3755
Sök

AC med gamla kylmedlet till Audi 100 C4

112 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#1
Har en Audi 100 C4 -92 där AC.n inte fungerar och det är tydligen det gamla kylmedlet som inte går att få tag i. Jag har även en likadan (reservdels)bil -94 med det nya kylmedlet som är nyrenoverad och fungerar utmärkt. Frågorna lyder:
1. Finns det gamla kylmedlet att få tag i någonstans?
2. Är det svårt att byta hela AC-systemet mellan bilarna?
Tacksam för svar!

Bära eller Brista?!

244 Inlägg
4 juni 2008
#2
om du pratar med en kyltekniker så kan han fixa wink

112 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#3
Fixa vadå? Inte det gamla kylmedlet i alla fall. Har redan pratat med en.

Bära eller Brista?!

406 Inlägg
4 juni 2008
#4
Det gammla kul medlet är det man har i frysar. Det kan du få tag på hos någon som reparerar kylar/frysar:) Men fyller du på det gammla medlet i din AC så ska du lyssna noga på mina följande punkter

1- Den gammla AC vätskan är förbjuden att fylla på i sverige:(
2- Den gammla AC vätskan är förbjuden för att den läcker ut vätskan i hyten på något sätt och att den är hälsofarlig:(
3- Den goda nyheter är att du kan fylla på din gammla AC med den nya AC vätskan:D Den nya vätskan har alla kyl/frys affärer:D

MvH Glenn Wiberg

112 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#5
Det låter ju inge vidare med hälsofarlig vätska i kupén, speciellt inte då vi snart har en bebis. Enligt den kyltekniker jag talat med så kunde man fylla med nya gasen men pump, packningar m.m. skulle snart gå sönder. Om det är så känns det ju rätt onödigt.

Bära eller Brista?!

406 Inlägg
4 juni 2008
#6
Kjellander skrev:
Det låter ju inge vidare med hälsofarlig vätska i kupén, speciellt inte då vi snart har en bebis. Enligt den kyltekniker jag talat med så kunde man fylla med nya gasen men pump, packningar m.m. skulle snart gå sönder. Om det är så känns det ju rätt onödigt.

Okej låter konstigt jag har inte hört att det skulle gå sönder:/ Och att byta hella kylarsystemet är inget roligt:/ Det går ju om man bara har tid och tålamod:)

MvH Glenn Wiberg

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
4 juni 2008
#7
Ha också hört att packningar o de går sönder på grund av den nya vätskan men släng över pump kondensataror o kylare från andra bilen till din så ska de säkert ordna sig, för tror de e dom komponenterana som tar mest stryck av nya vätskan....


406 Inlägg
4 juni 2008
#8
Toffe10 skrev:
Ha också hört att packningar o de går sönder på grund av den nya vätskan men släng över pump kondensataror o kylare från andra bilen till din så ska de säkert ordna sig, för tror de e dom komponenterana som tar mest stryck av nya vätskan....

Jo det tror jag med. Man kan ju alltid testa.

MvH Glenn Wiberg

Service tekniker.
5 Inlägg
4 juni 2008
#9
Det går att konvertera till den nya gasen (R134a) MEN du måste byta alla o-ringar, torkfiltret, oljan och anslutningarna till påfyllningen då det är olika storlekar mellan det nya och gammla systemet (för att inte kunna förväxla dom) Ev får du byta andra komponenter om dom är slitna.
Skulle sj flytta över allt för att vara på den säkra sidan ;-) Men det lär väl ta sin lilla tid.....


112 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#10
Jag pratade med en kylteknik-firma idag och de sa att man kunde fylla på med nya gasen samt lite olja så var det inga problem! Dock måste ju systemet provtryckas först för att se vart det har läckt ut.

Bära eller Brista?!

406 Inlägg
5 juni 2008
#11
Kjellander skrev:
Jag pratade med en kylteknik-firma idag och de sa att man kunde fylla på med nya gasen samt lite olja så var det inga problem! Dock måste ju systemet provtryckas först för att se vart det har läckt ut.

Okej vad bra:) Ja läckan kan vara svår att hitta om man har otur:(

MvH Glenn Wiberg

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
5 juni 2008
#12
DJeXCute skrev:
Det gammla kul medlet är det man har i frysar. Det kan du få tag på hos någon som reparerar kylar/frysar:) Men fyller du på det gammla medlet i din AC så ska du lyssna noga på mina följande punkter

1- Den gammla AC vätskan är förbjuden att fylla på i sverige:(
2- Den gammla AC vätskan är förbjuden för att den läcker ut vätskan i hyten på något sätt och att den är hälsofarlig:(
3- Den goda nyheter är att du kan fylla på din gammla AC med den nya AC vätskan:D Den nya vätskan har alla kyl/frys affärer:D

?? Alla vätskor läcker ut om systemet inte är tätt ??
Vad jag har hört så är det nya miljövänliga köldmediet mer hälsofarligt än R12 som det gamla heter.
Tydligen skall R12 finnas att köpa i England, i tub för att själv kunna fylla på. Inte så dyrt... Lagligt här i sverige lär det inte vara... Men du bör nog provtrycka ditt gamla system och se så det är riktigt tätt.


7 Inlägg
1 juli 2008
#13
R12 är förbjudet inom hela EU med sträng gränskontroll och utförselförbud - konsekvenserna är nog ganska stora om man blir tagen med svart R12 och tullen förstår vad det är för något.

Leta hellre på R413a som är avsedd att retrofita gamla R12-anläggningar eller blanda själv R134a med lite propan eller propan/butan-blandning.

R413a är till största delen R134a med 3% isobutan och 9% R218 varav sistsnämda är närmast identisk med propan i tryckegenskaperna.

att blanda runt 6 - 7 viktprocent biltema 17-602 i biltema 15-197 och sedan skjuta in detta i sin _tomma_ R12 AC-anläggning lär inte ens vara olagligt - medans att transportera och hantera R12 i någon annan riktning än mot destruktionsanläggning definivt är det.

Propanets/butanen roll är att emulgera mineraloljan i R134a så att oljetransporten fungerar även för en R12-anläggning med R134a laddning.

Men läcksök AC-anläggningen först,  trycksatt  med biltema 17-602  (se till att spola igenom ordetligt först med gasolen så att det inte är luft i ledningarna inna trycksättning)  - om du inte låter AC-firma göra felsökningen - gasolen STINKER och du lär märka en lite större läcka  om du kryper under bilen och sniffar[1] - använd också blomspruta med såpvatten och spruta på allt du ser i AC-väg och leta bubblor, efter att du har kollat efter oljefläckar som kan tyda på läcka.

[1] i teorin kan du uppfatta i stort sett  lika små läckor med näsan och luktsatt gasol som en elektronisk halonmätare på  30 ppm känslighet för läckande R134a - mänsklig näsa sägs känna 0.0003 ppm etylmerkaptan andra säger tom. 0.00004 ppm - och standardmängden som hälls i gasolen är 14 ml/kg (ca 10 ppm) enlig shell

ett kg utläckt luktsatt gasol kan alltså luktmärka 'pappersbruk' 18370 kubikmeter luft (en kub på 27x27x27 meter för att göra det mer greppbart)
Senast redigerat av xxargz (1 juli 2008)


Sök