3163
Sök

Köpa hus

Pro detailer
417 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
Då det är mer eller mindre bestämt att vi ska flytta ifrån gården här så har jag börjat kolla runt på lite olika kåkar runt Ängelholm med omnejd och jag har lite undringar och även önskemål om tips inför eventuellt husköp från de som köpt hus nyligen.

Det jag söker är hus runt 100kvm med hyfsad tomt som hunden kan springa på, helst så vill jag ha ett stenhus så man slipper allt för mycket underhåll på fasaden, garage är plus men inget jättemåste.

Kan man låna hela beloppet? Kollade på LFs sida och där fick jag kostnadsförslag på lån utan insats, funkar det så i verkligheten med?
Jag har betalningsanmärkningar sedan tidigare men inget som ligger "öppet" längre, är det helt kört för mig att få lån på andra ställen än bluestep? Där krävs ju minst 10% insats
Hur funkar det i övrigt med skatt osv, ingår det i lånekostnaden varje månad eller hur funkar det?
Jag har hittat en kåk som jag gillar rätt mycket, mest pga dubbelgarage med trefas, det kostar 725000 och när jag kollar upp det på LFs sida så får jag en amortering på 3788kr/månad och en boende kostnad på 5986/månad. Vad kan man räkna till den kostnaden? Eller det är inget man kan säga såhär rätt upp och ner utan det kanske mäklaren vet bättre?

Lär säkerligen komma på fler frågor men kan ju börja med dessa.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

Livsnjutare
403 Inlägg
11 juli 2008
haha du skriver på fel forum tyvärr. här finns bara illaluktande snustuggande biltokar som i stortsett bara vet saker om bilar,, ja är ledsen alltså:) lycka till med ditt sökande
Senast redigerat av -S40- (11 juli 2008)

Gta Iv 31april

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 juli 2008
varför inte prata med banken?
du pratar väl inte om bilar med banken?

Pro detailer
417 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
Trodde här vart folk som köpte hus med men tydligen inte, alla bor hemma hos päronen än?
Fick iaf ringt banken idag och det verkar lite halvt lovande, ska skicka in förfrågan om lånelöfte nu under helgen, ska bara samla ihop lite uppgifter först.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

247 Inlägg
11 juli 2008
Blir ju merkostnader på pantbrev, lagfart. Hur mycket beror på vad kåken säljs för samt om dom har flera pantbrev. Köpte mitt för 480', med 2 pantbrev och lagfart blev det runt 10'.

Sen månadskostnaden för ett hus är ju många, vatten, el, uppvärmning, sopor, fastighetskatt, vägavgifter (om du bor efter en mindre väg), avlopp (trekammarbrunn), försäkringar, buffertsparande för allt som kan gå sönder... Ja listan kan göras lång, men där har du dom vanligaste.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

8 883 Inlägg
11 juli 2008
Räntorna är på väg upp och lånemarknaden på hus är ju inte den mest gynnsama just nu.
Tror att det är rätt kört för dig att köpa hus om du har "betalningsanmärkning"

Bäst är nog att prata med banken men du ska inte ha förstora förhoppningar.

Fotograf på tierpidag.se

3 059 Inlägg
11 juli 2008
Köpte en tomt och byggde ett nytt hus med garage på den för 2 år sen..
Tänkte säga det samma som "mickey" ett par inlägg här ovan...

67 Inlägg
12 juli 2008
Börja med att gå till banken och få ett lånelöfte. så du vet hur mycket du kan köpa huset för.
om du nu hittar huset så ska huset besiktas av en person, mäklaren fixade våran besiktnings gubbe. det kostade ca 5000kr för oss.
kolla upp om huset har pantbrev eller inte, har det inte det så måste du köpa pantbrev. sen är det lagfart som ska betalas, kommer inte ihåg hur många procent det är.
Boendekostnaden är väll ammortering, ränta och driftkostnad (uppvärmning)

97 Inlägg
12 juli 2008
Jag köpte mitt hus för 2 veckor sedan, lagfarten för mig låg på 6000:- Då köpte jag ett billigt hus för halvmillen, tror lagfart är nån procent av köpe summan. Sen för att komma upp i hela lånebeloppet i pantbrev fick jag köpa till ett pantbrev a`15000 kostade 700:-

Vad jag har hört från andra med betalnings anmärkningar så får dom iallafall betala topplånet kontant ur egen ficka, och i min stad så ligger topplånet på 15% av köpesumman, (detta är från swedbank)

Anlita aldrig en besiktningsman genom mäklaren, dom har iofs försäkringar osv men vem vill krångla med det när du nyss har flyttat in och finner vattenskador som besiktnings mannen "glömde" bort.

Angående skatten så kan du söka skattejämkning, och slippa betala skatten varje månad om det var den du syftade på, i mitt fall ligger skaen på ca 600:- /månad

Boendekostnad brukar baseras på vatten, sophämtning, skatt och värmekostnad. Men en boendekostnad är väldigt svårt att räkna ut då det är en eller flera helt andra människor som flyttar in. Boende kostnaden är baserad på föregående ägare, så den stämmer inte alltid. Du kanke lever billigare eller dyrare.

