Det är fan läskigt när kopplingen inte tar. Speciellt när man har i en växel å står vid ett trafikljus då bilen börjar dra fast än man har kopplingen i golvet. Då bytte ja kopplings cylindern å de va int så dyrt. Funkade fin, fint efter de.
Prova fylla på först om det nu är en hydraulisk koppling. Sen får du pumpa den som fan i några minuter för att den ska börja ta igen. Förmodligen är det läcka i slav eller huvudcyl men om du fyller på så an du köra tills det är tomt igen.
Okej! Men pappa har nån olja som man häller i så det tätar någelunda! För när han hade en saab 9000 var det samma fel! Då hällde han i det å då blev det bra!
Häll inte i sån skit för de kan förstöra hela broms systemet. De är bromsvätska och fungerar under samma principer som hydralik men de går INTE att använda tätningsmedel för de är gummi packningarna som är slut. Renovera så blir de bra. Gör inga skit lösningar som kan få bilen att tappa bromsarna!
Prova fylla på först om det nu är en hydraulisk koppling. Sen får du pumpa den som fan i några minuter för att den ska börja ta igen. Förmodligen är det läcka i slav eller huvudcyl men om du fyller på så an du köra tills det är tomt igen.
Det behöver inte vara en läcka på så sätt att behållaren till huvudcylindern töms. Det kan gå rakt igenom huvudcylindern vidare till slavcylindern men kopplingen fungerar ändå. Resulterar i att kopplingen fastnar i botten och man får pilla upp den med foten, men oljan i behållaren till huvudcylindern är ändå kvar som vanligt.
Kolla om det finns någon olja i behållaren vid huvudcylindern. Finns det olja i huvudcylindern prova att lufta systemet vid slavcylindern. Funkar inte det så prova att strypa tillförseln till slavcylindern för att se om samma problem kvarstår för att utesluta knas med slavcylindern.
Visst finns det renoveringssatser till huvudcylindern men kan vara lite bassligt att byta och skulle själv rekommendera att ta smällen och köpa en helt ny cylinder vilket förmodligen kommer hålla bättre i längden.
Prova fylla på först om det nu är en hydraulisk koppling. Sen får du pumpa den som fan i några minuter för att den ska börja ta igen. Förmodligen är det läcka i slav eller huvudcyl men om du fyller på så an du köra tills det är tomt igen.
Det behöver inte vara en läcka på så sätt att behållaren till huvudcylindern töms. Det kan gå rakt igenom huvudcylindern vidare till slavcylindern men kopplingen fungerar ändå. Resulterar i att kopplingen fastnar i botten och man får pilla upp den med foten, men oljan i behållaren till huvudcylindern är ändå kvar som vanligt.
Kolla om det finns någon olja i behållaren vid huvudcylindern. Finns det olja i huvudcylindern prova att lufta systemet vid slavcylindern. Funkar inte det så prova att strypa tillförseln till slavcylindern för att se om samma problem kvarstår för att utesluta knas med slavcylindern.
Visst finns det renoveringssatser till huvudcylindern men kan vara lite bassligt att byta och skulle själv rekommendera att ta smällen och köpa en helt ny cylinder vilket förmodligen kommer hålla bättre i längden.
I och för sig är de bromsvätska och toppfyll behållaren och sen kolla läckor vid kopplingen. Oftas funkar kopplingen om de är slaven men beroende på hur dålig den är så läcker de ur. Man kan kolla de om man tittar i inspektions luckan på lådan vid kopplingshuset. En bra renoverad huvudcylinder håller lika bra som en köpt. Har själv renoverat en hel del och vet de av egen erfarenheter. Men symtomen du beskriver är helt klart huvudcylindern som är dålig. Renovera eller byt den är mitt tips. sen när du ändå är igång så byt gärna slangen från huvudcylindern fram till kopplingen på lådan. skicka ett pm så kan du få exakt hur man gör för att renovera huvudcylindern m.m, på rätt sätt.