3343
Sök

Är det lönt med en dump på en 855 t5-r Automat ? Eller den märks inte av i med Automat ?

92 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Hej , jag undrar bara om det är lönt med en Dump på en 855 t5-r , Automat. Eller om det inte ger något ljud alls ? Tack för hjälpen! smile

Hojmek
748 Inlägg
17 juli 2008
Nää bortkastade pengar, har haft öppen dump på min å vart besviken! smile

982 Inlägg
17 juli 2008
kör du med öppet filter ? ja kör de på min v70r automat..dumpar mkt med de..behöver ingen annan dump än original..fast de är ju smaksak

92 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Bodegan skrev:

Så länge det ger i från sig något ljud så är jag nöjd , och kan man komma undan billigt så är det ännu bättre smile Tack så mycket!

Hojmek
748 Inlägg
17 juli 2008
Th3 skrev:
Bodegan skrev:

Så länge det ger i från sig något ljud så är jag nöjd , och kan man komma undan billigt så är det ännu bättre smile Tack så mycket!

visst dumpar dom men som någon skrev ovan, prova med öppet luftfilter först  det dumpar gott å väl då smile

1 353 Inlägg
17 juli 2008
skippa allt va dumpventiler heter..
våra bilar har något som kallas för luftmassemätare -LMM-
och de spelar ingen roll vad alla säger om att de funkar utmärkt me dump på "min" bil..
när man har lmm så mäter den upp luft o den luften ska inte ut så e de bara..
finns jbr hybrid dump( JBR K25) och en sån hade ja i 3 dagar innan min lambda tändes o ja fick felkod i motorn. jävla skit sa ja bara o fick montera tillbaka allt till orginal..
du har en utmärkt orginaldump som sitter på turbon o den ska du fortsätta använda..
som ovan nämnt här så räcker de med ett öppet filter för att de ska låta. har du dessutom chippad bil så har du mer laddtryck= högre ljud.
!!!MEN!!!
du ska absolut inte montera ett öppet filter direkt på lmm.(det är nämligen precis där som röret delar sig med lådan) detta e de sämsta som finns för att det då å då följer med ett litet gruskorn in. och om detta träffar de känsliga sensorerna i lmm så kommer du blir fattig för att byta ;-) hahah
du ska då montera en rörbit(el silikonslang). 10-15cm för att få lite avstånd..
sen e de så också att man ska prioritera lite.. inte alla bilar som går bättre för att de sitter en monsterdump o öppet filter osv.. ibland e de bättre med sportfilter som sitter i lådan..

lycka till o släpp dumpventiltankarna de blir bara dyrt o onödigt jobb, e du dock lika envis som ja var och givetvis ändå ska testa allt så varsågod, hehe men du har blivit varnad..

MVH
Cristian

8 253 Inlägg
17 juli 2008
Crille88 skrev:
skippa allt va dumpventiler heter..
våra bilar har något som kallas för luftmassemätare -LMM-
och de spelar ingen roll vad alla säger om att de funkar utmärkt me dump på "min" bil..
när man har lmm så mäter den upp luft o den luften ska inte ut så e de bara..

Våra bilar har även fuel-cut under gassläpp. Vilket innebär att det inte spelar nån egentlig roll om luften är kvar i systsmet eller inte. Pratar vi 2/7/900-serien så stämmer det att luften helst inte ska bort, men de har ett helt annat styrsystem. Och får man nå krångel efter installation så har man antingen gjort nåt fel eller fått en ventil som är defekt. Har kört med 3 olika "dumpar, alla öppna, och det har funkat fint i över 6000 mil nu.

Crille88 skrev:
du ska absolut inte montera ett öppet filter direkt på lmm.(det är nämligen precis där som röret delar sig med lådan) detta e de sämsta som finns för att det då å då följer med ett litet gruskorn in. och om detta träffar de känsliga sensorerna i lmm så kommer du blir fattig för att byta ;-) hahah
du ska då montera en rörbit(el silikonslang). 10-15cm för att få lite avstånd..

Följa med gruskorn för..? Va...? Följer dem med grus in efter att man satt dit filtret på lmm:en så ska man nog försöka dra åt slangklämman eller skaffa ett filter med rätt anslutningsdiameter. Dessutom är det bi-metall i lmm:en på 850, och en sån är okänslig för grus, luftfilterolja och annat som kan följa med in. På 7/900-serien är det ju hettråd, och de är däremot känsliga för påverkan.
Rörbiten är ju bra, den hjälper ju till att jämna ut luftströmmen, men det sitter ju även nät i lmm:en som slår sönder mesta av virvlarna.

Labborant
307 Inlägg
17 juli 2008
Det kommer dumpa varje gång du släpper gasen som på vilken bil som helst...Ända skilldnaden är ju att du inte släpper gasen så ofta eftersom du har automat...Men gillar du dump ljudet är det ju bara släppa oftare hehe...

Köp äppet filter vilket fall som helst även om du köper en riktig öppen dump låter den också goare med öppet filter...

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
Th3 skrev:
Hej , jag undrar bara om det är lönt med en Dump på en 855 t5-r , Automat. Eller om det inte ger något ljud alls ? Tack för hjälpen! smile

Det finns stylingforum.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

92 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Haha alla skriver olika, får väll testa med Ett öppet sportluftfilter först, annars får det bli en dump. smile

92 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Th3 skrev:

Det finns stylingforum.

Det är väll inte styling när det kan tillge bättre effekt i en motor!?

Labborant
307 Inlägg
17 juli 2008
Th3 skrev:
torpis skrev:
Th3 skrev:

Det finns stylingforum.

Nån bättre effekt lär du nog inte märka av, men jag håller med dig, dumpventil har enligt min mening mer med motor än utseende att göra, men vem vet vissa kanske sätter sina utanför motorummet för att det ska se snyggt ut...

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
Th3 skrev:
torpis skrev:
Th3 skrev:

Det finns stylingforum.

Det är styling när man frågar om det är lönt med en dump på automat med hänseende till ljudet.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

92 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
la_palma skrev:
Th3 skrev:
torpis skrev:

Det finns stylingforum.

Nån bättre effekt lär du nog inte märka av, men jag håller med dig, dumpventil har enligt min mening mer med motor än utseende att göra, men vem vet vissa kanske sätter sina utanför motorummet för att det ska se snyggt ut...

haha, ja man vet aldrig ? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
Th3 skrev:
la_palma skrev:
Th3 skrev:

På yatzy är allting möjligt...

http://www.zatzy.com/attachments/projekt/5456-qvarnis-itsfun2-porschen-saesongen-2005-16.jpg

Labborant
307 Inlägg
17 juli 2008
torpis skrev:
Th3 skrev:
la_palma skrev:

http://www.zatzy.com/attachments/projek … 005-16.jpg

Hehe okej om qvarnis skriver nästa gång om hans 2 dumpar som ändå blev stulna för några år sen så ska jag inte klaga om du ber han skriva på stylingforumet istället...

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juli 2008
la_palma skrev:
torpis skrev:
Th3 skrev:

http://www.zatzy.com/attachments/projek … 005-16.jpg

Hehe okej om qvarnis skriver nästa gång om hans 2 dumpar som ändå blev stulna för några år sen så ska jag inte klaga om du ber han skriva på stylingforumet istället...

lätt smile

Före detta Uno Raggare
312 Inlägg
22 juli 2008
torpis skrev:
Th3 skrev:

Det finns stylingforum.

tongue gotte

~~-----@ Timmy @-----~~

Sök