3376
Sök

Byte av motor, 850 GLE. Svårt?

23 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag startade en tråd förrut idag ang om 170 hk motorn passar in på denna bil & kaross osv, fick till svar att det krävs byte av styrboxar osv så jag struntar i den iden.

Bilen är köpt för ett par dagar sen, och det visar sig att motorn är i väsentligt sämre skick än vad jag kunde ana vi köp, och nu får jag bita i det sura äpplet och stå mitt kast. Måste därför hitta en utbytesmotor, verkar billigare att köpa ny motor än att renovera den befintliga motorn, eftersom det är bra mycket delar som bör bytas i den som sitter i bilen redan.

Nu till min fråga, är det väldigt problematiskt att byta motor i en sådan bil. Jag är väl inte den som har tummen mitt i handen direkt, några ingrepp har man ju gjort förrut och visst har man skruvat en del i mopeder osv. Men det lär knappast vara samma sak som detta, bör man vara oerhört kunnig för att klara av det här?

Tips och råd uppskattas vid byte, för er som utfört det.

Mvh

150 Inlägg
23 juni 2008
#2
om du byter till en likadan motor som satt i så är det ju inga problem!? det är ju bara in & ut, märk upp alla kablar/slangar. och se till så att den nya motorn är i bra skick

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

23 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#3
KungKjell skrev:
om du byter till en likadan motor som satt i så är det ju inga problem!? det är ju bara in & ut, märk upp alla kablar/slangar. och se till så att den nya motorn är i bra skick

Ja, givetvis så byter jag till en likadan motor som förhoppningsvis är i bättre skick än den jag har. Det jag undrade var ju bara om det är bökigt att byta, har aldrig varit med vid ett motorbyte osv. Tar man ut motorn uppåt, eller neråt på dessa modeller osv. Lite allmän info om bytet skulle vara kul att höra av folk här på forumet som gett sig på att byta.

Mvh

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 juni 2008
#4
Naddet skrev:
Hej, jag startade en tråd förrut idag ang om 170 hk motorn passar in på denna bil & kaross osv, fick till svar att det krävs byte av styrboxar osv så jag struntar i den iden.

Bilen är köpt för ett par dagar sen, och det visar sig att motorn är i väsentligt sämre skick än vad jag kunde ana vi köp, och nu får jag bita i det sura äpplet och stå mitt kast. Måste därför hitta en utbytesmotor, verkar billigare att köpa ny motor än att renovera den befintliga motorn, eftersom det är bra mycket delar som bör bytas i den som sitter i bilen redan.

Nu till min fråga, är det väldigt problematiskt att byta motor i en sådan bil. Jag är väl inte den som har tummen mitt i handen direkt, några ingrepp har man ju gjort förrut och visst har man skruvat en del i mopeder osv. Men det lär knappast vara samma sak som detta, bör man vara oerhört kunnig för att klara av det här?

Tips och råd uppskattas vid byte, för er som utfört det.

Mvh

Det är inte alls avancerat. Har för visso aldrig pillat med sugisarna utan endast med turbon, men det lär ju inte vara svårare iaf.
Dock kan jag rekommendera dig att skaffa någon typ av handbok, Haynes eller datorprogrammet Vadis. Kan vara till stor hjälp om du kör fast eller undrar vart någon specifik del hör hemma tongue

Vad gäller alternativet att renovera kan jag meddela att det garanterat blir mycket billigare att byta motor. Det är svårt att renovera en vitfemma för under 15 lakan (springer gärna upp mot 20)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juni 2008
#5
Håller med axelj.

Däremot, om den nya motorn inte är väldigt fräsch, kan du komma att behöva lyfta ur den senare i vilket fall som helst, för renovering.

Har du en nyrenoverad motor, och sköter den, lär den hålla så länge du kör med den.

Packningar & lager i motorn, kamrem, m.m. går på ca 8000, ventillyftarna 1600, koppling 2600 (volvo original) och det är utan arbete. I mitt fall så förstärkte jag dom svaga punkterna, kraftigare vevstakar, kraftigare koppling, nyare/lättare vevaxel, bättre beg. kolvar, och allt är utan någon arbetskostnad.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#6
Okej, känns mer pålitligt att renovera den befintliga motorn eftersom då vet man åtminstone vad man får, och att den förhoppningsvis håller under min tid med bilen. Tänker givetvis byta allt själv med hjälp av en kunnig, samt haynes 850 handbok smile

Vad är rekomenderat att man byter? vill absolut inte byta mer än nödvändigt. Ska helst bli så billigt som möjligt, men ändå inte behöva rasa senare för att jag slarvat med att inte byta vissa delar. 8000 räcker det?

