3486
Sök

5 problem med min v40

Fattig drömmare
123 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
nu har jag 5 problem men min lilla bil: (v40 -97)

det första är att om man ger fullt rattutslag så ger bilen ifrån sig ett dovt ljud framifrån (om bilen rullar, inte när den står still).

det andra problemet är att jag har svårt att få i vissa växlar. backen är riktigt jobbig att få i och 1an rätt jobbig den med (5an med ibland). oftast får man vifta runt med växelspaken i neutralen lite innan de vill sig (eller om jag bara fått för mig att de gör ngn skillnad...)

Ofta när jag ska lägga i backen så verkar de som att kopplingen inte riktigt har släppt taget utan kuggarna skorrar, ibland lite, ibland väldigt mkt när jag försöker få i växeln. om jag trycker en del så går den i, men känns ju inte rätt för fem öre.

ibland verkar det som att kopplingen inte riktigt vill fastna som den ska för att om jag ska köra iväg så känns det som att kopplingen fortfarande är nertryckt, men jag ligger i dragläget. första gången jag märkte detta var när jag lekte lite med bilen i tänkte bränna lite gummi. då fick jag knappt ngt grepp alls när jag släppte pedalen utan motorn bara varvade på o bilen fick väldigt lite kraft framåt. jag gjorde som jag blev tipsad om att köra i typ 70, koppla, varva till 4000 o släppa kopplingen, och JAG tyckte den svarade rätt bra, men jag vet ju inte riktigt hur den ska svara sad

sist så tänkte jag om ni kunde ge lite tips på vad man ska kolla om man tycker att sin v40 har lite kasst bottendrag. jag vet att det är en dum fråga för det finns tusen saker som kan va fel, men säg då såklart de som brukar vara orsakerna.

många frågor nu o lätt att de blir rörigt men håll gärna era svar strukturerade.
Senast redigerat av da_Rayman (4 juli 2008)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
4 juli 2008
ang. kopplingstestet så ska det inte slira ngnting i den hastigheten om du gör så, växlarna skulle jag gissa på antingen kopplingen eller synkningen i växellådan!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
4 juli 2008
Jag ser på bilderna att du har renault lådan. De är kända för att vara dåliga. Jag hade själv samma problem med en S40 jag hade tidigare. Bytte bussningar i lådan och sen funka det bra igen. Tror satsen kostade max 150:-. De sa på volvo att detta var ett känt problem på ljust renault lådorna.

338 Inlägg
4 juli 2008
Jo hade felet med växlarna på min V40 också, men bytte bussningar och gjorde en wirejustering så vart det bra med växlarna igen.

Fattig drömmare
123 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
ok. hur ser du att de e en renaultlåda? det e bara de bussningarna vid växelspaken bara eller?

338 Inlägg
4 juli 2008
da_Rayman skrev:
ok. hur ser du att de e en renaultlåda? det e bara de bussningarna vid växelspaken bara eller?

Backen sitter närmast ratten. Alla bussningar i wirelänkaget ska bytas.

Skorrande ljudet skulle ju kunna vara en drivknut eller ett hjullager, svårt att säga utan att titta på det.

Kasst bottendrag är det i en v40 wink Iaf om det är en 2.0.

Problemet när du ska lägga i backen kan ju bero på felet i ditt växellänkage. Byta bussningar och se om det blir bättre. Kan ju vara att du träffar växeln lite snett.
Senast redigerat av chilibyte (4 juli 2008)

Fattig drömmare
123 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
jag bytte till slut bussningarna och de fungerar typ 99% felfritt, och de skorrande ljudet när man försöker lägga i backen e borta. nu är det bara resten av problemen kvar. (med det skorrande ljudet menar jag att man hör att tänderna på växeln ligger o hugger på varandra o inte lägger sig i läge)

det dova ljudet som man hör vid fullt rattutslag när bilen rullar, kan de vara en spindelled eller vad?

Bayerische Motoren Werken
87 Inlägg
12 juli 2008
5 problem? hmmm.  V. O. L. V. O ?? haha kunde inte låta bli! wink

Addiction to Snow

Sök