2956
Sök

turbokonventera min 16v motor

10 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder undrar jag hur man gör och om det är svårt och/eller dyrt att turbokonventera 16 ventilaren på min volvo 740 88 beretta även om någon har gjort detta och hur stor skilnad på effekten det gav//Niclas

1 311 Inlägg
9 juli 2008
#2
du bör kunna en del om förbränningsteknik, flöde, turboreglering, det behöver inte vara så dyrt... kanske 30.000kr kanske... tyvärr aldrig besiktningsbart! med ett riktigt ems kanske 400hk med lite tur

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

218 Inlägg
9 juli 2008
#3
svårt vet jag väll inte! tongue en polare svetsade turbogrenrör satt på en turbo och större spridare och körde laddade 1.2bar sen gick visseligen motorn sönder men endå! big_smile


Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
10 juli 2008
#4
Gozze skrev:
svårt vet jag väll inte! tongue en polare svetsade turbogrenrör satt på en turbo och större spridare och körde laddade 1.2bar sen gick visseligen motorn sönder men endå! big_smile

Han kanske vill ha en motor som visserligen inte går sönder ?

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juli 2008
#5
Waho skrev:
Gozze skrev:
svårt vet jag väll inte! tongue en polare svetsade turbogrenrör satt på en turbo och större spridare och körde laddade 1.2bar sen gick visseligen motorn sönder men endå! big_smile

Han kanske vill ha en motor som visserligen inte går sönder ?

laddar man 1,2 bar med en oöppnad turbokonverterad motor så finns det nog bara en utgång

2slow

10 287 Inlägg
10 juli 2008
#6
Vilka verkstadsresurser har du?
Hur mycket har du rotat i motorer förut?
Räknar du med att kunna använda bilen dagligen efter detta?
Vilken ekonomi har du?
Hur mycket effekt vill du ha?
Hur har du tänkt göra med transmission, bromsar, chassie?

/Göran

nicgus skrev:
som rubriken lyder undrar jag hur man gör och om det är svårt och/eller dyrt att turbokonventera 16 ventilaren på min volvo 740 88 beretta även om någon har gjort detta och hur stor skilnad på effekten det gav//Niclas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
#7
Sharky skrev:
Vilka verkstadsresurser har du?
Hur mycket har du rotat i motorer förut?
Räknar du med att kunna använda bilen dagligen efter detta?
Vilken ekonomi har du?
Hur mycket effekt vill du ha?
Hur har du tänkt göra med transmission, bromsar, chassie?

/Göran

nicgus skrev:
som rubriken lyder undrar jag hur man gör och om det är svårt och/eller dyrt att turbokonventera 16 ventilaren på min volvo 740 88 beretta även om någon har gjort detta och hur stor skilnad på effekten det gav//Niclas


Dito



PS. Kompisen "kastade på" turbo på sin 740 16v, det blev stor skillnad, 150.000kr kostade det ungefär och  579.4hk säger bromsbänken.  0-206km/h på 10.5sek säger tidkortet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök