Det är en väldigt trevlig motor. Det är inte vtec, men det är ingen nackdel om du frågar mig. Effektkurvan ligger bättre både vrid och hk hela vägen upp till 6500rpm än vad den gör på B16a1 (vtec 150hk). Hondamotorerna är generellt väldigt snälltrimmade vg "bolt ons". De 124hk är förmodligen underräknade, ofta bänkas dohc motorer till över 130 standard.
Vad kan du göra? Massor: I tur och ordning:
*Ställ fram tändningen så mycket det går och kör på 98 oktan. Passa spikningar.
*Så kallat CAI. Cold Air Intake, bättre luftburk, eller öppet kapslat filter. Finns jättedyra som är jättebra, eller bygg ett själv, nästan lika bra.
*Max 2,25 tums system. Inte större! 2 tum räcker för att känna skillnaden. Ta bort katten och ersätt med racekat.
(Katen tar 8hk på 1.6dohc.)
*Extraktorgrenrör. Inget billigt rostfritt från Ebay för de passar inte. Jo de passar vg bultarna, men portarna kommer lite skevt och rören är lite mindre än optimalt. Köp ett Supersprint elle DC extraktorrör. Det ger effekt!
Efter detta har du plussat på minst 20-25 hk beroende på i vilket skick motorn är från början. Det finns massor med bilar som bänkats med över 150hk efter dessa mycket enkla småsaker innan alla förståsigpåare hävdar annat.
*Mappa: Sedan kan man fundera på att mappa/chippa. Ger lite till, och framförallt lirar allt bättre.
*Ingrepp: Om man vill gå vidare kan man porta och plana men det blir ju ganska dyrt såklart. Men då har du minst 165hk och jisses vad det går.
*Kamaxlar: Det är ingen mening att byta kammar, det ger mer men bara toppeffekt. Bilen blir långsammare men får fler hästar. Alltså inget att ha.
Motorn heter D16Z5 /A8 /A9.