3879
Sök

Spridare!?

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#1
Är "nybörjare" smile ...

Vad gör dom för nytta?

finns det olika slags spridare?

klart att man vill ha sånna om dom gör lite nytta smile

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#2
någon som läser detta vet la vad dom gör för nytta???

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 april 2006
#3
borde vara svårt att köra utan spridare du ;D...dom som pumpar in soppan och ja det finns olika modeller beroende på hur mkt soppa du vill ösa in smile "haha skitbra beskrivning wink förlåt jag har tagit för många bira redan smile"
Senast redigerat av MeloveGolf (7 april 2006)


37 Inlägg
7 april 2006
#4
Soppan pumpas från tanken upp i insprutningsröret (som sitter på insuget) där byggs ett tryck upp med hjälp av en bränsletrycksregulator. På insprutningsröret (även kallad fuelrail, tror jag) sitter spridarna monterade.

Spridarna reglerar hur mycket soppa som trycks in i motorn. detta genom att öppnas och stängas på en signal från styrboxen.

Jag tror jag fick till det smile  Rätta mig om jag har fel.

mvh Fredrik

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#5
Riven skrev:
Soppan pumpas från tanken upp i insprutningsröret (som sitter på insuget) där byggs ett tryck upp med hjälp av en bränsletrycksregulator. På insprutningsröret (även kallad fuelrail, tror jag) sitter spridarna monterade.

Spridarna reglerar hur mycket soppa som trycks in i motorn. detta genom att öppnas och stängas på en signal från styrboxen.

Jag tror jag fick till det smile  Rätta mig om jag har fel.

mvh Fredrik

Där fick du allt till det! smile

tack så mycket!, nu har jag iaf ett "hum"  om vad dom gör för nytta...

Men om dom gör så att det går in mer bränsle...borde inte bilen dra mer då? (i liter alltså)!?

1 231 Inlägg
7 april 2006
#6
Virtual_Blå skrev:
Riven skrev:
Soppan pumpas från tanken upp i insprutningsröret (som sitter på insuget) där byggs ett tryck upp med hjälp av en bränsletrycksregulator. På insprutningsröret (även kallad fuelrail, tror jag) sitter spridarna monterade.

Spridarna reglerar hur mycket soppa som trycks in i motorn. detta genom att öppnas och stängas på en signal från styrboxen.

Jag tror jag fick till det smile  Rätta mig om jag har fel.

mvh Fredrik

Där fick du allt till det! smile

tack så mycket!, nu har jag iaf ett "hum"  om vad dom gör för nytta...

Men om dom gör så att det går in mer bränsle...borde inte bilen dra mer då? (i liter alltså)!?

Jo det är klart. Men förhoppningsvis ger det mer effekt smile

Mitt projekt: Evo III

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#7
Lone Star skrev:
Virtual_Blå skrev:
Riven skrev:
Soppan pumpas från tanken upp i insprutningsröret (som sitter på insuget) där byggs ett tryck upp med hjälp av en bränsletrycksregulator. På insprutningsröret (även kallad fuelrail, tror jag) sitter spridarna monterade.

Spridarna reglerar hur mycket soppa som trycks in i motorn. detta genom att öppnas och stängas på en signal från styrboxen.

Jag tror jag fick till det smile  Rätta mig om jag har fel.

mvh Fredrik

Där fick du allt till det! smile

tack så mycket!, nu har jag iaf ett "hum"  om vad dom gör för nytta...

Men om dom gör så att det går in mer bränsle...borde inte bilen dra mer då? (i liter alltså)!?

Jo det är klart. Men förhoppningsvis ger det mer effekt smile

ok, jobbigt i dessa tider när bensinen är så j*vla dyr!!!, fast några hk mer vore inte fy skam iofs tongue ...Hur mycket mer kan det ge (ungefär)!?

Opelfreak
431 Inlägg
7 april 2006
#8
sridaren är den som sprejar in bränsle i cylindern.när du trimmar motorn vill den ha mer sopp då få du montera i större spridare.Men du kan inte plocka i förstora och då gå han för fett, då dricker han mer bränsle och det blir mer giftiga gaser.

