2757
Sök

Kompressor eller turbo?

10 287 Inlägg
9 mars 2006
#81
Tja, Opelblock och Volovtopp. Funkar. Vi kastade just ett sådan kombination (fast behöll toppen för det var en Volvo 16V R-sport topp)

/Göran

Lucifer84 skrev:
Tänk va enkelt de hade varit om allt hade passat på allt.
Tex en topp från en skyline å bara pressa på en opel sexa. då hade de inte varit kul ju.  wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

404 Inlägg
9 mars 2006
#82
Sharky skrev:
Hade motorn Noll Hkr i orginal???

Min formel är per Hkr man trimmar över orginaleffekt.

Så om den där Cheva halvtonsmotorn hade 350Hkr i orginal så har man trimmat 500Hkr.

Dividera 170.000 / 500 = 340Kr/Hkr.

/Göran

Attenator skrev:
Hehe börja kör cheva istället, splitterny motor koppling, låda bakaxel på 850hk kostar 160000:- bara att beställa, hemma på en vecka och 100% driftsäkert allting.
188kr/hk fast det är ju sugmotor, vet inte vad man räknar på kr/hk då?

Glömde bort frakten där, släng på 10k så har man det i garaget smile
Jepp den hade ju det då du inte börjar med en originalmotor som ni tänker, det här är inte upptrimmande originalmotorer utan race-byggen.

Ska man börja tänka som dig måste man ju dra bort priset av en sån motor på 350hk innan man kan börja räkna. Du förutsätter ju att man har någonting att utgå ifrån, vilket jag tar bort i det här exemplet. Trimningen i sig är ju inte kostnaden av hela motorn.


10 287 Inlägg
9 mars 2006
#83
Ahhhh...ok, race-motor = specialblock eller motsv.

Då är det en helt annan matematik. Jag trodde du exemplifierade med en trimmad "orginal"motor med core i retur.

Tänkte inte hela vägen där....

/Göran

Attenator skrev:
Jepp den hade ju det då du inte börjar med en originalmotor som ni tänker, det här är inte upptrimmande originalmotorer utan race-byggen.

Ska man börja tänka som dig måste man ju dra bort priset av en sån motor på 350hk innan man kan börja räkna. Du förutsätter ju att man har någonting att utgå ifrån, vilket jag tar bort i det här exemplet. Trimningen i sig är ju inte kostnaden av hela motorn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
9 mars 2006
#84
Sharky skrev:
Tja, Opelblock och Volovtopp. Funkar. Vi kastade just ett sådan kombination (fast behöll toppen för det var en Volvo 16V R-sport topp)

/Göran

Lucifer84 skrev:
Tänk va enkelt de hade varit om allt hade passat på allt.
Tex en topp från en skyline å bara pressa på en opel sexa. då hade de inte varit kul ju.  wink
å fan.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

maxtreme
90 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#85
ska inom en snart framtid fara och kolla om jag hittar turbo och allt där till så får ni höra vad allt gick på.. Och sedan monteringen blir ju gratis eftersom BeeMeR ska hjälpa mig.. smile


1 Inlägg
6 april 2006
#86
Tjena.
Har ägt en kompressormatad 325:a som jag saknar grymt mycket.
Kostade ca 130 brak att få snurr på men gick därefter också.
Helt annat drag än turbo fast jag endast laddade 0.8 och pga värmeproblem struntade i intercooler.
Bänkades till 354 hästar på bakhjulen och då snurrar det på bra i en E30 325 touring.
Kostanden blev hög eftersom jag tvingades till grymmare drivlina från M3 för att få grejerna att hålla.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 april 2006
#87
Kompressor...du är långt borta innan turbon börjat ladda



Sök