3198
Sök

Varför är det ett måste att toksänka sina bilar?

Miklen
30 juli 2008
#21
..Håller me att man ska sänka me stil.. Tycker det ska vara ungefär lika luft runt däcket i hela hjulhuset..vissa bilar har ju mongo hjulhus men i den mån det går..

7 100 Inlägg
30 juli 2008
#22
har ochså fått kommentarer om att ja ska sänka saaben!ALLDRIG i h@lvete att jag gör de!
och volvon är sänkt jävligt mkt,obekvämt att åka!plus att man fastnar överallt när man åker och fiskar!

vvsb-vågra vägra sänkt bil big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Motormontör
437 Inlägg
30 juli 2008
#23
Nä toksänkt är både dumt och smaklöst.
Visst en bil ska fan inte set ut som en SUV om det inte är en SUV.
Men man ska kunna använda bilen oxå.
Sänkte en av mina MAzdor ca 35mm och hade 17 tummare på å det funkade klockrent.
Dock han jag aldrig sänka den finaste Mazdan av dem alla jag har haft.
har man stylingfront osv så ska bilen vara låg men dock fortfarande bruksduglig.
Att sänka för mycket innebär att man måste styva upp fjädrar och sanningen är att en bil ska inte vara för styv eller för sänkt.
För chassiet ska kunna röra sig lite i sidled för att man ska få optimal väghållning.
En bil funkar som en slalomåkare "dalskidan älskling"
Alltså ytterhjulen skall ha mer tryck än innerhjulen för att man ska skunna styra en bil i högre hastigheter.
Kan inte bilen röra sig så kommer trycket inte jämnas ut korrekt och då kommer bilen åka av fotare an illakvickt när man kommer till gränsen för vad som är möjligt.
Enda gången det är negativt med chassierörelser är när man ska rejsa rakt fram och har framhjulsdrift då trycket minskar då karrosen rör sig bakåt.
Men tex bakhjusldrift så är det bara bra om typ sätter sig bak för då får man maximalt yttryck mot vägbanan.
Tänk på de nästa gång ni kapar fjädrar å larvar er om att det bli bättre ju stummare bilen är.
Ett annat bra exempel på det jag syfftar med yttryck är ta tex gocart, du får betydligt bättre varvtiden om du följer med Gkrafterna å får mer tyngt över ytterhjulen.
Jobbar du emot eller sitter stadigt still så får man sämmre varvtider pga "dalskidan älskling" principen.
Dessutom hur kul är det om man ska åka någonstanns att man måste känna någon på vägverket å fråga om det går å åka där å där.
Dessutom om avgassytemet eller något annat under bilen slår i asfalten och bildar coola gnistor så förutom att man sabbar saker under bilen så kan man faktiskt få böter för det.
Å för tusan sänk inte en gammal bil utan att byta dämprare.
Har själv gjort det misstaget engång.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Tyskstuk.se
630 Inlägg
30 juli 2008
#24
Det är snyggt att sänka sjukt mkt! Tyskstuk <3


Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
30 juli 2008
#25
Är själv en av dom som tycker att alla bilar är snyggare sänkta, men som sakt är det ska sänkas med tanke, bilen måste gå att använda också. Tar bilen i någonstans så är den sänkt för mycket. Min 200sx var sänkt för mycket kom inte fram någonstans, går fan inte köra då, golfen jag har nu är sänkt väldigt mycket dock så kan jag köra utan att det tar i
Senast redigerat av Trozzo (30 juli 2008)

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

307 Inlägg
30 juli 2008
#26
toksänkt kan se bra ut på rätt bil, men i dom flesta fallen ska de vara skärmkant i höjd med däckkanten för att de ska se bra ut i mina ögon smile

Dr Snuggles
956 Inlägg
30 juli 2008
#27
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25265/416290_h83xky.jpg
wink Polarens gamla bil. Men det är inte snyggt, det kan jag hålla med om. Iallafall inte om man överdriver.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Toker
491 Inlägg
30 juli 2008
#28
Att sänka elr. att inte sänka..  det är frågan!

Min åsikt är att det ser snyggare ut och gör man det på rätt sätt så får man bättre väghållning..
Spelar ingen roll om det är en kombi, vanlig sedan elr. sportbil..  Jag gör och har det för att jag ska kunna ligga bra på vägen..

Toker Jr 081102

Tyskstuk.se
630 Inlägg
30 juli 2008
#29
Racso skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25265/416290_h83xky.jpg
wink Polarens gamla bil. Men det är inte snyggt, det kan jag hålla med om. Iallafall inte om man överdriver.

ett par snygga fälgar och snygg däck dim så hade det säkert sett bättre ut!


Dr Snuggles
956 Inlägg
30 juli 2008
#30
Zairon skrev:
Racso skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25265/416290_h83xky.jpg
wink Polarens gamla bil. Men det är inte snyggt, det kan jag hålla med om. Iallafall inte om man överdriver.

ett par snygga fälgar och snygg däck dim så hade det säkert sett bättre ut!

Tveksamt wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

MaskinRepratör/Rostfrittsvetsare/svarvare/Fräsare
11 Inlägg
30 juli 2008
#31
luft ska man ha i däcken inte i hjulhusen,som vissa brukar säga smile

One way in,No way out

1 661 Inlägg
30 juli 2008
#32
Jo, en bil med org effekt kan ju va org. Men jag och väldigt många andra har ju höjt effekt och vill även höja väghålling.
Men att kapa fjädrar för att det ska se coolt ut har jag aldrig gjort iallfall. smile
mvh

3 714 Inlägg
30 juli 2008
#33
snyggt ja (till en viss gräns och beroende på bil)

praktiskt nej (fartgupp och dåliga vägar behöver man säga mer)??

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Masterworks
30 juli 2008
#34
Corvetten har ett suv utseende orginal så med coilover så
förbättrar man väghållningen och får ett bättre utseende enligt mig iallafall! cool

Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/355532_tbk166.jpg 

Efter
https://www1.garaget.org/archive/60/59078/58325/58325-968985.jpg

Ninja
174 Inlägg
30 juli 2008
#35
ja men där kryper ju inte hjulen upp i hjulhusen häller smile

Smålänning
7 883 Inlägg
30 juli 2008
#36
Om man kör fort på potthålsvägarna så tar ju bilen i om man sänkt den... Samma sak i hoppen och på vägar med hög mittsträng...

Alla nöter inte asfalt hela tiden wink

Men Lagom sänkt ÄR snyggt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Toker
491 Inlägg
30 juli 2008
#37
För att man kan...

Toker Jr 081102

Low is a lifestyle
956 Inlägg
30 juli 2008
#38
jag har sänkt min bil med H&R coilovers och även ett kjolpaket på..
bilen är sänkt maximalt istort sett men audin är så pass hög under osv så har inga problem med fartgupp osv.


har man även väldigt låg profil på däcken så ser bilen lätt ut som en jeep.

men de klart när däcken är innanför kanten blir fult. min är precis vid kanten och slickar
Senast redigerat av Geiros (30 juli 2008)

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 juli 2008
#39
Håller med fullt ut. Ser så illa ut när det är såpass nerkapat så bilarna studsar fram.. Usch.
Men jag tyckte inte din 240 såg direkt hög ut. Riktigt stilren och fin. smile
Hade en '83 242 för ca 10 år sen, den var sänkt ca 50mm runt om, sen satt det Pentafälgar på med låga däck. Lagom låg utan att bli jobbig att åka i. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#40
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/416613_kuwwc5.jpg
Tycker det är lagom sänkt. Iofs sitter vinterfälgarna på bilden, så den är lite högre än den är med sommardäcken. Fick förresten modda hjulhusen idag för att då dit andra fälgar :p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök