3312
Sök

Kan motorn bli för kall om man monterar Elfläkt samt behåller Höfläkten (740-90)(B230F)

10 287 Inlägg
7 juli 2008
#21
Eftersom orginal viskofläkt tar effekt i onödan så är det vettiga här att montera elfläkten (på insidan så att strömningen genom kylaren blir optimal om det är en orginal volovfläkt med kåpa) och kasta bort viskofläkten.
Men då bör man termostatstyra elfläkten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 juli 2008
#22
-Mackan- skrev:
Hejsan, jag har en elfläkt liggandes och tänkte montera den och ha inkopplad på en strömbrytare, där jag sedan kan stänga av och på den från förarplatsen.
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Tacksam för svar som alltid smile

MvH Markus




Ps. Jag är fullt medveten om att det inte finns någon anledning att montera elfläkt om jag inte tänkt tabort höfläkten så det behöver ni inte påminna mig om smile

som sagt..finns ingen anledning..

482 Inlägg
7 juli 2008
#23
En kompis till mig har satt sin elfläkt på framsidan av kylaren och det funkar skitbra (samt att han har kvar original fläkten). Fördelen med en elfläkt är att den snurrar lika fort hela tiden och är oberoende av hur mycket motorn varvar. Så om du t.ex. står still på tomgång en varm dag är det mindre risk att motorn kokar med en elfläkt.

Jodå... Så är det serru!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
#24
-Mackan- skrev:
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Har inte läst hela tåden, men kastar in mitt tips på tankebana smile

hur kallt kan det bli av en fläkt en sommardag, visst det svalkar men det blir ju inga minusgrader.  om man tar två fläktar så kanske man börjar frysa men fortfarande inte så frosten kommer krypande.

När man kör ute på vintern är det alltså kallare än vad två fläktar kan åstakomma på sommarn, dvs du kan utan konstigheter fläkta tills det blir -30 på kylaren utan att motorn går för kallt.

hoppas jag iaf tillförde ett tips på logisk tankebana om inte annat smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#25
torpis skrev:
-Mackan- skrev:
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Har inte läst hela tåden, men kastar in mitt tips på tankebana smile

hur kallt kan det bli av en fläkt en sommardag, visst det svalkar men det blir ju inga minusgrader.  om man tar två fläktar så kanske man börjar frysa men fortfarande inte så frosten kommer krypande.

När man kör ute på vintern är det alltså kallare än vad två fläktar kan åstakomma på sommarn, dvs du kan utan konstigheter fläkta tills det blir -30 på kylaren utan att motorn går för kallt.

hoppas jag iaf tillförde ett tips på logisk tankebana om inte annat smile

yes, du har helt rätt men jag ville bara ha det bekräftat med plaseringen av fläkten smile

Tack för svaren Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 juli 2008
#26
Men om du nu ska lägga ner arbete på att montera en elfläkt, varför inte ta bort höfläkten och slippa ljudet plus att du kan få någon extra hästkraft?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 juli 2008
#27
det beror på vad det är för elfläkt du har... om det är en AC fläkt du tänker på så har den ju fästen för att sitta framför kylaren, men är det en kylfläkt så ska den ju sitta bakom...

men varför inte bara skippa höfläkten? bara gå in på skroten å köp det rätta relät till fläkten å koppla som det ska vara...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 juli 2008
#28
å btw en fläkt kan aldrig kyla kallare än vad luften den flyttar är... wink


243 Inlägg
8 juli 2008
#29
men vad, lite mer exakt, ska du med 2 fläktar till? det ska ganska mycket till för att det skulle behövas! sätt dit elfläkten kopplad till en thermokonakt och ta bort höfläkten- den stjäl ändå bara hästkrafter!
Senast redigerat av Mr_V (8 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
#30
Xoff skrev:
å btw en fläkt kan aldrig kyla kallare än vad luften den flyttar är... wink

exakt, han kan fläkta på till fan avlöser utan att moton går kallt för det smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
8 juli 2008
#31
Hardjim skrev:
Toffe10 skrev:
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???

HAHA, det måste man verkligen inte. På japanare sitter de på insidan av kylaren. I motorutrymmet.
Vilket som funkar bra.

Läs hela tråden fören du börjar skriva, om han ska ha både elfläkt och viskofläkt i sin 740 så måste han ha elfläkten framför kylaren om int du råkar ha en 3 cm tjock elfläkt liggandes eller hur hade du tänkt lyckas få dit den????


1 661 Inlägg
8 juli 2008
#32
Toffe10 skrev:
Hardjim skrev:
Toffe10 skrev:
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???

HAHA, det måste man verkligen inte. På japanare sitter de på insidan av kylaren. I motorutrymmet.
Vilket som funkar bra.

Läs hela tråden fören du börjar skriva, om han ska ha både elfläkt och viskofläkt i sin 740 så måste han ha elfläkten framför kylaren om int du råkar ha en 3 cm tjock elfläkt liggandes eller hur hade du tänkt lyckas få dit den????

Jo, jag tror min spalfläkt är ca 2-3cm tjock. Så???

Och till tråden, Termostaten Bypassar kylaren om den är för kallt i motorn. Punkt slut. Allt annat är värdelös info.
Ett bra tips som många skriver är ju naturligtvis att ta bort den direktdriva fläkten och vinna lite effekt.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
9 juli 2008
#33
Hardjim skrev:
Toffe10 skrev:
Hardjim skrev:

HAHA, det måste man verkligen inte. På japanare sitter de på insidan av kylaren. I motorutrymmet.
Vilket som funkar bra.

Läs hela tråden fören du börjar skriva, om han ska ha både elfläkt och viskofläkt i sin 740 så måste han ha elfläkten framför kylaren om int du råkar ha en 3 cm tjock elfläkt liggandes eller hur hade du tänkt lyckas få dit den????

Jo, jag tror min spalfläkt är ca 2-3cm tjock. Så???

Och till tråden, Termostaten Bypassar kylaren om den är för kallt i motorn. Punkt slut. Allt annat är värdelös info.
Ett bra tips som många skriver är ju naturligtvis att ta bort den direktdriva fläkten och vinna lite effekt.

Happ, ja om du lyckas få dit en så men ja har dock aldrig sett en elfläkt som sku passa på de visse utan att ta bort viskofläkten...


471 Inlägg
9 juli 2008
#34
så om man tar bort orginalfläkter på en b230 så får man mer hk eller vad :S

Skiiit du nedde ! ;)

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 juli 2008
#35
Om du jagar tiondelar på strippen  så ger de lite mer . exakt hur mycket e ja inte säker på skulle tro en 3-5 hästar kanske...Å  ang. fläkten så va jag å titta på grannens nya bil å där satt en tunn fläkt på insidan kylaren..alltså..de fanns ingen visko men den skulle fått plats utan problem..

på volvon ja köpte nyssens sitter både och..men elfläkten sitter framför på den..kan bero på att ac:n å en extra oljekylare sitter där
Senast redigerat av mrbuggy (9 juli 2008)

243 Inlägg
10 juli 2008
#36
Toffe10 skrev:
Hardjim skrev:
Toffe10 skrev:
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???

HAHA, det måste man verkligen inte. På japanare sitter de på insidan av kylaren. I motorutrymmet.
Vilket som funkar bra.

Läs hela tråden fören du börjar skriva, om han ska ha både elfläkt och viskofläkt i sin 740 så måste han ha elfläkten framför kylaren om int du råkar ha en 3 cm tjock elfläkt liggandes eller hur hade du tänkt lyckas få dit den????

tänk på att toffe10 troligvis har tittat i motorrummet på sin TIC och har då även en IC som tar plats!

243 Inlägg
10 juli 2008
#37
240boy skrev:
så om man tar bort orginalfläkter på en b230 så får man mer hk eller vad :S

det händer allt för ofta att lagren skär så då snurrar den inte av sig själv och det blir tyngre att dra runt den... ju mindre det är för motorn att dra runt, ju bättre är det:)


Sök