3470
Sök

Glykol/vatten problem, biljävel!!!

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#21
henkebenke skrev:
Att nivån i expansionskärlet ändras när bilen är varm/kall är fullt naturligt. Ju varmare vattnet är destå mer plats tar det.

Det du kan kolla är om oljan på din oljesticka är vitkleggig, om det är överdrivet mycket vitt gräddklägg under oljelocket, och om du får tillbaks nåt vitt oljeklegg i kylet. Sen kan du se om det bubblar i exp.kärlet när bilen är igång samt om det luktar avgaser i kärlet. Stämmer allt detta, så är nog tyvärr din topplockspackning trasig.

kollat oljan på stickan och den är inte vitkladdig iaf
vad jag har känt luktar de inte avgaser isf.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#22
Darkie skrev:
det enda jag inte förstår är meningen "den var tom på olja så det fyllde jag på" Kan ju inte vara så bra om du kört utan olja i motorn ;s Annars så tror jag du ska kompmäta, köp en mätare på mekonomen för nån hundring och skruva ut ett tändstift och prova en cylinder i taget sätt i kör på startmotorn läs av, sätt i tändstiftet igen och så gå vidare till nästa cylinder, nästa osv.. om du förstår. Då kan du ialf spara en liten peng.

kollade oljan för några dagar sen när lampan började blinka när jag bromsade in och på stickan var de inge olja alls... ja jag vet hur man gör.. orka av stickan och sen sätter ner den och sen kollar..
wink

okunnig... förstog inte de med kompmäta :S  ska träffa en kompis imorn som får hjälpa mig med bilen.. hoppas bara han kan hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#23
940turboplus skrev:
förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

för att jag ville veta om nån haft likande problem och kunde tänkas veta vad de var då..

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#24
azid skrev:
hon gav upp

ger sällan upp

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#25
Vill nån hjälpa mig är jag evig tacksam!
är inte rädd att skita ner mig, villig att lära mig med.
snälla den som är villig hör av sig smile

tack alla vänliga männiksor som delar med sig av kunskap och erfarenhet.. klart man blir orolig när de är en första bil och jag inte kan nå alls med skruvning

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

21 761 Inlägg
8 juli 2008
#26
Kompmäta är en förkortning av kompressionsmäta, dvs mäta kompressionen i cylindrarna för att se ifall någon ventil eller cylinderpackning läcker smile.

En cylinder ska ju vara tät, med en kompressionsmätare så kan man säga att man testar hur tätt det är i cylindern. Man sätter en tryckmätare i tändstiftshålet så att det blir tätt, sedan kör man startmotorn några varv så att det bygger upp ett tryck inuti cylindern och ger utslag på mätaren.

Det finns vissa värden som cylindertrycket ska hålla sig inom, är trycket för lågt så tyder det på att någon ventil eller packning är dålig.

När man ska köra startmotorn så ska man först se till att motorn inte kan gå igång, tex ta bort pluskabeln till tändspolen eller liknande.
Senast redigerat av Drönirettab (8 juli 2008)

Girls go fast
893 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Kompmäta är en förkortning av kompressionsmäta, dvs mäta kompressionen i cylindrarna för att se ifall någon ventil eller cylinderpackning läcker smile.

En cylinder ska ju vara tät, med en kompressionsmätare så kan man säga att man testar hur tätt det är i cylindern. Man sätter en tryckmätare i tändstiftshålet så att det blir tätt, sedan kör man startmotorn några varv så att det bygger upp ett tryck inuti cylindern och ger utslag på mätaren.

Det finns vissa värden som cylindertrycket ska hålla sig inom, är trycket för lågt så tyder det på att någon ventil eller packning är dålig.

När man ska köra startmotorn så ska man först se till att motorn inte kan gå igång, tex ta bort pluskabeln till tändspolen eller liknande.

tack då förstår jag lite bättre

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Girls go fast
893 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#28
VictorW skrev:
Hade samma problem på min og900. glykolen försvann och kom tillbaka när jag stått still en stund. Efter att jag gjort ett komptest så konstaterades det att toppackningen behövde bytas sad 

så min gissning är att toppackningen är trasig, men gör ett kopmtest på närmaste verkstad, så vet du hur det ligger till sen.

mvh
Victor

både igår och idag efter att ha kört i typ 25 minuter så har biljäveln börjat koka när jag väl är framme och stannat... hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
#29
Jag får nog ge dig rådet att lämna in bilen. Att benämna den "biljävel" får mig att misstänka kort tålamod och då blir det INTE rätt även om man har rätt verktyg OCH kunnskapen.  Dessa problem med kokning hit och dit och olja i kylvattnet kan orsaka gråa hår för vilken luttrad mekaniker som helst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Girls go fast
893 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#30
torpis skrev:
Jag får nog ge dig rådet att lämna in bilen. Att benämna den "biljävel" får mig att misstänka kort tålamod och då blir det INTE rätt även om man har rätt verktyg OCH kunnskapen.  Dessa problem med kokning hit och dit och olja i kylvattnet kan orsaka gråa hår för vilken luttrad mekaniker som helst.

kunskap att skruva själv har jag inte.. men är som tidigare skrivet villig att lära mig.
som alla andra vill jag bara att den ska fungera och när den nu inte gör de så vart de en biljävel hmm
ska iaf lämna in den så problemet blir löst.

tack för svar.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juli 2008
#31
_Zuperior_ skrev:
azid skrev:
hon gav upp

ger sällan upp

good 4 u

2slow

Girls go fast
893 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#32
azid skrev:
_Zuperior_ skrev:
azid skrev:
hon gav upp

ger sällan upp

good 4 u

I know, envis som en tok big_smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Labborant
307 Inlägg
10 juli 2008
#33
Om det inte kommit in nåt nytt "klegg" i vatten behållaren är det nog lugnt tycker inte du ska hetsa upp dig så mycket...alla här har ju "sin historia" och det är oftast undantag mot det vanliga...Vatten expanderar när det blir varmt har inte siffrorna framför mig (cm2/grader)men det är ganska mycket mer än vad man tror, sen tar ju kylaren in vatten ibland och ibland inte beroende på vad termostaten säger, det jag tycker du ska göra är att köra med bilen kolla oljestickan oftare än vattennivån, kolla om den ryker när den är varm och vilken färg det är på röken...

Girls go fast
893 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#34
la_palma skrev:
Om det inte kommit in nåt nytt "klegg" i vatten behållaren är det nog lugnt tycker inte du ska hetsa upp dig så mycket...alla här har ju "sin historia" och det är oftast undantag mot det vanliga...Vatten expanderar när det blir varmt har inte siffrorna framför mig (cm2/grader)men det är ganska mycket mer än vad man tror, sen tar ju kylaren in vatten ibland och ibland inte beroende på vad termostaten säger, det jag tycker du ska göra är att köra med bilen kolla oljestickan oftare än vattennivån, kolla om den ryker när den är varm och vilken färg det är på röken...

då borde jun inte min termostat funka nå vidare bra om vatten/glykolen börjar att koka...
röken är vitfärgad...

hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Labborant
307 Inlägg
10 juli 2008
#35
_Zuperior_ skrev:
la_palma skrev:
Om det inte kommit in nåt nytt "klegg" i vatten behållaren är det nog lugnt tycker inte du ska hetsa upp dig så mycket...alla här har ju "sin historia" och det är oftast undantag mot det vanliga...Vatten expanderar när det blir varmt har inte siffrorna framför mig (cm2/grader)men det är ganska mycket mer än vad man tror, sen tar ju kylaren in vatten ibland och ibland inte beroende på vad termostaten säger, det jag tycker du ska göra är att köra med bilen kolla oljestickan oftare än vattennivån, kolla om den ryker när den är varm och vilken färg det är på röken...

då borde jun inte min termostat funka nå vidare bra om vatten/glykolen börjar att koka...
röken är vitfärgad...

hmm

Börjar det koka då??

Ryker den mycket vitt när den är varm är det garanterat topplockspackningen men då borde vattnet försvinna...

Girls go fast
893 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
#36
New!!

var till däck och bilsport idag med min ök till bil.
Gubben trodde de var hål i behållaren för vatten/glykol så den ska lämnas in på måndag så ska de prov trycka systemet och sen hälla i nå metall kulor som ska laga hålet.. hmm
Troligen inte fel på tempmätaren eller ingen topplpckspackning som gått sönder tack å lov.

Tack alla grabbar föe hjälp och svar smile   

vi ses snart igen på vägarna

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874


Sök