De här va någ bland de märkligaste förklaringar jag hört?
Spridarna är ett måste på en bensindriven motor med direktinsprut. Dessa öppnar och stänger på elektrisk väg. Ett bränsletryck finns i fuelrailen innan spridarna som gör att en viss mängd soppa duschas in med den tid och storlek på spridare som bilen är mappad för.
Att säga att bilen går fett om du smäller på för stora spridare låter luddigt, databoxen "måste" mappas om för de nya spridarnas kapacitet. Storleken på en spridare avgörs av hur mkt soppa den släpper igenom (hur stor arean i ledningarna är)
Om orginalsprutet inte räcker till vid trimning kan man antingen öka soppatrycket (till en viss gräns) för att få mer soppa men även här bör en mappning av motorn göras, detta är även vid marginella effektökningar. Vanligast när man trimmar ordentligt är att man köper större spridare som då med bibehållet bräsnletryck och öppningstider släpper igenom mer soppa än orginalspridare.
Spridarna i sig är inget trim, det finns där för att mata motorn med den soppa den behöver.. Är bilen trimmad krävs mer soppa. De är som att säga att man blir fetare för att man köper större kläder!
Chipade bilar drar ibland mindre pga att tillverkarnas säkerhetsmarginaler datasystemet tas bort och databoxen optimeras utan någon större hänsyn till olyckor och fel. Det här med att bilen skulle dra mindre för att de är mer effekt vid samma varv mm är ju helt oberäkneligt eftersom du knappast ändrar utväxlingen samtidigt som du chippar.. Så du kan inte utnyttja dina extra hk genom ekonomisk körning.