3124
Sök

Bmw 325 e36 -92 kokar, vattenpump eller topp/packning etc...

68 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Bilen kokar efter 5 min körning.
Mina första tankar var direkt att toppen var spräckt eller i "Bästa fall" bara topplockspackningen....

Men efter att ha läst på diverse forum samt ha pratat med div. mekaniker har jag börjat hoppas på att det inte är topp/packning.

Iaktagelser:
-Den vänstra kylarslang/delen av kylaren, vid termostaten blir ej varm, medans den högra blir varm som på en fungerande motor(dålig cirkulation?).
- Ingen vitrök
- Oljan är fin, och inte gråvit färgad( ifall kylarvattnet skulle kommit in).
- Ingen glykol i oljan

Vad tror ni ?

Tack på förhand

41 Inlägg
6 juli 2008
kan ju va termostaten som inte öppnar, jag skulle bytt den till o börja med. den undre slangen blir ju inte varm förräns termostaten öppnar så att vattnet kommer dit.

gasar tills d rasar;)

68 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
hmm, har jag inte haft en tanke på hehe, men vad får man mer för symptom om termostaten skulle vara defekt och hur kan mna kolla om den är defekt?

dARKiE
5 031 Inlägg
6 juli 2008
ta loss den ock koka den i en kastrull, och se om den öppnar!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2008
testa utan termostat.  det är aven en hel vetenskap att lufta en bmw, så även om det funkar kan det ge sken av att inte funka pga luf i systemet.

dock är risken stor att din topp pajjat om du kokat bilen.(men det visste du redan)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

68 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Stämmer, är orolig att toppen gått.. men glädjer mig över att han inte ryker vitt eller tar in vatten i oljan etc.
Testade nyss termostaten och den ska öppna vid 80c , men det visade sig att den inte öppnar förrens 100c , och då minimalt ca 0.5 mm glipa....

Ska testa imorgon och köra utan termostat...

41 Inlägg
6 juli 2008
d va nog d då:) kul när d blir billigt eller hur?wink

gasar tills d rasar;)

68 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Jadå=D , om det nu skulle vara termostat kommer jag nog lägga ut en del på lackering samt en fin inredning om jag hittar, jajusste ett simons sportsystem vore också fint....

Men det är upp till bevis imorn, får se om det går att sova nu haha

Sök