2543
Sök

Vad är högsta varvet man fått ut ur en kolvmotor?

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Satt och tänkte lite på vad är det högsta varvtalet någon har fått ut ur en vanlig kolvmotor? Standardbilar varvar ju inte speciellt mycket, en vanlig standard utbordarmotor ligger på mellan 5000 och 6000 rpm normalt en båt F1 motor varvar ca 10500.... Motorcyklar varvar otroligt mycket mer och en F1 bilmotor kan ju varva upp mot 19 000 RPM. Men vad är det högsta varvtalet man lyckats få ut? och finns det någon teoretisk/praktisk maxgräns för hur mycket en motor kan varva?

4 001 Inlägg
30 juni 2008
visserligen inte någon bil eller mc motor men min RC-bil varvade ca 32.000rpm har jag för mig & det var en metanol kolvmotor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sidledesförare
268 Inlägg
30 juni 2008
Allt handlar om vikten på de rörliga delar, friktion och hållbarhet i stakar, glödstiftsmotorer till radiostyrda motorer brukar väl kunna varva långt över 20000rpm

Man vet aldrig, före man vet

86 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
okej, 32000 det är ju rätt bra... Men finns det inget pucko som bara satsat på att varva så mycket som möjligt...

4 001 Inlägg
30 juni 2008
carl-hampus skrev:
okej, 32000 det är ju rätt bra... Men finns det inget pucko som bara satsat på att varva så mycket som möjligt...

du kan ju bli det första....big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

86 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
haha varför inte smile roligare att bygga något man kan använda smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
30 juni 2008
hörde det rycktades i rcvärlden om en kille som elturboladdade en 2cc motor, han fick den att torrvarva 48k varv, men jag tror den small då...

Vet inte om det e sant men det skulle inte förvåna mig smile

86 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
låter ju inte helt orimligt... destomer onödigt kanske men är ju alltid kul med folk som gör lite dumma saker

4 001 Inlägg
30 juni 2008
jag vet inte om det stämmer men "normalt" så varvar man inte en turboladdad motor lika mycket som en sugmotor, kanske finns någon anledning till det som t.ex problemet med mottryck i turbon när det börjar varva rejält...

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2008
Det är inte ovanligt att RC-motorer varvar närmare 50000rpm. Jag vet inte varför men man väljer ofta små motorer som varvar mycket när man kör RC-bil.  Traxxas som tillverkar rc-bilar hävdar att deras motor varvar närmare 50000rpm och ger 2.7hk, 30% nitro  (~4cc eller 675hk/liter)

Här har vi en flygmotor på 6.5cc som varvar i regionen 30000rpm på marken. UTAN nitro, enbart 80% metanol och 20% ricinolja. (pga restriktioner i reglementet)

http://www.youtube.com/watch?v=QjR-KrlVlVE

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök