2587
Sök

Köpråd: BMW 320/325 e30/e36, Volkswagen Corrado g60 och audi a4 1.8t runt -95

23 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå,

Det är så här att jag tänkte byta bil men funderar lite på vad för bil. Hade tänkt mig att ha bilen ett tag tills jag har fast jobb och kan köpa mig en kanske lite roligare bil.

Bilarna jag väljer emellan är BMW 320/325 e30/e36, Volkswagen Corrado g60 och audi a4 1.8t runt -95.
Vill veta lite mer om dessa bilar vilken av dessa har man roligast med?
Corradon har kompressor och drar nog på ganska bra kan jag tänka mig.
Bmw's 6or är kända för att dra på bra och vara riktigt sköna att köra.
Audi a4 har jag kört undrar mest om turbon ger någon speciell effekt eller hur det är med den.

För att dra ihop det, det är ingen pendlarbil jag är ute efter. Vill ha roligt och känna att det händer något när man gasar (behöver inte flyga bak i stolen som på en Ferrari eller något) bara något som är roligt att köra för en tonåring.

Tacksam för svar


/Zazaza

Konstruktör
1 053 Inlägg
22 juli 2008
#2
Kan bara säga BMW 325 E36.

GO FOR IT !


1 582 Inlägg
22 juli 2008
#3
Fixa en bättre rubrik annars kommer tråden bli låst.

Jag hade personligen kört på en Audi A4 1.8T Quattro, bilen har orginal 150hk, men går lätt att få ut 200-220hk utan att behöva bli ruinerad. Enda jag vet som kan vara problem med Audin är framvagnen men det finns förstärknings-kit för en inte så dyr peng på blocket så big_smile

23 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#4
Ingen som vill kommentera om G60an?

En Bmw 320ik e30 -88 som gått 18-19k mil för 12 tusen är det ett bra köp?

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 juli 2008
#6
som golf g60 har ja hört kompressorn e känslig som fan, satsa på en corrado vr6 istället?


982 Inlägg
23 juli 2008
#7
köp bmw smile roliga bilar båda karosserna..inte vidare komfort men iaf roligast

corradon är fin..väghållning hyfsad komfort och drag..och som tidigare skrevs att du ska köpa vr6..gör inte de..vr6a utan renoveradtopp/packningar ..är inget att ha..

a4an..seg axx ..man åker skönt..går billigt

huh?
10 427 Inlägg
23 juli 2008
#8
Det är ju ballt när vingen åker upp i 110/120km/h på Corrado. cool
En anledning att skaffa en! Sen är dom inte lika vanliga som övriga nämnda
bilar heller (tycker jag). Skaffa en Corre VR6 eller G60 du.


321 Inlägg
23 juli 2008
#9
<-------------- Till salu wink

EViLution!

23 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#10
Corrado gillar jag som fan men har ganska tung högerfot. Har hört att g60 rasar "lätt" om man gasar mycket..
Sant?
Eller ska man bara se till att serva den så kommer den att hålla?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2008
#11
Hade (har...) defininitivt valt en 325 eller 328a E36. Håller bra och är otroligt roliga. Och komforten ser jag ingen anledning att klaga på heller?

Tycker att 328ans motor är att föredra, upplevs starkare och inte lika "spetsig" som 325an. Och om man vill kan man sätta ett 325 insug på en 328a, då får man 325ans karaktär fast kanske 220-230hp istället smile
(328 har ett strypt insug)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Billackerare
737 Inlägg
25 juli 2008
#12
Om du ska ha en corre så sätter jag nog VR6:an före G60:n. 30 hk mer och VR6:ans insugnings ljud är ju ganska härligt.

Sedan finns det dem som inte vet vad dem pratar om och tror att en VR6 måste ha ny renoverad topp för att man ska kunna köpa en. Det är lite fel... smile

Kompressorn på G60 är väl det dyraste vanliga problemet på G60. En kompressor renovering löser dock det problemet. Har inga pris uppgifter på det men runt 5000-8000:- går det nog på, tror jag.

Det som kan bli dåligt och som bör ses över på en VR6 är kamkedjan med tillhörande glid skenor. Man kan ju höra med säljaren ifall det har blivit åtgärdat på en bil med över 10000 mil på mätaren. Annars så bör man kanske få det fixat ganska för det är runt 12000 mil som dem ska bytas om jag inte kommer ihåg fel.   Vid ras så blir det dyrt. Sedan så är ju Corrado hyfsat ovanliga och snygga!

Titta gärna in på CCS (www.corradoclubsweden.com) om du har några fler funderingar ang. Corrado. Där finns det kunnigt folk som kan svara på dina ev. frågor bättre än jag kan.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
25 juli 2008
#13
Rquired skrev:
Hade (har...) defininitivt valt en 325 eller 328a E36. Håller bra och är otroligt roliga. Och komforten ser jag ingen anledning att klaga på heller?

Tycker att 328ans motor är att föredra, upplevs starkare och inte lika "spetsig" som 325an. Och om man vill kan man sätta ett 325 insug på en 328a, då får man 325ans karaktär fast kanske 220-230hp istället smile
(328 har ett strypt insug)

Var du ironisk när du skrev att du får 220-230 hp ENDAST genom ett insugs byte? Har inte 328:an 193 hk och 325:an 190 hk? Låter lite väl häftigt med 30-40 hk extra endast genom ett insugs byte... roll

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Avstängd
233 Inlägg
25 juli 2008
#14
Youngblood skrev:
Rquired skrev:
Hade (har...) defininitivt valt en 325 eller 328a E36. Håller bra och är otroligt roliga. Och komforten ser jag ingen anledning att klaga på heller?

