3569
Sök

Människor är också indelade i Raser

Maizer
17 juli 2008
mrdanjel skrev:
Att säga att hundar har olika raser det är helt okej. Men människor? Det är sant. Människor har också olika raser. Det är bara det att vi människor har bestämt vad saker och ting ska heta. Vi har bestämt hur saker ska vara. Vad som är sant. Vad som är falskt. Men enligt naturen så är vi olika raser, olika nationaliteter.

Men skulle du gå ut på gatan å säga så till en mörkhyad person att "Hej, du ser inte ut som jag, vilken ras är du?" så skulle du blitt klassad som Rasist och nerslagen av alla dom andra raserna.

Jag tror att lite efter Hitler så har det blivit väldigt tabu att kalla människor olika raser. Men det är så, vi är olika raser. Svarta, vita, gula å andra.

Inga rasistiska tankar från min sida.

Vad roligt att du kommer med något som faktiskt kan verka som fakta för någon okunnig. Nej, människan är inte indelad i raser, måste säga att jag trodde att det verkligen var ett fåtal sänken i nutid som trodde det, men sista idioten är väl inte född. Kallar du en svart pudel något annat än den vita pudeln? Eller är  båda två pudlar?
Nåja, lite fakta kanske vore på sin plats, människornas gener skiljer sig för lite för att man ska kunna klassa in människan i olika raser. Ja, det finns bara en enda, homo sapien. Det kanske du inte lärde dig i skogen?

8 886 Inlägg
17 juli 2008
Människan har sedan ett par hundra år delat in den egna arten i människoraser som har tagit fasta på lätt synliga och därmed ytliga kännetecken som hudfärg, hårstruktur, kranieform och så vidare.

Forskning har visat att den genetiska variationen mellan "raserna" dock endast utgör en minimal del av den totala genetiska variationen hos människan.
Variationen inom folkgrupper är mycket större än variationen mellan olika folkgrupper och de drag som skiljer olika folkgrupper åt beror i allmänhet på variationer i ett fåtal gener.

I Sverige och övriga Europa används sällan eller aldrig ras som begrepp. Man talar istället om etniska grupper eller etnisk härkomst, dvs skillnader i sociokulturellt ursprung.

Det finns sålunda inget vetenskapligt stöd för en indelning i olika raser.
Senast redigerat av Hamilton (17 juli 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Bildrulle
499 Inlägg
17 juli 2008
Sam176 skrev:
Aruzo skrev:
Men orka en jävla ras diskussion på en bilsida.

Garanterat bara för att provocera.!

Som en annan användare sa

-Snyt dig och gå och titta på bolibompa!!

Håller med sam! Onödig tråd

Tycker det går før långt, orka skapa en tråd som handlar om att provocera på en seriøs bilsida :S

Bra att du håller med mig, Aruzo

//Sam

För att i Off Topic får man skriva om vad man vill som inte har med bilar att göra. Har funnits massor med onödiga trådar här och fler kommer komma.

Om trådskaparen menat att provocera vet vi inte. Och vad skulle vara provocerande med den? Spårar tråden ur blir den nog låst rätt fort, moderatorerna är rätt duktiga på att agera när det behövs, som dom gjort så många gånger förut.

Och avslutar med att i moderatorernas ställe säga åt mig själv att hålla mig On Topic.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

fälg fantast
1 086 Inlägg
17 juli 2008
förstår inte vad trådskaparen vill få ut av det här med raser, Olika raser elelr inte spela roll vi är alla lika värda gula svarta som vita, LÅS !!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

933 Inlägg
17 juli 2008
Lås innan det spårar ut totalt,börjar ju redan...

Teddan
2 495 Inlägg
17 juli 2008
Mäki skrev:
Kan inte förstå det här, så alltså är 2st labradorer olika raser om dom är ljusa eller mörka? Idiotiskt..

precis och amstaffar då som varierar väldigt i färg, kan ju tom komma från samma föräldrar/kull men ändå se olika ut.

mina åsikter om olika raser osv håller jag för mig själv men kan ju säga så här då
ORKA VA SVENSK

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 703 Inlägg
17 juli 2008
Vi är ju alla människor, kom så kramas vi och sjunger mitt lilla ljus.