Har du några fler frågor så kan du skicka ett Pm då jag fortfarande har allting ganska fräscht i huvudet..

Lycka till

Mvh
Senast redigerat av toycrew (12 juli 2008)

380 Inlägg
12 juli 2008
Här har du en bra sida för villaägare,tror du kan få svar på det mesta här,lycka till med husköpet.

http://www.byggahus.se

97 Inlägg
12 juli 2008
Hakan_J skrev:
Här har du en bra sida för villaägare,tror du kan få svar på det mesta här,lycka till med husköpet.

http://www.byggahus.se

Skitbra sida, varmt rekommenderad

Pro detailer
417 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Sedär, några som inte bor hemma än, tackar för svaren, ska kolla på sidan och se om jag får några nya undringar, i såfall har du pm att vänta toycrew.

67 Inlägg
12 juli 2008
En besiktingsman är försäkrad, så om han skulle missa något när han besiktat huset så får han stå för ev missar han gjort. så jag rekomenderar stark att anlita en besiktnings man!
det är du som köpare som har undersökningsplikt vid husköp inte säljaren!

kolla runt hos olika banker och hör vad dom har att erbjuda, kanske lägre räntor osv!
Senast redigerat av nalle20 (12 juli 2008)

Thorssa
12 juli 2008
Kan man låna hela beloppet? Kollade på LFs sida och där fick jag kostnadsförslag på lån utan insats, funkar det så i verkligheten med?

Det går att låna hela beloppet men då får du ett topplån på 10-25%  av köpeskillingen beroende bl.a.  på vart huset är beläget. Toppplånet har en högre ränta än bottenlånet.

Jag har betalningsanmärkningar sedan tidigare men inget som ligger "öppet" längre, är det helt kört för mig att få lån på andra ställen än bluestep? Där krävs ju minst 10% insats

Det är nog en sak som varierar från bank till bank, de bedömer ju din förmåga att betala lånet, boendekostnader osv så helt omöjligt är det inte, boka en tid med en bankman och kom dit väl förberedd.

Hur funkar det i övrigt med skatt osv, ingår det i lånekostnaden varje månad eller hur funkar det?

Här vet jag inte vad för skatt du syftar på. Du betalar idag en fastighetsavgift på 0,75% av fastighetens taxeringsvärde, dock max 6000 kr/år. Den är inte inräknad i lånekostnaderna, de inkluderar enbart ränta och amorteringar, samt ev. administrativa kostnader.

Jag har hittat en kåk som jag gillar rätt mycket, mest pga dubbelgarage med trefas, det kostar 725000 och när jag kollar upp det på LFs sida så får jag en amortering på 3788kr/månad och en boende kostnad på 5986/månad. Vad kan man räkna till den kostnaden? Eller det är inget man kan säga såhär rätt upp och ner utan det kanske mäklaren vet bättre?

Du måste betala lagfartskostnad på 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i expeditionsavgift. Dessutom måste du betala pantbrevskostnad på de nya pantbrev du tar ut, 2% av pantbrevets belopp + 375 kr i exp. avgift/pantbrev. Ska du ta lån på 725 000 kr och det finns pantbrev i fastigheten på 500 000 kr så måste du ta ut nya på 225 000 kr. Du kan också fråga mäklaren om han/hon vill göra en boendekostnadskalkyl till dig. De måste göra det till köparen men kan säkert göra det till dig om du är en seriös spekulant. Boendekostnaderna varierar kraftigt mellan olika hus och olika ägare, allt från 20 000 kr/år till 50 000 kr/år. Vad är det för uppvärming i huset?

Har du fler frågor är det bara att fråga.

//Blivande mäklare.

Thorssa
12 juli 2008
toycrew skrev:
Anlita aldrig en besiktningsman genom mäklaren, dom har iofs försäkringar osv men vem vill krångla med det när du nyss har flyttat in och finner vattenskador som besiktnings mannen "glömde" bort.

Jag rekommenderar att besikta huset innan inflyttning. Det bästa för en köpare är att skriva köpeavtal med en klausul som säger att man har rätt att besikta huset inom två veckor och kliva av köpet utan kostnader om man ej vill köpa huset längre efter besiktningen. Om besiktningsmannen missar något som ingår i hans besiktning får han stå för det men det är inte speciellt troligt att han missar något då de är väldigt rädda för att bli skadeståndsskyldiga. Tänk dock på att det inte räcker med att anlita en besiktningsman för att uppfylla undersökningsplikten!

Pro detailer
417 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Oj, tack för ett väldigt bra och utförligt svar, känns som du också kommer att få en del pm framöver.

Thorssa
12 juli 2008
Fartsyndare skrev:
Oj, tack för ett väldigt bra och utförligt svar, känns som du också kommer att få en del pm framöver.

Ja förhoppningsvis bör jag kunna svara på det då tanken är att jag ska börja arbeta som mäklare till hösten tongue det är bara att fråga på det.

Sök