3138
Sök

Spridare till etanol konvertering saab 9000 2.3t

4 001 Inlägg
8 juli 2008
lånar tråden
torpis skrev:
2cc per HK behövs på ett ungeför, så har du 250hk behöver du 500cc spridare  www.racetronix.com

stämmer det där på sugmotor också?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
kolvas skrev:
lånar tråden
torpis skrev:
2cc per HK behövs på ett ungeför, så har du 250hk behöver du 500cc spridare  www.racetronix.com

stämmer det där på sugmotor också?

Det går ju åt lika mycket soppa för 500hk oavsett överladdning, att man på en turbomotor höjer soppatrycket med laddtrycket gör ju ingen skillnad så det faktiska trycket ur spridaren är samma (3bar)

Detta är inte exakt vetenskap utan baseras på lite olika motorer jag känner till som går på E85.

Däremot faller regeln om cylinderantalet ändras :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

166 Inlägg
8 juli 2008
torpis skrev:
Fredrik-79 skrev:
Du har redan ett bra sprut i din bil.
Trionic är mycket bättre än nira.

F

Tror säkert att originalsprutet fungerar helt okej, men mycket bättre är ett ganska brett begrepp.  Vill han ha Launch-controll eller styra extra fläktar, eller byta mapp mellan E85 och bensin så står sig original ganska slätt helt plötsligt.

Det gäller att välja det som passar en själv och den som skall mappa och inte det som killen i röd keps sa bara för han skrek högst på garaget.org

smile

Word!

4 001 Inlägg
8 juli 2008
torpis skrev:
Det går ju åt lika mycket soppa för 500hk oavsett överladdning, att man på en turbomotor höjer soppatrycket med laddtrycket gör ju ingen skillnad så det faktiska trycket ur spridaren är samma (3bar)

Detta är inte exakt vetenskap utan baseras på lite olika motorer jag känner till som går på E85.

Däremot faller regeln om cylinderantalet ändras :p

jaha, då är det bara att skaffa nya spridare innan man börjar med konverteringen...
någon som har på ca 600cc liggande å skräpa så kan ni ju PM:a

Tack för lånet av tråden!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Sen ska du tänka på om du ska trimma är att toppen på din bil är sämre flöde i än dom från -94 till -98.
De ska du åtgärda före vassare kammar eller nått annat.
Sen är de turbo, avgassystem, spridare, IC, Mapsensor och sen trim på de.
Spara ihop och köp lite efterhand så monterar du när du väl har råd med trim.
IC, och halv sats kan du montera utan problem. Lika så en kort topp med bättre flöde.
Vill du ha vassare kammar kolla på og900 från -88 och då T16 för dom är dom vassaste till 9000.

MVH

F

men jag har ju mapsensor i min, min motor är identisk med en 94, måste jag ändå göra någe åt toppen?

Okey så jag skulle kunna snacka me nån som ska demontera en og900 å sno kammarna av han?

hur vet jag om det är rätt topp eller ej då?

De é nice !

2 164 Inlägg
8 juli 2008
torpis skrev:
Fredrik-79 skrev:

F

Tror säkert att originalsprutet fungerar helt okej, men mycket bättre är ett ganska brett begrepp.  Vill han ha Launch-controll eller styra extra fläktar, eller byta mapp mellan E85 och bensin så står sig original ganska slätt helt plötsligt.

Det gäller att välja det som passar en själv och den som skall mappa och inte det som killen i röd keps sa bara för han skrek högst på garaget.org

smile

Med tanke på att Trionic 5 är från tidigt 90 tal och är överlägset många av dagens styr system säger en hel del.
sen att från -02 på trionic 7 så kan man programera om för både etanol och bensin i oändliga kombinationer utan att man behöver ställa om nått så är de väldigt överlägset.
Sen att Trionic 8 troligen är världens mest avancerade styr system på marknaden.
Enda som kommer i närheten är BMWs system till M V10an i M5 och M6. Fast då är den till en 10 cylindrig och inte en 4a.
Vet inte vad för extra funktioner man kan koppla in till trionic.

MVH

F

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
så det ja ska skaffa är annan topp, turbo,spridare, kammar och ic sen en fin mappning sen ska ha gå som saaatan på e85?

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
så det ja ska skaffa är annan topp, turbo,spridare, kammar och ic sen en fin mappning sen ska ha gå som saaatan på e85?

titta in på stcs.nu  finns mycket riktigt bra info där.

Jag hade inte mappat originalsprutet på E85 då du bör/måste köra bensin då och då för att skölja bort de utfällningar som blir av E85, ser ut som torkad hallonsaft på insugskanaler och ventiler.  går det för länge blir det som sotflagor.

(tillsatser så som PIM, PIB och färgämne som spökar)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Fredrik-79 skrev:
[Vet inte vad för extra funktioner man kan koppla in till trionic.

MVH

F

Näpp inte jag heller, poängen var främst att sprutet kan vara hur bra som helst på att köra motorn, men vill användaren ha Launch så är sprutet värelöst om det inte har den funktionen.

Vet många bilar som går bra på originalsprutet, bla Mike i Växjö   har tyvärr inte stött på honom på motorvägen någon gång.

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Jag hade inte mappat originalsprutet på E85 då du bör/måste köra bensin då och då för att skölja bort de utfällningar som blir av E85, ser ut som torkad hallonsaft på insugskanaler och ventiler.  går det för länge blir det som sotflagor.

jaahaa? men va ska ja gö då? måste ja köpa efm sprut?

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
torpis skrev:

jaahaa? men va ska ja gö då? måste ja köpa efm sprut?

Nä, det går utmärkt att hitta effekt på bensin också.     Men jag hade inte låst mig på E85 av anledningen som jag beskrev tidigare.  Vet inte om det hjälper att tanka 10liter bensin i 50liter E85 och om det går att köra på det...

jag själv byter mapp och tankar bensin då och då.

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
okey, men ska man försöka mappa med den blandningen då? som nu då när bilen är chippad vad händer om jag drar i 50% e85? kommer den gå skit? kan något pajja? vad händer?

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
okey, men ska man försöka mappa med den blandningen då? som nu då när bilen är chippad vad händer om jag drar i 50% e85? kommer den gå skit? kan något pajja? vad händer?

Nej mappa på antingen E85 eller V-power.   Jag hade med det jag vet idag valt bensin om jag hade mappat mitt originalsprut.

Men för tusan läs på stcs, där finns kanonmånga exempel och duktigt folk!

2 164 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:

Den kan gå riktigt bra med andra spridare, IC, 3" avgassystem och map sensor med.
Men ska du optimera bilen är ju bäst med kort toppen.

Kolla med nordic eller maptun när du väl har grejerna så får du ut bra med effekt sen.
De är dom svarta spridarna du ska ha om du ska maxa en Aero!

MVH

F

Sök