3185
Sök

Köpråd: Golf mk2 GTI, 8v eller 16v?

21 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#1
Gå i tankarna att köpa mej en bil nu. Har kollat på mycket och kollat en hel del på golf mk2 GTI. Frågan är ju då om man skall satsa på 8v eller 16v motorn. 16v motorn har ju fler hk vilket alltid lockar , men 8v är betydligt billigare och jag har hittat en som är i bra skick och låga miltal. Frågorna är då om jag kommer bli besviken  om jag köper en med 8v motorn? är det stor skillnad? vilken motor krånglar minst? annat som kan va bra att veta?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 juni 2008
#2
finns en tråd med exakt denna frågan, SÖK, tror fan den hette nästan likadant


OEM <3
6 957 Inlägg
23 juni 2008
#3
Mortalis skrev:
finns en tråd med exakt denna frågan, SÖK, tror fan den hette nästan likadant

Då kan ja väl vara lite trevligare...skulle nog satsa på 8v, billigare försäkring och den har fint
bottendrag, 16v får du varva rätt bra tongue

Sen kan man ju byta kam å annat lull på 8v, då rör den sig rätt bra smile
Gå in på www.vwgolf.se där finns det mkt bra saker big_smile

Mvh

OEM <3

21 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#4
ok big_smile ska kolla på vwgolf dom verkar kunna sin sak. Så 8v har bättre botten , men hur mycket sämre är toppen?

16 197 Inlägg
23 juni 2008
#6
köp en 16V före-89.. smile   139hk... där efter kom de ju andra avgaskrav å då blev de 129 hk i 16v motorn.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

182 Inlägg
23 juni 2008
#7
köp min 16v... hör av dig om du e intresserad

508 Inlägg
23 juni 2008
#8
Jag kan bara säga att köp Golf 2 GTI 16V för det är en himla rolig och bra bil och varför snåla och stå där sen och tänka jag skulle ha köpt en 16V i stället bättre att ge lite extra så får du det extra :-)


16 197 Inlägg
23 juni 2008
#9
man får ju en vettigt 16v för 10.000.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#10
Ok, känns som om 16v verkar var ett vettigt köp har dock hittat en 8v som bara gått 10k mil hmm
J_et du har PM

fälg fantast
1 086 Inlägg
23 juni 2008
#11
GOlf GTI 8v är Mycket bättre än 16 v, krånglar mindre, 16v har alltid problem med BromsOken Bak, oftast vänster, Bensinpumpen brukar säga sitt , TOppen på en 8v är betydligt hållbarare än en 16 v, Lättare att meka, byta och reparera saker på en 8v än en 16 v, Jag har haft både 8 och 16v , och jag säger bara en sak, Aldrig livet en 16V mer fyfan

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

21 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#12
Ok låter toppen, har hittat en jättefin 8v som sagt skall höra av mej till säljaren så kanske man kan kolla på den till helgen då man har vägarna förbi denne!

191 Inlägg
23 juni 2008
#13
hade jag vatt dig hade jag nog satsat på en 16v 88 uppåt har för mej att det ligger kr motorn i den då.Det ska vara en jävligt bra motor=)


CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
23 juni 2008
#14
jag skulle satsat på en 8v . har haft en sj och det är riktigt roliga bilar. hållbara eller näst intill skottsäkra motorer håller för mycket. fördel att man inte kan rasa ventilerna vid kamremssmäll om man inte har planat för mycket. goda trimmöjligheter. billiga delar. vet inte hur det är med växellådan på 8 v men detn är väll ganska svag på 16 iaf. men det kasnke  e samma?. min polare äger min gamla golf, går som ett skott. olsson_gti här på garaget. planad topp luftfilter och lite finjusteringar som jag gjorde på motorn gör att den ligger lika med min upp till 160 och tillochmed drar mej i ax. 112 vs 160 hk . big_smile nej satsa på lågmilaren som är 8v ./ Rasmus

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

OEM <3
6 957 Inlägg
24 juni 2008
#15
tallefjant skrev:
ok big_smile ska kolla på vwgolf dom verkar kunna sin sak. Så 8v har bättre botten , men hur mycket sämre är toppen?

Vet inte om du missuppfatta mig lite tongue men 16V behöver lite mera varv för att komma igång än 8V.
Sen så skulle ngnting hända så blir de lite billigare för dig

OEM <3


Sök