LjP skrev så här den 24/6-08:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/58553/384749_iromw0.jpg]()
Jag skrev nyss en insändare till LjP:
Jag vill inleda med att säga att det givetvis absolut inte är bra att grus och skräp hamnar på banan. Skulle jag vara den som höll på att ta mc-kort och var i Föne bland skrot och makadam så skulle jag rent ut sagt bli skogstokig, och jag delar tankarna med Martin Lundman och Nicklas Flodberg.
Men.
Angående att det skulle vara förbjudet att vara där? Okej, men då ska man väl också bli upprörd av att folk är där och målar upp banor för att köra radiostyrda bilar, samt kastar gamla uttjänta däck till dessa bilar vind för våg? Dessutom har det ju varit ett antal gamla färghinkar kvarlämnade där också, högst troligt från dem som målat den banan.
Alla måste också förstå att den här gruppen av folk ju har ett stort intresse för bilsport. Givetvis så ska man inte förstöra för de som ska utbildas inom trafik, som i det här fallet, men är det inte bättre att man håller sig på flygbasen då? Den är ju dessutom till största delen inhägnad! Personligen anser jag att det är bättre att "buskörningen", som man uppenbarligen ska uttrycka det, sker där än att folk håller på och kör sönder sina skrotbilar inne i Ljusdal, eller någon annan by/köping/stad för den delen, och lämnar dem kvar. Och även "streetracingen".
Tänk er då om man skulle göra som vissa andra gör, att man stjäl skyltar och sätter upp längs med en Europaväg för att köra olagliga race. Om man skulle göra detta på raksträckan mellan den västra infarten till Borr och fram till Stavsätterrondellen, och alla skulle köra som tosingar där, hur skulle det uppskattas? Detta är ju bara ett exempel då. Flygbasen i Föne ligger ju dessutom ganska avskilt, så man stör inte direkt grannarna där.
Nu har dessutom några personer varit dit och helt ideellt sopat av banan. Utan hjälp av maskiner. De har dessutom kastat skrot som har legat på och bredvid banan. Bara för att de är trötta på att dras över en kam. Det enda som är kvar som tecken på att man har varit där och pysslat med "olagligheter" är de svarta gummistrecken, och den totalt söndermosade Opeln. Om ansvarig kan forsla bort den (se detta som en vädjan) så är det ju inget som är i vägen längre.
Slutligen, varför inte helt enkelt låta motorklubbar eller privatpersoner anordna godkända träffar och race, kanske även att man får leka av sig? Vad lämpar sig bättre för sådant än miltals asfalt som det ändå bara ligger grus på nu, för att "folk bara förstör". Nåja, men inte alla förstör. Då race pågår är säkerhetsåtgärderna ganska stora, för att vara av olagliga mått, har en fågel viskat till mig. Det är väl bättre att ett så pass utbrett intresse får utövas på avskild och inhägnad plats, som dessutom är perfekt för ändamålet, än att man använder dem till att torka torv på eller lägga ut grus? Det tycker i alla fall jag.
Signerat Fredrik Berbres, stolt motorfantast ut i blodet