2496
Sök

320i e30 motorkrångel

12 Inlägg
4 april 2006
Trådstartare
#1
Jag har nyligen renoverat toppen på min 320i e30 -86, och har nu ett för mig ganska underligt problem.
Det är nämligen så att när bilen går på tomgång går den endast på 5 cylindrar, en dör alltså bort. Sedan vid normal körning eller när man gasar lite så går den utmärkt på alla 6.

Den startar som en dröm även mitt i vinterkylan fast den stått några månader, så på det viset är det inget problem.

Tändstiften är som sagt nya, kan det eventuellt vara någon spridare som inte vill va me å leka längre?

Tacksam för tips, teorier och hjälp!

Köp inte, gör det själv!

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#2
Har du kollat stiften? Tråkigt att det händer just när man har renoverat toppen:( och sad
Senast redigerat av Saabare (5 april 2006)

Livet startar vid 220 km/h

12 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#3
Stiften e nya och medkörda kanske max 10 km, så felet ligger antingen i sprutet eller tändningen...

Köp inte, gör det själv!

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#4
Bjolin skrev:
Stiften e nya och medkörda kanske max 10 km, så felet ligger antingen i sprutet eller tändningen...

AjAj!!  Insprutningen kanse måste bytas ut då eller tändningen.

Livet startar vid 220 km/h

12 Inlägg
6 april 2006
Trådstartare
#5
Ja ska kolla fördelarn, kan va något lurt där med. Finns en chans att en spridare har "stockats"

Köp inte, gör det själv!

Avstängd
1 106 Inlägg
6 april 2006
#6
Bjolin skrev:
Ja ska kolla fördelarn, kan va något lurt där med. Finns en chans att en spridare har "stockats"

Tråkigt när man just har fixat toppen

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
6 april 2006
#7
Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
6 april 2006
#8
jonTe skrev:
Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

Jag tänkte aldrig på det. Men jag håller med att man nåste använda jocka handskar. jonTe är grym på bilmek. Psst.... jonTe:jobbar du på verkstad?

Livet startar vid 220 km/h

12 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#9
Tnx jonTe.. Jag känner till metoden, hade tänkt pröva det med. Bilen e dock avställd, och jag har en annan bruksbil, så jag har inte årkat lägga så mkt tid på den. Kommer dock att kolla igenom den mot sommarn för eventuell registrering&besiktning.

Komptestet tänker jag skippa, heh. Hade en läcka på packningen tidigare, så toppen e nyligen planad o genomgången. O packningen e ny "Victor Reinz" eller va den hette.. Borde va tätt.

Tack för tipsen! smile Detdär me snabbkopplingarna te spridarna hade jag inte tänkt på..

Köp inte, gör det själv!

460 Inlägg
7 april 2006
#10
Saabare skrev:
jonTe skrev:
Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

Jag tänkte aldrig på det. Men jag håller med att man nåste använda jocka handskar. jonTe är grym på bilmek. Psst.... jonTe:jobbar du på verkstad?

Metoden att rycka tändkablar fungerar bra på tändsystem med brytare,på en bil med elektronik i tändsystemet kan det vara direkt olämpligt att göra så.
Elektronik är känslig och kan skadas av det,jag vågar inte ge någon rådet att göra så

A.E
bilverkstadsägare sen 25år

12 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#11
Tackar igen för värdefulla tips smile

Köp inte, gör det själv!

17 Inlägg
7 april 2006
#12
TA ett komprisons prov. förmodligen tänder inte cylindern vid låga varv tal pga för låg komprision.


12 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#13
Möjligheten finns, men det e ändå osannolikt eftersom den nyligen genomgått toppremont... +ny packning mm..

Köp inte, gör det själv!


Sök