Ytterligare ett kopierat inlägg ang Biltemas Spillolja.
Tänkte återknyta till den här gamla tråden - kan vara läge nu inför upptagningen när många står inför oljebyte m.m. När det gäller motoroljor är det så att om beteckningen stämmer överens, t.ex. API SE/CD, så spelar det ingen som helst roll om det står Biltema, Statoil, Shell eller Volvo Penta på förpackningen (Volvo Penta:s olja kommer förresten från samma raffinaderi som Statoil). Smörjegenskaperna är precis desamma. Inte bara nästan utan precis exakt desamma. Skillnaden är att Biltemas oljor är så kallade regenererade oljor. Det innebär att det är "spillolja som återvinns" Först avskiljs alla partiklar genom centrifugering. Därefter avskiljs alla föroreningar, främmande tillsatser m.m. genom en värmeseparation i flera led. Vad som återstår efter detta är den rena, oförstörbara mineraloljan som är identisk med den ursprungliga. Därefter förses oljan med nya tillsatser och när den säljs är den precis lika bra som en helt ny olja. Detta förfarande har tillkommit bla för att effektivt kunna utnyttja och tillvarata våra resurser. Det internationella program för petroleumprodukter som nu håller på att genomföras kommer att leda fram till att senast år 2011 kommer samtliga oljor som säljs över disk vara regenererade oljor, vad det än står för fabrikat på dunken. Så det är med andra ord fullständigt riskfritt och helt problemfritt att använda en billig olja, t.ex. Biltemas, så länge kvalitetsbeteckningen är lika med eller högre än den som motortillverkaren rekommenderar. Detta gäller alltså mineraloljor, vilket ju är det man använder i fritidsbåtar. Syntetoljor är ju endast intressanta att använda i en motor som används under vinterförhållanden där man behöver en olja som fortfarande är pumbar i många minusgrader, vilket ju knappast är aktuellt för de flesta fritidsbåtägare.
Alla sätt är bra...utom de dåliga.