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juni 2008
#7
Haha, om du ska byta minsta möjliga ska du absolut inte öppna motorn!

Nöj dig med att dela på motor och växellåda, byt packboxen, kamrem, vattenpump, och stanna där.

För om du delar motorn, om så bara topp/block så behöver du nya pinnbultar, toppackning, och så vidare...
Men vill du verkligen renovera motorn så får du helt enkelt skruva ner allt, köpa nya packningar och lager och tvätta allt duktigt, och sätta ihop det igen.

Vad händer om du upptäcker att bilen börjar dra olja efter 1000 mil? 500 mil?
Kollar efter oljeläckage, hittar inga, och upptäcker att du får plocka ur kolvarna och sätta dit nya kolvringar...

Fuskar man så får man ofta göra om och göra rätt längre fram, vilket blir mer kostsamt och ännu jobbigare...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#8
Jo, men gjord av pengar är man ju inte i 19-års ålder och man vill ju inte direkt hosta upp mer än nödvändigt om du förstår vad jag menar?

Sitter och funderar på om det är mer värt att byta motor till en som är testad och godkänd samt i bra skick, har hittat några ex på www.lagabasen.se men vet inte om jag ska byta motor, eller renovera den befintliga. Vad tycker ni?

Ska göra ett kompprov imorgon och se vad det ger för resultat, återkommer imorgon med det. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juni 2008
#9
Jag köpte min 855a för nästan 70k, och fick byta fyra däck och göra hjulinställning nästan genast, för ca 6000, nu åkte jag på motorras, och har pungat ut ytterligare ca 20 000, och jag är ett år äldre än dig.

Men det är klart, jag känner att det är värt att lägga ut lite pengar på en R, vet inte hur du känner för en GLT. tongue

Det är inte gratis att äga bil, men att fuska vid en motorrenovering är en av de sju dödssynderna. wink

Som sagt, renoverar du motorn själv vet du ju vad som är gjort. Att köpa en färdig motor, tja, du har deras ord på att den är iordning. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

451 Inlägg
26 juni 2008
#10
Sälj bilen wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juni 2008
#11
Så säger min käre far också till mig, att så fort biljäveln är ihop, sälj skiten!

Men - det är ju ren förlust. Man får ju aldrig tillbaka vad man har lagt ut på bilen, då kan man lika gärna köra ett tag och få lite för alla slantarna man har lagt ut.
Men så står jag här med motorn nerplockad i minsta skruv. wink
Du har inte gått så långt än, du kan ju fortfarande ändra dig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#12
Jag antar att du har jobb, jag har deltidsjobb och tjänar inte sådär superbra. Ska plugga vidare och då får man ta vad man får för jobb så länge. Hade jag haft pengarna samt ett fast jobb hade jag i först och främst inte ens köpt en volvo för en relativt billig peng wink

Nu till komptestet, det visade 11, 10.5, 10,5, 10,5,10. Den första cylindern, närmast kamrem dvs var den som hade 11 och det visade sig också att det stiftet inte hade tänt. Sotigt och igensatt. Rengjorde stiften med en bläster och blåste ur dem så de såg sågott som nya ut och öppnade även på fördelarlocket och rengjorde där och blåste ur samt rengjorde kontaktytor. Bilen gick felfritt efter detta.

Kan ju påpeka att problemet med bilen "in the first place" var ju att den inte gick på alla cylindrar och gick allmänt bluddrigt och drog hemska mängder olja samt blårök osv. Nu är allt detta borta, ja oljeförbrukningen vet jag dock inget om eftersom jag inte kört tillräckligt långt för att märka det. Men bilen går åtminstone som den ska och blåryker inget. Och såvitt jag förstår så är dessa kompsiffror "OK" för en bil som rullat snart 30 000 mil. Så motorbytet lär ligga en bit bort i tiden om inte denna motor börjar jävlas mera. Tilläggas bör att bilen stått avställd hela vintern vilket kanske är en bidragande orsak till problemen.

Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juni 2008
#13
De hydrauliska ventillyftarna tycker inte om att stå stilla nej, men de återhämtar sig efter en 15minuter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 juni 2008
#14
köp en motor på skroten som funkar enligt dom.. finns ju lite garantier om du köper från skrot. sen så har du kvar din gammla motor och har som reserv dels motor ifall det blir nått

2slow


Sök