Tycker att 328ans motor är att föredra, upplevs starkare och inte lika "spetsig" som 325an. Och om man vill kan man sätta ett 325 insug på en 328a, då får man 325ans karaktär fast kanske 220-230hp istället smile
(328 har ett strypt insug)

Var du ironisk när du skrev att du får 220-230 hp ENDAST genom ett insugs byte? Har inte 328:an 193 hk och 325:an 190 hk? Låter lite väl häftigt med 30-40 hk extra endast genom ett insugs byte... roll

Och sen lägger man till ett luftfilter så ger det minst 20 hk till! roll
Senast redigerat av Niick (25 juli 2008)

Blå saab 9-3 turba

3 122 Inlägg
25 juli 2008
#15
Youngblood skrev:
Rquired skrev:
Hade (har...) defininitivt valt en 325 eller 328a E36. Håller bra och är otroligt roliga. Och komforten ser jag ingen anledning att klaga på heller?

Tycker att 328ans motor är att föredra, upplevs starkare och inte lika "spetsig" som 325an. Och om man vill kan man sätta ett 325 insug på en 328a, då får man 325ans karaktär fast kanske 220-230hp istället smile
(328 har ett strypt insug)

Var du ironisk när du skrev att du får 220-230 hp ENDAST genom ett insugs byte? Har inte 328:an 193 hk och 325:an 190 hk? Låter lite väl häftigt med 30-40 hk extra endast genom ett insugs byte... roll

Det är sant att insuget på 328 är mindre, men jag tror snarare det är insuget som ger motorn karaktären, vrid på låga varv och inte så mycket spets. Byter man till ett 325 insug får man mer effekt och en spetsigare karaktär, men några 40hk är det inte frågan om ens i de våtaste fantasierna. Men mer effekt ger det.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 juli 2008
#16
Jag är mycket nöjd med min A4 TQ i alla fall, har precis köpt hem ett förstärkt länkarmskit eftersom framvagnen lät illa, det kittet gick på 3500 med frakt hem till dörren, så dyrt är det inte. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

23 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#17
Sluta tjata emot varandra nu tongue

Angående corren rasar den _väldigt_ lätt eller?
Som sagt har tung högerfot wink

Billackerare
737 Inlägg
25 juli 2008
#18
Zazaza skrev:
Sluta tjata emot varandra nu tongue

Angående corren rasar den _väldigt_ lätt eller?
Som sagt har tung högerfot wink

Ska du köra något 24 timmars race med den blivande bilen eller? big_smile
Visst, då kanske inte corren håller hela loppet men jag har då haft min VR6 i över 7 år utan några större problem. Inga problem med kam kedjan eller glid skenorna heller. Numera är det 450 hk i min VR6 och än håller det... kanske bör tillägga att bilen inte är original längre. smile

Min G60 har jag haft i exakt 1 år och jag har inte haft några större problem med den heller. Bara att tuta och köra. Nu är väl kompressorn inte så frisk i den så den ska ev. renoveras (om jag inte köper en ny/annan) men bilen är ju fullt körbar, går som bruks bil så den används en hel del.

Om man är utrustad med tung höger fot så får man räkna med att bilens delar slits snabbare. Det gäller nog alla bilar. Du kanske bör kolla över reserv dels priser också innan du köper din bil.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

143 Inlägg
25 juli 2008
#19
NdL skrev:
Kan bara säga BMW 325 E36.

GO FOR IT !

325 helt klart men e30 karossen tycker jag är mycket "smidigare" om man vill ha kul med den

With bloody hands i cant deny

23 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#20
Youngblood skrev:
Zazaza skrev:
Sluta tjata emot varandra nu tongue

Angående corren rasar den _väldigt_ lätt eller?
Som sagt har tung högerfot wink

Ska du köra något 24 timmars race med den blivande bilen eller? big_smile
Visst, då kanske inte corren håller hela loppet men jag har då haft min VR6 i över 7 år utan några större problem. Inga problem med kam kedjan eller glid skenorna heller. Numera är det 450 hk i min VR6 och än håller det... kanske bör tillägga att bilen inte är original längre. smile

Min G60 har jag haft i exakt 1 år och jag har inte haft några större problem med den heller. Bara att tuta och köra. Nu är väl kompressorn inte så frisk i den så den ska ev. renoveras (om jag inte köper en ny/annan) men bilen är ju fullt körbar, går som bruks bil så den används en hel del.

Om man är utrustad med tung höger fot så får man räkna med att bilens delar slits snabbare. Det gäller nog alla bilar. Du kanske bör kolla över reserv dels priser också innan du köper din bil.

Okej så då kan man alltså gasa lite utan att kompressorn rasar direkt.
Har hört folk som sagt att man inte kan detta men de är förmodligen avundsjuka tongue.
Jag vet att med tung högerfot så får man räkna med att lägga pengar på reservdelar. Det som är bra med corren är att det mesta är billigt till den utom allt som har med kompressorn att göra..


Sök