Tur att cancersvulst.. *host* jag menar människan är självsanerande och kommer förmodligen dö ut vad det lider.

Så under tiden bör vi inte slösa tid på att fajtas och hålla på, se så! Låtom oss ha en stor ormgrop istället!

340 Inlägg
17 juli 2008
Etniska grupper är väl ordet för ras när det gäller människor?

Och för övrigt så fanns det bara en "hund" från början och det var vargen, sen har människan avlat den till att bli såsom den vill ha den, vilket i sin tur gör att människan har delat in hundar i olika raser...
Senast redigerat av tjompa (17 juli 2008)

blacken
17 juli 2008
Mäki skrev:
Kan inte förstå det här, så alltså är 2st labradorer olika raser om dom är ljusa eller mörka? Idiotiskt..

Så du menar att begreppet "ras" inte existerar?.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2008
Människor kan inte uppdelas som raser som en tidigare skrev, vi har samma genetiska uppbyggnad osv, till skillnad från djur.
Att börja sen försöka förklara vad som är rasspecifikt är bara att spela nazisterna i händerna, det var deras försvar tilla tt förklara att judar var en ras, med sina stora näsor, svarta en ras med stora läppar. Vilket inte stämmer för alla inom den folkgruppen. En svart man kan ha nästan identiska ansiktsdrag med en vit man men är då en annan ras för att han har en annan färg? Det är som en albino-älg är inte en annan ras för att det enda som skiljer är en färg.
Förstår ni? Raser är för djurlivet, människan är en enda stor ras med flera olika folkslag/folkgrupper.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
17 juli 2008
Värd tråd ? tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

blacken
17 juli 2008
Mortalis skrev:
Människor kan inte uppdelas som raser som en tidigare skrev, vi har samma genetiska uppbyggnad osv, till skillnad från djur.
Att börja sen försöka förklara vad som är rasspecifikt är bara att spela nazisterna i händerna, det var deras försvar tilla tt förklara att judar var en ras, med sina stora näsor, svarta en ras med stora läppar. Vilket inte stämmer för alla inom den folkgruppen. En svart man kan ha nästan identiska ansiktsdrag med en vit man men är då en annan ras för att han har en annan färg? Det är som en albino-älg är inte en annan ras för att det enda som skiljer är en färg.
Förstår ni? Raser är för djurlivet, människan är en enda stor ras med flera olika folkslag/folkgrupper.

Om man ska hårdra det så är allt i universum uppbyggt av några få "byggstenar", ifrån det synsättet så finns det inga raser alls utan allt och alla är samma "soppa". Och den sk: rashygienen är inte en "uppfinning" av nazisterna, utan den baserar sig på SVENSK forskning i ämnet.

Muttley
17 juli 2008
nej vi är inte olika raser bara olika pigment smile, vi alla människor heter homo sapiens var de väl ? och de är den enda människorasen som finns.

därmed var denna otroligt onödiga tråd avklarad och kan därmed låsas och därmed kan vi väl förbjuda att vi tar upp sådana här onödiga diskussioner som faktiskt är stötande mot vissa folkgrupper.

451 Inlägg
17 juli 2008
Tror absolut att vi är olika raser på något viss, varför skulle vi vara så olika annars? säg asiater är korta och har alltid mörkbrunt hår, mörka är nästan alltid mycket starkare än vita plus att dom har ett stort krull på huvudet. man kan ju undra varför de är så men en sak är säkert, vi är alla människor å vi har samma värde och alla förtjänar samma respekt. undrar hur de kommer att se ut om säg 2000 år??

Sök