2638
Sök

tappar bromstryck!

136 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Har en s60 01 och har bytt till slitsade skivor och bytt klossar, har endast pressat ihop oket och satt tillbaka allt, men  får inte upp ngt tryck i bromsen, när jag bromsar sjunker bromsen sakta till botten, har testat att lufta dom om o om igen. Vad kan vara fel?!

$$$

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 juli 2008
inte öppnat systemet eller liknande innan luftningen? och du har luftat ordentligt både fram och bak?

BMW E3 it takes one to catch one :)

136 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
nej inte rört det, bak har jag inte rört lr luftat

$$$

586 Inlägg
24 juli 2008
När du luftar systemet är det viktigt att du inte trycker pedalen i botten! 99% gör det och med otur så finns det alltid skit i huvudbromscylindern som gör att det börjar läcka. Om du har gjort det så börja kolla om huvudbromscylindern läcker. Annars så ska det bara vara att pump bromsa upp trycket, så att oken går tillbaka som du pressade ihop.

Kolla så att det finns bra nivå i bromsolje behållaren med. Lätt att missa..

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 juli 2008
jag hade provat att luftat ordentligt först bak sen fram...
annars är det nog läge att kolla huvudcylindern...

BMW E3 it takes one to catch one :)

136 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Hur kollar man huvud cylindern? är det bara att dra ut kolven? och rengöra?

$$$

586 Inlägg
24 juli 2008
Nastydevil skrev:
Hur kollar man huvud cylindern? är det bara att dra ut kolven? och rengöra?

Ja, plocka isär den och köp en reparationssats. Så byter du alla packningar efter du har rengjort och sätter ihop det igen. smile Alltid bra med nya packningar.

136 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
är det en koplicerad historia att plocka isär dom?

$$$

586 Inlägg
24 juli 2008
Nastydevil skrev:
är det en koplicerad historia att plocka isär dom?

Njae, det skulle jag inte vilja påstå. Fast jag trycker att det är ett rent helvete att pressa in kolven igen med nya packningar.

För du plockar ned bromscylindern ifrån bilen, sedan tar du ut kolven och tar bort dom gamla packningarna. Efter det så kan du (om du har) blåsa rent tryckluft eller dyl. Både cylinder och kolv.

Trä på dom nya packingarna på kolven och pressa in den... sedan är det bara att montera fast den på bilen igen.

Men nu är det viktigt att du inte trycker bromspedalen i botten. Det ska man aldrig göra när man har luftat systemet. Pumpa halvvägs ned eller lite till, tills du får upp ett bra och stabilt bromstryck. Sedan håller du kvar och pressar hårt och känner att trycker inte sjunker, för du läcker det någonstans, tex ett bromsrör.
Senast redigerat av SpotniX (24 juli 2008)

Sök