i exil
21 juni 2008 · 970 Inlägg

HC = Oförbrända kolväten. Dvs oförbränd soppa

Hej FRA!
Powerman Japan Quality
21 juni 2008 · 670 Inlägg

Enkelt beskrivet, hur mkt skit som släpps ut genom avgasröret.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
pukan2
21 juni 2008 · 3 182 Inlägg

oki någon som vet vad det kan vara för fell att värdet låg såg högt, kan det vara att katten är slut.

Powerman Japan Quality
21 juni 2008 · 670 Inlägg

pukan2 skrev:
oki någon som vet vad det kan vara för fell att värdet låg såg högt, kan det vara att katten är slut.

Kan vara många parametrar. Det vanligaste tecknet på höga HC-värden är att bilen inte är varmkörd när du kommer in för besiktning.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
S_70R
21 juni 2008 · 20 Inlägg

Powerman skrev:

pukan2 skrev:
oki någon som vet vad det kan vara för fell att värdet låg såg högt, kan det vara att katten är slut.

Kan vara många parametrar. Det vanligaste tecknet på höga HC-värden är att bilen inte är varmkörd när du kommer in för besiktning.

Håller med powerman hadde samma problem med min bil och då var den kall när jag körde in den och fick för högt HC värde sedan gjorde jag inget med bilen och nästa gång var det inga problem när jag köde in den till besiktningen

Volvo S70R (1997)
knasson
21 juni 2008 · 19 Inlägg

dom på bilprovningen brukar ju köra den varm om det visar fel, visar den fortfarande fel så är det katten..

Senast redigerat av knasson (21 juni 2008)

Powerman Japan Quality
21 juni 2008 · 670 Inlägg

knasson skrev:
dom på bilprovningen brukar ju köra den varm om det visar fel, visar den fortfarande fel så är det katten..

Olika på olika besiktningar. På en del ställen får man ut och varmköra motorn själv.  smile

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
azid Det som inte dödar gör ont
21 juni 2008 · 2 668 Inlägg

man ska inte stänga av bilen då man väntar på sin tur samt varmköra ordentligt innan man ska bessa

2slow
knasson
21 juni 2008 · 19 Inlägg

Powerman skrev:

knasson skrev:
dom på bilprovningen brukar ju köra den varm om det visar fel, visar den fortfarande fel så är det katten..

Olika på olika besiktningar. På en del ställen får man ut och varmköra motorn själv.  smile

sant, men dom brukar aldrig vara omöjlig wink

Powerman Japan Quality
21 juni 2008 · 670 Inlägg

knasson skrev:

Powerman skrev:

knasson skrev:
dom på bilprovningen brukar ju köra den varm om det visar fel, visar den fortfarande fel så är det katten..

Olika på olika besiktningar. På en del ställen får man ut och varmköra motorn själv.  smile

sant, men dom brukar aldrig vara omöjlig wink

Helt korrekt. Kan inte Lambda sonden inverka också, eller är det bara vid höga CO värden knasson?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
knasson
22 juni 2008 · 19 Inlägg

Powerman skrev:

knasson skrev:

Powerman skrev:
Olika på olika besiktningar. På en del ställen får man ut och varmköra motorn själv.  smile

sant, men dom brukar aldrig vara omöjlig wink

Helt korrekt. Kan inte Lambda sonden inverka också, eller är det bara vid höga CO värden knasson?

Dom gånger jag haft fel på hc värdet och lite co så har jag bytt katt och det har löst allt, då har jag provat allt möjligt först, bytt olja, stift, luftfilter, och prövat massa skit i bensinen, men billigast i längden har nog varit att bytt katt först wink

Här finns lite nyttig läsning >>>> http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Powerman Japan Quality
22 juni 2008 · 670 Inlägg

knasson skrev:

Powerman skrev:

knasson skrev:
sant, men dom brukar aldrig vara omöjlig wink

Helt korrekt. Kan inte Lambda sonden inverka också, eller är det bara vid höga CO värden knasson?

Dom gånger jag haft fel på hc värdet och lite co så har jag bytt katt och det har löst allt, då har jag provat allt möjligt först, bytt olja, stift, luftfilter, och prövat massa skit i bensinen, men billigast i längden har nog varit att bytt katt först wink

Här finns lite nyttig läsning >>>> http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Nu har ju inte pukan 2 allt för höga HC-värden. Så jag tror det hjälper att han varmkör motorn nästa gång han ska in på Svensk Bilprovning med sin bil så blir HC-värdena lägre.

Har också haft höga HC-värden och inget av ovanstånde teser hjälpte mig.

Senast redigerat av Powerman (22 juni 2008)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
pukan2
22 juni 2008 · 3 182 Inlägg

bilen är bes utan anmärkning, jag undrade värför hc värdet låg på gränsen till inte godkänd.

Mazdakillen Motormontör
22 juni 2008 · 437 Inlägg

Håller med om att den kan ha inte varit ordnkligt varmkör eller att katten inte har hållt rätt arbetstemp. kan oxå var som så att du har något fel på bränslesystemet.
Altlså att den flödar för mycket som tex en läckande spridare så den inte förbränner allt.
Har du moddat bilen på något sätt så kan bilen tagit stryk av moddningen (maskinella moddningar).
Katten kan vara dålig självklart eller så har du en trasig tempgivare som ska ange tempen till databoxen...en del bilar har fler än en tempsensor varav en går till tempmätaren inne i bilen och en går till databoxen så att EGI/EFI systemet kan anpassa bränsle och tändningen och eventuellt ladd för att passa den rådande situationen på bästa möjliga vis.
För att spara tid och pengar, ta felkoder.
Vissa bilar kan man göra det själv på utan verkstadsbesök...brukar stå utförligt i Hayes gör det självboken för insprutningssystem och ibland även i hayesboken till den specifika bilmodellen.
Men annars så åk till en verkstad som har felkodsläsare.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
kryddstark
23 juni 2008 · 43 Inlägg

En chansning till att det ligger på gränsen kan ju vara att besmannen bara värmer motorn tills han ser att värdet är inom marginalen och sen behövs det ju inte varmköra mer bara för att få fina siffror typ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang