R12 är förbjudet inom hela EU med sträng gränskontroll och utförselförbud - konsekvenserna är nog ganska stora om man blir tagen med svart R12 och tullen förstår vad det är för något.
Leta hellre på R413a som är avsedd att retrofita gamla R12-anläggningar eller blanda själv R134a med lite propan eller propan/butan-blandning.
R413a är till största delen R134a med 3% isobutan och 9% R218 varav sistsnämda är närmast identisk med propan i tryckegenskaperna.
att blanda runt 6 - 7 viktprocent biltema 17-602 i biltema 15-197 och sedan skjuta in detta i sin _tomma_ R12 AC-anläggning lär inte ens vara olagligt - medans att transportera och hantera R12 i någon annan riktning än mot destruktionsanläggning definivt är det.
Propanets/butanen roll är att emulgera mineraloljan i R134a så att oljetransporten fungerar även för en R12-anläggning med R134a laddning.
Men läcksök AC-anläggningen först, trycksatt med biltema 17-602 (se till att spola igenom ordetligt först med gasolen så att det inte är luft i ledningarna inna trycksättning) - om du inte låter AC-firma göra felsökningen - gasolen STINKER och du lär märka en lite större läcka om du kryper under bilen och sniffar[1] - använd också blomspruta med såpvatten och spruta på allt du ser i AC-väg och leta bubblor, efter att du har kollat efter oljefläckar som kan tyda på läcka.
[1] i teorin kan du uppfatta i stort sett lika små läckor med näsan och luktsatt gasol som en elektronisk halonmätare på 30 ppm känslighet för läckande R134a - mänsklig näsa sägs känna 0.0003 ppm etylmerkaptan andra säger tom. 0.00004 ppm - och standardmängden som hälls i gasolen är 14 ml/kg (ca 10 ppm) enlig shell
ett kg utläckt luktsatt gasol kan alltså luktmärka 'pappersbruk' 18370 kubikmeter luft (en kub på 27x27x27 meter för att göra det mer greppbart)
Senast redigerat av xxargz (1 juli 2008)