3405
Sök

Motorproblem 740 - 89. B230F

48 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#1
Hallå..

Jag äger en 740 med en b230F motor i.
Bilen har stått ett år eftersom det slutade med att den gick väldigt dåligt när mina föräldrar ägde den.
Den var väldigt klen, inte varvvillig alls, etc. Nu ska jag ha min förstabil, och tanken slog mig att jag skulle kunna försöka att leta upp felet på den, eftersom i övrigt är bilen väligt fin, den har klarat sig otroligt bra ifrån rosten.
Jag har bytt följande: Fördelarlock, rotor, tändstift. Jag har tagit hela bränsle "korgen" ifrån min donatorbil, den satt på en 740, med en B230E motor. EFtersom mitt bränslefilter var toktätt.

Nu är bilen lättstartad, den går mycket stabilt på tomgång. Men när man ger fullgas så går den dåligt, den misständer som f*n, men tillslut kan man varva upp den.
När jag gör felsökning i diagnosuttaget så är den sista komponenten i testet död, lampan blinkar men ingen komponent låter.
Vad rekomenderar ni att jag ska testa/ byta?

Mvh Linus

211 Inlägg
16 juni 2008
#2
Tändkablarna kanske kan vara något?

Lycka till


48 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#3
Detta ska jag prova när jag slutat imorgon, Någon som har något mer förslag?

Mvh Linus

114 Inlägg
16 juni 2008
#4
hade samma problem med min mazda som jag hade innan, felet var att tändning inte var korrekt inställd, både brytaren och tändläget, detta gjorde att den inte varvade upp för äns den kom till ett visst varv. ganska enkelt att fixa, ha rätt avstånd på brytaren om´du har de, försök skaffa en stroboskop lampa och ställ in tändningen, glöm dock inte att ställa in den utan vakumregulatorn inkopplad, jag gjorde de o den gick inte bättre då, men efter en riktig inställning funkade den perfekt

48 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#5
Okej låter som ett bra tips.
Fast jag har småskruvat lite på fördelarn, men får inget bättre resultat där heller. Sisst lite skillnad gör de ju, men den går inte bra.

114 Inlägg
16 juni 2008
#6
spelar ingen roll om du ställer om fördelaren så länge som vakumregulatorn till förtändningen är ikopplad när du gör de.

Med.lem
3 759 Inlägg
16 juni 2008
#7
Vade menar du med att ingen komponet låter när du felsöker?

Vad får du för felkoder?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

48 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#8
Heedix: Okej, hade jag inte en aning om, går det på ett smidigt sätt att koppla bort vakumregulatorn och sedan prova att ställa tändningen?, vore lite intressant att se om det är tändningen som spökar för mig.

Mr_emcom: Jag får inga felkoder alls, Det jag menar är att när jag tar "kontakten i diagnosuttaget" i 2ans port, så blir det ett test över 3 olika komponenter, (har det inte i huvuddet vilka det är)Ooch den sista komponenten som testas svarar/funkar inte i testet, alltså lampan blinkar endast på diagnosuttaget och inget låter ifrån komponenten.
Senast redigerat av Limpan_ (16 juni 2008)

243 Inlägg
20 juni 2008
#9
Limpan_ skrev:
Heedix: Okej, hade jag inte en aning om, går det på ett smidigt sätt att koppla bort vakumregulatorn och sedan prova att ställa tändningen?, vore lite intressant att se om det är tändningen som spökar för mig.

Mr_emcom: Jag får inga felkoder alls, Det jag menar är att när jag tar "kontakten i diagnosuttaget" i 2ans port, så blir det ett test över 3 olika komponenter, (har det inte i huvuddet vilka det är)Ooch den sista komponenten som testas svarar/funkar inte i testet, alltså lampan blinkar endast på diagnosuttaget och inget låter ifrån komponenten.

har du testat att fråga efter felkoder??? med det menas att man sätter kontakten i uttag 2 eller 6 och trycker på knappen 1 sekund. dioden kommer då att blinka i ett 3-kodssystem tex: 1 - 1 - 1= inga upptäcka fel.   i det ena uttaget så kontrollerar du tändsystemet och i det andra bränslesystemet!

2 Inlägg
20 juni 2008
#10
kolla om det är styrboxen som är dålig


BTLulle
21 juni 2008
#11
Kolla kamremen.

MVH Peter

69 Inlägg
5 juli 2008
#12
låter som kamrem eller igensatt kat då brukar dom vara trötta som fan och inte varvvilliga sen kan du inte ställa tändningen mer än tändboxen och den kan du inte ta ifrån din donator bil och det felet har jag aldrig hört talas om.. sen är det inte samma pump och filter på f och e. har du kollat upp o pumpen i tanken går? det finns en kontakt i skuffen som du kan koppla direkt ström på så hör du om den surrar lite svagt gör den inte det så har du ett bekymmer där. har du kollat kamremen? görs enklast genom att ta bort kåpan till kamen och ställer drevets märkning mot märkningen i plasten, sedan kollar du på remskivan på veven om det gacket ligger på noll i skalan på plasten.. lycka till


1 Inlägg
5 juli 2008
#13
luftmassemätaren?? det va fel på min bil:( orka inget och varade inget MVH Alexander

min lilla bil ful men ändo gooo:)


Sök