(skit kass på att förklara)

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

Saab nörd
224 Inlägg
7 april 2006
#9
Enkelt förklarat så är de som munstycke på en förgasare (Långt ifrån) men principen är nog densamma.

Saab For Life!

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#10
johan89 skrev:
sridaren är den som sprejar in bränsle i cylindern.när du trimmar motorn vill den ha mer sopp då få du montera i större spridare.Men du kan inte plocka i förstora och då gå han för fett, då dricker han mer bränsle och det blir mer giftiga gaser.

(skit kass på att förklara)

ok, så om jag chippar bilen (vilket jag ska) måste jag skaffa nya spridare då? orkar inte orginal spridarna?

53 Inlägg
7 april 2006
#11
Dom klarar det!

145 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#12
ok...så man kan säga att det blir väldigt få och dyra extra hk då alltså !? ;-)

10 287 Inlägg
7 april 2006
#13
Hästkrafterna blir inte billigare bara för att du byter spridare.

/Göran

Virtual_Blå skrev:
ok...så man kan säga att det blir väldigt få och dyra extra hk då alltså !? ;-)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

37 Inlägg
7 april 2006
#14
virtual_blue>>Chippade bilar drar ofta mindre än original. FÖRUTSATT att högerfoten inte väger bly... Och det gör den ju oftast, varför ska man annars chippa bilenn smile

Såg att bsr hade chip till din s40 , 4800:- för 45 hästar och 100Nm. inte så dyra hästar tycker jag.
Senast redigerat av Riven (7 april 2006)

12 086 Inlägg
8 april 2006
#15
De här va någ bland de märkligaste förklaringar jag hört?

Spridarna är ett måste på en bensindriven motor med direktinsprut. Dessa öppnar och stänger på elektrisk väg. Ett bränsletryck finns i fuelrailen innan spridarna som gör att en viss mängd soppa duschas in med den tid och storlek på spridare som bilen är mappad för.

Att säga att bilen går fett om du smäller på för stora spridare låter luddigt, databoxen "måste" mappas om för de nya spridarnas kapacitet. Storleken på en spridare avgörs av hur mkt soppa den släpper igenom (hur stor arean i ledningarna är)

Om orginalsprutet inte räcker till vid trimning kan man antingen öka soppatrycket (till en viss gräns) för att få mer soppa men även här bör en mappning av motorn göras, detta är även vid marginella effektökningar. Vanligast när man trimmar ordentligt är att man köper större spridare som då med bibehållet bräsnletryck och öppningstider släpper igenom mer soppa än orginalspridare.

Spridarna i sig är inget trim, det finns där för att mata motorn med den soppa den behöver.. Är bilen trimmad krävs mer soppa. De är som att säga att man blir fetare för att man köper större kläder! smile

Chipade bilar drar ibland mindre pga att tillverkarnas säkerhetsmarginaler datasystemet tas bort och databoxen optimeras utan någon större hänsyn till olyckor och fel. Det här med att bilen skulle dra mindre för att de är mer effekt vid samma varv mm är ju helt oberäkneligt eftersom du knappast ändrar utväxlingen samtidigt som du chippar.. Så du kan inte utnyttja dina extra hk genom ekonomisk körning.

145 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#16
Riven skrev:
virtual_blue>>Chippade bilar drar ofta mindre än original. FÖRUTSATT att högerfoten inte väger bly... Och det gör den ju oftast, varför ska man annars chippa bilenn smile

Såg att bsr hade chip till din s40 , 4800:- för 45 hästar och 100Nm. inte så dyra hästar tycker jag.

haha jo det e iofs sant tongue ...VA??? har dom sänkt priset eller? kostade 6000 :- innan ....och när jag kollat runt så var autotech dom som gav mest hk/nm för dom pengarna...

kan du skriva ner sidan så kan jag gå in å kolla!?


Sök