3470
Sök

Hur funkar antispinn, och vad är skillnaden mellan antispinn och antisladd?

110 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej

jag har aldrig fattat det här med antispinn systemen. Det finns så många olika: launch control, TRACS, ETC, DSA, STC och DSTC (några av volvos, läste på wikipedia) har även sett i bilar att det finns en esp knapp som ska vara nåt antispinnsystem. Hur många finns det egentligen och vilken är bäst av dessa ?

och varför säger man ibland antispinn och ibland antisladd?

Administratör
11 960 Inlägg
16 juli 2008
#2
För att antispinn inte är samma sak som antisladd. Antispinn är en enkel funktion som motverkar att det drivande hjulparet (eller alla hjulen vid 4wd) inte roterar snabbare än vad bilen rör sig (dvs, de spinner inte).

Antisladd motverkar att bilen får sladd genom att bromsa hjulen individuellt och på så sätt räta upp bilen vid tendenser till sladd.

Det är väl grunden iaf, sen finns det väl lika många sätt att göra det på som det finns system, men hur alla funkar exakt kan jag inte svara på.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
16 juli 2008
#3
Som Chrizz sa big_smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

2 230 Inlägg
16 juli 2008
#4
antispinn gör så det inte spinner.. och antisladd så bilen inte sladdar smile lätt och förstårligt wink

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
16 juli 2008
#5
Tufft att Wiki kopplar ihop Launch Control med Volvo.. Känns inte helt rätt.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

110 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#6
jag ber om ursäkt om du förstod mig fel men jag menade inte att jag hade läst att launch control var samma som volvos alla antispin jag undrar bara var är skillnaden mellan alla antispin, vilken är bäst mellan launch control, traction control och alla andra finns ju hur många som helst?

Avstängd
962 Inlägg
16 juli 2008
#7
Launch control bryter på tändningen för att hålla ett konstant varvtal vid starter, det är väll inget som finns på "vanliga" bilar...

ang alla olika namn så brukar det bara vara så att tillverkarna kallar samma system för olika saker.

Med antispin så används givarna för ABS bromsarna för att se om hjulen roterar olika mkt, om så är fallet går ABSen in och bromsar ner det spinnande hjulet för att det ska bli samma varvtal på alla hjulen.
Senast redigerat av prodrive (16 juli 2008)

517 Inlägg
17 juli 2008
#9
Munkis skrev:
Beställde man en ny Volvo med antispinn på 80 talet så fick man en lamelldiffad bakaxel wink

Och om det eftermonterades på 2000-talet kallades det för aga ? tongue


2 Inlägg
17 juli 2008
#10
Det är oftast Bosch som gör typ alla sorters ASR och ESP så alla är "lika bra". De heter bara olika. Men mest använt är väl TCS och ASR för antispinn och ESP för antisladd. Tror det bara är BMW som säger DSC om antispinn och -sladd. (Dynamic Stability Control)


Med.lem
3 759 Inlägg
17 juli 2008
#11
ErikAxelsson skrev:
Munkis skrev:
Beställde man en ny Volvo med antispinn på 80 talet så fick man en lamelldiffad bakaxel wink

Och om det eftermonterades på 2000-talet kallades det för aga ? tongue

HAHAA :lol

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök