3027
Sök

Inför besiktning (första gången)

312 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Ska snart besiktiga min volvo 850 och det är första gången för mig, jag vet inte speciellt mycket om vad som går igenom och inte.

Olyckligtvis fick jag stenskott i framrutan för två veckor sen. Sprickan var ca 10cm lång i mitten på rutan och sedan blev den 30cm. Den är inte i synfältet men om man kollar långt åt höger så är den lite i vägen sad

Fick även byta bromsbackar och bromsvajrar på bägge sidor nyligt och original fästena gick sönder pga rost så jag fick bunta fast vajern så den inte skulle ta i däcken när man kör. Hade tänkt fästa dem mer ordenligt med te.x kalixband eller rostfri najtråd. Men skulle detta gå igenom?

Sedan ska jag byta belägg fram och bak samt lufta bromsarna.

Helst av allt vill jag inte byta ruta, 1500kr i självrisk vore ganska tungt just. Har hört att man kan laga rutan och det är då gratis via försäkringen, men hur pass stora sprickor kan man laga?

Ge gärna nå tips på vad jag bör kolla inför besiktningen också.

157 Inlägg
23 juni 2008
när är olja o filter bytt senast  och luftfilter  är bra  titta så det ser fint så du får fina avgasvärden sen

audi 100

312 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Volvo bytte allt åt mig när jag köpte bilen för kanske ett halvår sedan. Kört lite över 1500mil nu. Den gick igenom UA förra året och även åren innan. Den har alltid gått på Mobil 1 SuperSyn och kollar man oljan så är den inte svart (bra eller?)

Om jag nu skulle åka på framrutan, att den inte går igenom. Måste jag betala 300kr igen eller bara fixa ny ruta och komma in och visa? Eller hur fungerar det där?

55 Inlägg
23 juni 2008
Du kan även kolla om styrleder, spindelleder och hjullager så att de inte är glappa. kolla så lysen och sånt funkar. Se till att handbromsen tar ordentligt. Så att fjädrarna ser hela ut. Typ sånt kan ju vara bra o kolla på. Om du nu inte får en besgubbe som missar en massa smile

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
23 juni 2008
Som sagt, kolla alla ljus. Broms- blinkers- och för all del skyltbelysning. Du verkar veta lite vilka fel/brister som finns på bilen, om du nu inte har särskilt mycket erfarenhet av bilmeck så läs på lite i t ex Haynes 850-bok om just reparationen av aktuell del. Kan man bara snacka lite för sig inför bes-mannen och låta kunnig så brukar de vara ganska generösa. I mitt fall med 940:in kan jag ju den bilen ganska innan och utan, man vet ju hur man ska göra saker och ting så det var inga problem med lite anliggande bromsar och något ojämn bromsverkan... Fick igenom den idag med blankt papper, skulle väl blivit iaf två 2:or men som jag slapp.

En annan sak jag lagt märke till... Jag får väl snällt nominera mig till kategorin "putsbögarna". Har väl alltid mer eller mindre ren bil både på in- och utsidan. Kör alltid in bilen på bes nytvättat och nypolerad på både in- och utsidan. Har märkt att bes-gubbarna blir mer lättsamma och "snällare" när man kommer in med fräscha bilar. Man kan faktiskt få dem att se mer på putsen och helt glömma bort att kolla vissa saker som de alltid ska kolla. Snabbt räknat har jag nog sluppit undan 6-7 st 2:or genom åren, bara genom att ha puts och studs på grejerna. smile

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (23 juni 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

312 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Jo får bli en nytvätt och vaxning. Men det här med framrutan och bromsvajrarna, vad tror ni om det?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
23 juni 2008
thesvensk skrev:
Jo får bli en nytvätt och vaxning. Men det här med framrutan och bromsvajrarna, vad tror ni om det?

Är det inte i synfältet spelar det ingen roll för bes. Däremot kan man inte laga en spricka. Det du tänker på och har hört är att man lagar stenskott eller sk "kryss", innan det har blivit en spricka. Beträffande bromsvajrarna är jag inte helt säker på hur de sitter "original" så att säga på 850. Men inte följer bes-männen vajrarnas löp från fördelaren till bromsoken, du kan nog vara ganska lugnt. Däremot är det ju ganska stor risk att du sinkar funktionen på handbromsen om du har satt fast vajrarna så de rycker löst omkring istället för att dra backarna...

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (23 juni 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök