3315
Sök

Behöver jag en kondensator till bilen med detta paket?

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Har ett Dls ca21

Ingen aning om effekt.
Nån annan som kanske vet detta???

Sen har jag en st Mutantlåda med dubbla 10" dessa har inte gemensam koppling utan kontakter på vardera sida.

Har inte bryggat lådan eller vad det nu kallas.

Men nu då till min fråga

Måste jag ha Kondensator till detta?? Då basen har en tendens att försvinna ibland speciellt om man drar på lite.

Stereon jag använder är en Sony CDX-GT710 på 4 X 52 watt
Fick ett mail om en kondensator på 2,0 farad??? Vad är detta kan jag ha en sånn?
Eller räcker 0,5?

Mvh
Senast redigerat av _S40_ (15 juli 2008)

77 Inlägg
15 juli 2008
#2
Bättre att sattsa på ett bra batteri eller ett extra bak...

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
#3
Nej du behöver inte skaffa dig en kondning.
Har du spänningsfall i bilen? kolla då över alla jord anslutningar först ( Batteri, generator, motor, slutsteg, stereo mm.), sen kolla ditt batteris kondis.
Är det dåligt så byter du det.


Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#4
MrCalle skrev:
Nej du behöver inte skaffa dig en kondning.
Har du spänningsfall i bilen? kolla då över alla jord anslutningar först ( Batteri, generator, motor, slutsteg, stereo mm.), sen kolla ditt batteris kondis.
Är det dåligt så byter du det.

Alla kablar är okej..

Jorden sitter ju fast med samma bult som ena bälteslåset. Strömkabeln är det heller inga skavanker på.
Men byta batteri det har jag nyss gjort.. Men hur ska jag kolla allt och med vad??? vad ska det visa isåfall??

Helt borta på sånnt här.

Mvh

Edit* Spänningsfall??? Innebär?
Senast redigerat av _S40_ (15 juli 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
#5
Spänningsfall = att dena elektronic prylar drar mera ström än vad ditt batteri klarar av att lämna under korta stunder.
Det brukar blinka i lamporna i bilen.
Och ganska skadligt för ex. slutsteg som man pressar mycket.


Du kan gärna byta ut jordkablarna som sitter orginal från batteriet, motorn & generator mot nya grövre.
Det brukar hjälpa, samt att du gör rent från färg på de anläggningsytor som de har.... du kanmåla på med något när du sen har monterat fast jordkabeln.
Då vet du att dina jordkablar i bilen är 100% ok.


Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#6
MrCalle skrev:
Spänningsfall = att dena elektronic prylar drar mera ström än vad ditt batteri klarar av att lämna under korta stunder.
Det brukar blinka i lamporna i bilen.
Och ganska skadligt för ex. slutsteg som man pressar mycket.


Du kan gärna byta ut jordkablarna som sitter orginal från batteriet, motorn & generator mot nya grövre.
Det brukar hjälpa, samt att du gör rent från färg på de anläggningsytor som de har.... du kanmåla på med något när du sen har monterat fast jordkabeln.
Då vet du att dina jordkablar i bilen är 100% ok.

Men okej då ska jag ta o göra detta då det känns som billigaste utvägen.
Men om jag hade en kondning hade inte den gjort allt detta då???

Mvh

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#7
Man ska aldrig någonsin sätta en konding för att försöka motverka spänningsfall som beror på dåliga/klena kablar eller dålig kontakt i kablarna, då får man faktiskt skylla sig själv om stereoutrutstningen pajjar wink.

Meningen med en konding är att hjälpa en redan väl fungerande strömförsörjning som inte riktigt klarar av att ge stabil spänning vid mycket snabba strömstötar, men om strömförsörjningen fungerar dåligt på något sätt (dvs inte ger så mycket som den egentligen har förmåga att ge) så ska man åtgärda det först av allt smile.

DLS CA21 kan ge 2x200WRMS i 2 Ohm och 13,8V inmatad spänning, det är avsäkrat med 2x25A säkringar och drar gissningsvis 50-55A vid full RMS-effekt. Om din generator+batteri är i bra skick så ska det inte vara några större problem att orka driva det steget med motorn på och halvljuset igång, en konding ska definitivt inte behövas för såna här "små" saker smile.

Du kan mycket enkelt se med hjälp av vanlig spänningsmätning om det är ordentligt spänningsfall någonstans, plocka fram en multimeter och mät på olika ställen.

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Man ska aldrig någonsin sätta en konding för att försöka motverka spänningsfall som beror på dåliga/klena kablar eller dålig kontakt i kablarna, då får man faktiskt skylla sig själv om stereoutrutstningen pajjar wink.

Meningen med en konding är att hjälpa en redan väl fungerande strömförsörjning som inte riktigt klarar av att ge stabil spänning vid mycket snabba strömstötar, men om strömförsörjningen fungerar dåligt på något sätt (dvs inte ger så mycket som den egentligen har förmåga att ge) så ska man åtgärda det först av allt smile.

DLS CA21 kan ge 2x200WRMS i 2 Ohm och 13,8V inmatad spänning, det är avsäkrat med 2x25A säkringar och drar gissningsvis 50-55A vid full RMS-effekt. Om din generator+batteri är i bra skick så ska det inte vara några större problem att orka driva det steget med motorn på och halvljuset igång, en konding ska definitivt inte behövas för såna här "små" saker smile.

Du kan mycket enkelt se med hjälp av vanlig spänningsmätning om det är ordentligt spänningsfall någonstans, plocka fram en multimeter och mät på olika ställen.

Inga klena kablar här inte Buddy=)

1 Inlägg
17 juli 2008
#9
hur tjock kabel har du?


Mollllgan
17 juli 2008
Trådstartare
#10
stellan_SAAB skrev:
hur tjock kabel har du?

16 mm

Hänvisar dig till denna tråd ist

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p1073630

Mvh

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2008
#11
_S40_ skrev:
stellan_SAAB skrev:
hur tjock kabel har du?

16 mm

Hänvisar dig till denna tråd ist

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p1073630

Mvh

16mm2 är INTE grovt wink

Själv har jag fasat över till 50mm2 ÖVERALLT som har med strömmen att göra, förutom till bilens egna system. Där har jag bytt 6mm2:an som sitter original till 10mm2. Det får räcka.
Men jag har 50mm2 från generatorn till batteriet numera. För tillfället 25mm2 till stegen, denna skall med bytas till 50mm2 inom kort.
14.35V på batteriet oavsett varvtal med stereon på hög volym och helljuset igång.
14.25 bak vid stegen.

Hur kan jag ha såpass bra spänning från tomgång?
120A generator från 960 med 240:s remskiva.
Betyder i praktiken att generatorn snurrar fortare än vad den brukar, vilket ger full laddspänning från tomgång.
Senast redigerat av Lonefox (17 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök